Gospelmusiikki

Musiikkikeskustelut täällä!

Mielipiteesi gospelista?

Ihanaa! ^_^ Tykkään
5
13%
En pidä, inhoan!
11
28%
Kyllä sitä ny joskus kuuntelee
23
59%
 
Ääniä yhteensä: 39

Avatar
Blue_Hill-san
Familiar Stranger
Familiar Stranger
Viestit: 1448
Liittynyt: La Marras 11, 2006 17:18
Paikkakunta: Hjämeenkjyrö

Gospelmusiikki

Viesti Kirjoittaja Blue_Hill-san »

Joo elikkäs suoraa wikipediasta juttua;
Sana "gospel" tarkoittaa englannin kielessä evankeliumia eli ilosanomaa. Nykyään gospel-sanan merkitys on Suomessa eriytynyt tarkoittamaan kaikkea kristillistä uskoa tunnustavaa musiikkia, jonka sanoitukset vaihtelevat vahvasti Raamatun sanomaan pohjautuvasta julistuksesta uskovan ihmisen arkisiin kokemuksiin. Gospelmusiikki ei rajoitu nykymerkityksessään tiettyyn musiikkityyliin, vaan sen edustajia löytyy niin virsistä, teknoravesta, punkista kuin kristillisestä metallistakin, joka tunnetaan myös White Metalina.

Kristillisessä nuorisokulttuurissa on joitakin erityispiirteitä populaarikulttuuriin nähden. Populaarikulttuuriin yleisesti liitettyä päihteiden käyttöä ei juurikaan esiinny. Toisinaan tilaisuuksissa on mahdollisuus myös sielunhoitoon (lyhytaikaista keskusteluapua), jossa nuoret voivat keskustella ja jakaa ongelmiaan muiden uskovien kanssa.

Maata Näkyvissä -festareiden, joka on Pohjoismaiden suurin kristillinen nuorille suunnattu tapahtuma (vuosittain yli 11 000 osallistujaa), merkittävänä osana on gospel-musiikki. Muita vuosittain järjestettäviä kristillisiä musiikkitapahtumia ovat muun muuassa VappuGospel, Ristirock ja Evankeliset Musiikkimessut.

Gospelmusiikkia ei yleensä löydä tavallisista musiikkia myyvistä myymälöistä, sillä sen markkinaosuus on melko pieni. Osin siksi sille on tullut salaperäinen leima, mutta useimmiten etsivä kuitenkin löytää hyllyjen välistä tunnetuimpien yhtyeiden levyjä.
Elikkäs keskustelua gospelmusiikista en löytänyt yhtäkään aihetta joten päätin tehdä sellaisen. :P Eli kuten tuosta testistä voi lukea gospel on hengellistä musiikkia jonka juuret ulottuvat 1800-luvun Amerikkaan.

Mitä omia kokemuksia teillä on gospelista, kuunteletko gospelia? Pidätkö vai vihaatko? Jos kuuntelet mitöä bändejä? jne. Yleisesti keskustelua gospelista... :)

Itse kuuntelen paljon gospelia, lähinnä HB;ta, the Rainia ja Claas P. Jamboria.. Tykkään koska sanoma on itseäni koskettavaa ja se on mukavaa vaihtelua, vaikka siittä saakin kuulla kaikkea v*tt*ill*a...
Bleach EP1 kirjoitti:We have no form, therefore we fear it, and because we are formless, we revere it. Thus we are slain.
Animewatcher
Avasta kiitokset Runtelle ^^
Avatar
Sham
ANBU Squad Leader
ANBU Squad Leader
Viestit: 884
Liittynyt: Ti Syys 13, 2005 21:34
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sham »

Tykkään gospelista noin yleisesti, mutta en ainakaan tietääkseni sen kummemmin kuuntele muita varsinaisia gospelbändejä kuin Switchfootia, joka taas on melkeinpä lempibändini ^^
Pidän gospelista, koska minullekin sanoma on tärkeä ja sanoitukset ja musiikit yleensä hyvin kauniita.
Prove me that you're not a fool, walk across my swimming pool

Y.S.A.K - Akatsuki FC - Gaara FC - Neji FC - J-rock FC - Sasuke FC - Suigetsu FC - Deidara FC - FMA FC - Gray FC
Avatar
Bitenshi
Missing-nin
Missing-nin
Viestit: 1598
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 08:57
Paikkakunta: Lestijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bitenshi »

Minäkin kuuntelen Gospelia. :3 Enemmän olen vähän tuon hevimmän gospelin puoleen, mutta tykkään myös joistakin kansanmusiikkivaikutteisista sovituksista tosi paljon.

The Rain on suosikkini, olen nähnyt äijät keikallakin ja aijaiajaiai~. <3 Ihanaa musiikkia, ja saipahan riparipojon musiikitapahtumasta. Ei tarvinnut mennä minnekkään kuoroiltaan. ;P Tie 316 on aivan upea levy, eikä itse biisissäkään ole valittamista.

Switchfootiakin tulee kuunneltua, on niitä sen verran hyviä biisejä niilläkin. Mp3-soittimeen noita on tullut ladattua ihan lahjakkaasti.

En pahemmin muita gospelbändejä tunne, mutta jos joilla kuilla on hyviä linkkejä niin voi tänne minun puolestani laittaa~. :3
Kuva
Ruotsinvihkonsa sottaamisesta vastaa Gomis.
~Y.S.A.K
Avatar
Yozora
Unfit to be a Gundam Meister
Unfit to be a Gundam Meister
Viestit: 1128
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 13:30
Paikkakunta: TRANS-AM system
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yozora »

Itse en gospelia kuuntele, ihan siitä syystä, että en ole uskonnollinen, ainakaan kristinuskon suuntaan. En nyt varsinaisesti kuitenkaan gospelia vihaa, eivät korvani ala verta vuotamaan jos nyt jossakin sitä satun kuulemaan, mutta en tietoisesti hakeudu sen pariin.
Kuva
[ tähdenlentona kai luokseni saavuit ja kauniimman teit minun maailmastain ]
Avatar
Blue_Hill-san
Familiar Stranger
Familiar Stranger
Viestit: 1448
Liittynyt: La Marras 11, 2006 17:18
Paikkakunta: Hjämeenkjyrö

Viesti Kirjoittaja Blue_Hill-san »

Bitenshi, sain juuri pari päivää sitten tuon tie 316 aivan mahtava levy! Parempi kuin edellinen kiitos ja anteeksi..

Tuossa näkyisi olevan muutama ääni että inhoaa, miksi? Kirjoittakaa perustelut vastauksellenne, kiitos... Näin saadaan sitä keskustelua... ^.^
Bleach EP1 kirjoitti:We have no form, therefore we fear it, and because we are formless, we revere it. Thus we are slain.
Animewatcher
Avasta kiitokset Runtelle ^^
Avatar
minori
Legendary Sannin
Legendary Sannin
Viestit: 3015
Liittynyt: La Kesä 11, 2005 13:44
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minori »

Sellanen svengaava jenkkileffa-gospel on aina mukavaa kuunneltavaa niissä nimenomaisissa leffoissa, mutta muuten ei Yozon sanoin tule kuunnteltua koska en ole uskonnollinen.
Avatar
Turhis
Chuunin Exam Supervisor
Chuunin Exam Supervisor
Viestit: 656
Liittynyt: Su Joulu 17, 2006 03:31
Paikkakunta: Mikämikä-maa, jossa asuu pieniämiehiä

Viesti Kirjoittaja Turhis »

No nyt tulee pari epävarmaa väittämää. POD ja Iron Maiden olisi gospelia :shock: Tai ainakin väitetään, että Bruce itse olisi väittänyt niin.

Eniweis. On sitä joskus sivu korrvalla kuullut. Kammottavinta ikinä on "Gospel âla kirkonpolttomusiikki" tuo oli joskus hirveintä ikinä. Sitten yksi hyvä viisu oli "timppa ja niskalaukauksen - viimeinen päivä taivaan".
Ei nyt tule muuta asia pitoista mieleen.

[EDIT]Siis kuuntelen, jos radio rokista tulee xD Muuten en välittäisi ollenkaan [/EDIT]
Viimeksi muokannut Turhis, Su Maalis 11, 2007 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mirha
Mindfuck
Mindfuck
Viestit: 1723
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 14:35

Viesti Kirjoittaja Mirha »

Turskake kirjoitti:No nyt tulee pari epävarmaa väittämää. POD ja Iron Maiden olisi gospelia
POD on ainakin kristillisvaikutteista musiikkia. Last.fm:n mukaan "christian rock".

Mjuu, gospelia en tietoisesti kuuntele, kun en kristitty ole. Muutamaan kertaan olen joutunut kuuntelemaan ja kyllä siinä meinaa korvat räjähtää -__- Ja suomenkielinen gospel aiheuttaa karmeampia oireita kuin englanninkielinen.
退屈な星が狂々回る merry go round
Just a Fuckin' class hero ON THE BEACH
Avatar
Nixu
S-class mage
S-class mage
Viestit: 3622
Liittynyt: To Huhti 28, 2005 23:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nixu »

Musaa se on siinä missä muutkin, mutta en sitä kyllä mitenkään erikoisesti diggaile..
Tosin kyllä jotain hevimpää settiä voi silloin tällöin kuunnella...

EN siis fanita, mutta ei sen olemassa olo mitenkään minua haittaakkaan.
Avatar
Espy
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 566
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 20:45
Paikkakunta: Secret Garden
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Espy »

En kuuntele gospelia ainakaan tietoisesti. Jotkin satunnaiset kuuntelemani kappaleet saattavat hyvinkin olla gospelia, mutta olen aina ollut vähän huono tunnistamaan kristillisiä asioita, kun en ole uskontoa eläissäni opiskellut. ^_^'

Koska en kuulu kirkkoon ei se sisältökään minua kiinnosta, mutta sanotaanko vaikka niin, että jos musiikki on hyvää niin ei se haittaa vaikka siinä kristillistä sanomaa olisikin. :3

En kuitenkaan ole koskaan löytänyt mitään tiettyä gospel-bändiä, jonka musiikista tykkäisin niin paljon että voisin olla täysin ärsyyntymättä ilmiselvästä sanomasta. Tämä reaktio minulla on tosin ihan minkä tahansa uskonnon lauluihin.. mutta minä olenkin tyypillinen agnostikko. :D

...jahas, minulta taisi taas pointti kadota siinä ensimmäisen lauseen jälkeen. XP
Kuva
Avatar
SuzyQ
Genin
Genin
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Marras 24, 2006 23:07
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja SuzyQ »

En ole mitenkään erityisemmin uskonnollinen, mutta gosbelia tulee silti kuunneltua. Erityisesti tätä raskaampaa gospelia.

The Rain on ihan ykkönen. Livenä olen sen nähnyt kaksi kertaa. Nimmaritkin löytyy levyn lehtisestä :) Terapian viimeinen keikka olisi ollut mukava nähdä, mutta en päässyt sinne sillon menemään. Harmi sinäänsä.
Y.S.A.K. - Metallimusiikki F.C. - Hatake Kakashi F.C. - // J-Rock ~ FC//
Avatar
Tonnikala
Just nobody
Just nobody
Viestit: 1297
Liittynyt: La Marras 18, 2006 18:23
Paikkakunta: Hämeen kyrössä

Viesti Kirjoittaja Tonnikala »

Kyllähän se.
Eniten kuuntelen the Rainia, koska sanat ovat hyvät ja musiikki voimakasta.Samoin HB on samaa kastia, ja on todella kiva.
..mooseksen partaa tahtoisin kuulla!

Ainiin, mulla on HB:en laulajan ja basistin nimmarit!
Kuva
Avatar
Mantta
Chuunin
Chuunin
Viestit: 270
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2007 14:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Mantta »

Tonnikala kirjoitti:Kyllähän se.
Eniten kuuntelen the Rainia, koska sanat ovat hyvät ja musiikki voimakasta.Samoin HB on samaa kastia, ja on todella kiva.
..mooseksen partaa tahtoisin kuulla!
Yhdyn tohon Rainiin.... Tulee joskus kuunneltua.
Kuva
http://manttagfx.urli.net/
The World is still the same, its just less in it...
Metallimusiikki F.C. | ~Fairy Tail~ FC | Suigetsu FC | Zetsu F.C
Avatar
fLÄSh
Jounin
Jounin
Viestit: 1088
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 13:31
Paikkakunta: Oma sänky

Re: Gospelmusiikki

Viesti Kirjoittaja fLÄSh »

Niin no siis Gospelia en kuuntele oikeastaan. mut kyl pari hengellistä bändiä kuuluu suosikkeihin. Dc Talk on mielestäni yksi parhaista hengellisistä bändeistä maailmassa ja sitten vielä kotimainen Bass'n Helen.
Happy panda
Vastaa Viestiin