Miten luette kokeisiin?

Juoni- ja älyvapaat keskustelut ja kyselyt
Avatar
Uusis
Chuunin
Chuunin
Viestit: 214
Liittynyt: To Kesä 08, 2006 16:47

Viesti Kirjoittaja Uusis »

Otan kirjan nenun eteen ja alan lukemaan...
Kuva
Uusis syö hiekkaa ja paskoo graniittia.
Avatar
Bitenshi
Missing-nin
Missing-nin
Viestit: 1598
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 08:57
Paikkakunta: Lestijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bitenshi »

Vasta tänä vuonna aloin panostamaan kokeisiin erittäin vakavasti, jonka tuloksena sainkin luokan parhaan keskiarvon. :D Tämä johtuu siitä että olen hemmetin kunnianhimoinen kaikessa mitä teen.

Lukuaineisiin (historia, biologia, uskonto) yleensä valmistaudun ensin selaamalla koealueen, sitten luen sen ja sitten teen omat muistiinpanoni. TÄMÄ TOIMII AIVAN VALTAVAN HYVIN! Kun kirjoittaa ylös asioita, jotka omasta mielestä koealueessa tulevat olemaan tärkeitä, on paljon helpompi muistaa niitä! Ihminen oppii paremmin jos kirjoittaa. Luen muistiinpanot tehtyäni niitä ja sitten jos jaksan/minulla on aikaa luen yleensä koealueen vielä kerran läpi. Koeaamuna sitten hermoilen koko ajan, luen muistiinpanoja ja kappaleiden tiivsitelmiä. Biologiassa luen erittäin hyvin kaikki kaaviot, kuvatekstit ja muut myös läpi, koska bilankokeissamme on aina jotain niihin liittyviä asioita.

Maantiedon kokeissa yleensä luen, teen muistiinpanot ja yritän mahdollisimman hyvin opetella kartat ulkoa. Karttojen opetteluhan on tärkein asia, ei se tieto ainoastaan lukemalla tule...

Argh, matikka, kemia ja fysiikka taas ovat ihan toinen juttu. Matikkapäätä minulla ei kovin paljon ole (mutta sainpahan pyöräytettyä kasiin..!), joten yleensä yritän opetella mahdollisimman hyvin tunnilla. Ystäväni on hirveän hyvä matikassa, joten kyselen aina häneltä tunneilla "miten tuo ja tuo lasketaan". Opettajaltamme kysyn myös, mutta en ymmärrä Jaskan selityksistä hölkäsen pöläystä, se mies selittää niin... vaikeasti. Viimeksi kun meillä oli matikan koe, tein muistiinpanot miten mikäkin lasketaan, ja se auttoi kyllä hiukan. Jotkin menivät kyllä päässäni sekaisin, mutta silti.

Kemiasta ja fysiikasta en halua edes puhua. Ne ovat kaikkein vaikeimpia aineita joita luen, koska tunneilla en tajua opettajan selityksestä mitään, enkä koskaan ole jaksanut lukea kappaleita läksyjä tehdessäni. (meillä oli tänä vuonna kemiaa juuri maanantaisin, ja sunnuntaina en muistanut koskea läksyihini...). Sitäpaitsi kemian ja fysiikan kirjamme ovat arsesta... -.-*

Mitä kieliin tulee, niissä olen haka. Englannin kokeisiin en ole ala-asteella joutunut vaivautua lukemaan, koska olen aina saanut kymppejä. Yläasteella on tullut hieman vaikeampia sanoja ja sääntöjä, joten olen nykyään hieman harjoitellut, lukenut sanoja ja kappaleita ja muistiinpanoja. Yleensä kyllä käytän tähän vain yhden päivän/koeaamun ja selviän ysi plussasta kymppiin merkeillä...
Ruotsia luenkin hiukan enemmän tosissani, koska näissä kielissä meillä on eri opettaja. Suosin enemmän enkun ja saksan opettajaa, ruotsin opettajamme ei mielestäni tee meillä yhtä paljon harjoituksia ja muistiinpanoja. Mutta yleensä kun käytän yhden päivän kovaan lukemiseen ja harjoitteluun, saan ruotsista kasia tai ysiä kokeista... Sanoja luen eniten ja sitten taivutuksia ja sääntöjä. Niiden avulla pärjään aika hyvin, mutta meidän ruotsinopettajamme katsoo enemmän kokonaisuutta kuin kokeita...
Ja saksa... voi saksa, tämä ihana kieli. xD Saksaa luen eniten tosissani, siinä luen kappaleet, sanat, muistiinpanot, säännöt, koko hela hoidon monta kertaa. Sanakokeeni kuitenkin menivät todella huonosti tänä vuonna, jonka takia saksa tipahti ysistä kasiin... :( Pitää petrata näitä sanakokeita meikäläisen, olen sen verran laiska niihin...

Argh, mutta äidinkielen kokeet ovat kaikkein vaikeimpia!! Suomi on ihan kamalaa opeteltavaa, eikö totta!? Pilkutus kokeet menevät minulla yleensä persiilleen, ja yhdyssanat. Viime kokeesta jossa näitä oli, sain kuitenkin ysi miikan, mutta kuitenkin... Paras äidinkielen kokeen numeroni oli kymppi miika, josta olen ERITTÄIN ylpeä! Kun vain muistaisin mikä koe se oli... Äidinkielen kokeisiin yleensä luen aika vähän määrältään, mutta keskityn sitäkin enemmän ja harjoittelen monta kertaa. Äikäntunneilla olen kielioppiasioissa korvat tarkkana aina, joten se auttaa asiaa.

...siis kuunnelkaa tunnilla niin hyvin kuin voitte ja lukekaa ahkerasti! JA TEHKÄÄ LÄKSYT! Meikän neuvot menestykseen...
Kuva
Ruotsinvihkonsa sottaamisesta vastaa Gomis.
~Y.S.A.K
Avatar
Zetsubou
Genin
Genin
Viestit: 144
Liittynyt: Ti Marras 18, 2008 11:18
Paikkakunta: Kontu

Re: Miten luette kokeisiin?

Viesti Kirjoittaja Zetsubou »

Vanha kunnon koealue viimeisenä iltana läpi. :D melko hatara keino, mutta jospa sitä joskus jaksaisi kunnostautua ja lukea kunnolla JA tehdä niitä omia muistiinpanoja. Jos ei koealue oo yöhön mennessä luettu, niin sitä luetaan sitten yölläkin ja uhrataan kallista nukkumisaikaa. u_u Joskus oon lukenu aluetta ääneen, en kyllä tiiä onko se sitten vaikuttanu mitenkään.
I have always known the storm would come,
listen now, my young ones,this is not a story I tell
of midnight, moon and sun


~ Neji FC ~ Shikamaru FC ~
Avatar
Cyran
Tokubetsu Jounin
Tokubetsu Jounin
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 20:06
Paikkakunta: Under your bed.
Viesti:

Re: Miten luette kokeisiin?

Viesti Kirjoittaja Cyran »

Koko jakson tunneilla :D Jos lukeminen pelkästään otetaan niin.. tuota. Viimeisenä iltana ennen koetta on aina ollut paras taktiikka. Minulla ei ole itsekuria aloittaa aiemmin, ja nyt lukiossa se on luisunut siihen että hyvä jos jaksan muistiinpanot . Kirjan ehkä selaan läpi. Matikkaa en lue. Ei tarvitse, eikä siitä ole mitään hyötyä jos ei ole tehnyt matikanläksyjä jakson aikana. Ja kieliin luen yleensä vain sanat ja mahdolliset kielioppiasiat.
Mutta toimii ihan hyvin jopa ^^
Mind of a ninja, body of a manatee.
Shadow Windmill
Rentun ruusu

Avatar täältä.
Avatar
fLÄSh
Jounin
Jounin
Viestit: 1088
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 13:31
Paikkakunta: Oma sänky

Re: Miten luette kokeisiin?

Viesti Kirjoittaja fLÄSh »

Hmm. Viimiseen iltaan se yleensä jää ja sillonkaan en lue vaan lähinnä "selaan" alueen läpi ja katon pääasiat. Mut iha ok on koulussa menny tällä taktiikalla. Kumminki pyrin tunnilla olemaan aktiivinen ja muistan aika hyvin luennoista.

Lukeminen on mulle muutenki aika hankala tapa muistaa. Tuppaa olemaan niin vilkas mielikuvitus että jos vaikka romaania alan lukemaan niin en minä siitä enää muista kun lopetan että mitä tapahtu jne. En osaa oikein keskittyä paikalla olemiseen. n.n Samaa vikaa siis kokeisiin lukemisessa. Yo-kokeet oliki iha eri planeetalta mun tottumusten kanssa. Oli pakko lukea se mitä luki. Joskin jäi se lukeminen sillonki aika vähään, paitsi jotai historiaa väänsin ihan sikana sillo ja sitte päätinki olla kirjottamatta >=D
Happy panda
Avatar
GaaraFan
Genin
Genin
Viestit: 103
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 22:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Miten luette kokeisiin?

Viesti Kirjoittaja GaaraFan »

Itse luen koealueen vain kerran läpi. Joskus jaan alueen kahteen päivään, joskus yritän viimeisenä päivänä kiireesti päntätä. Lähinnä reaaliaineissa tulee kahtena päivänä luettua, sillä ite en jaksa 120 sivua yhtenä päivänä lukea, siihenhän kuolee!
Äikän koekeeseen en lue (voisko joku kertoa miten se tehdään?) ja jos mulla on bilsan tai mantsan koe, nii pyydän äitiäni kuulustelemaan, koska se on mun opettaja. :D
100%:sesti suklaa, Naruto ja Potter holisti.
Avatar
Runte
Lord of Oblivion
Lord of Oblivion
Viestit: 4119
Liittynyt: La Maalis 26, 2005 17:00
Paikkakunta: Somwhere Around Nothin'
Viesti:

Re: Miten luette kokeisiin?

Viesti Kirjoittaja Runte »

En lue kokeisiin :D
Taisiis.. En ainakaan viimeseen 6 vuoteen. YO -kokeisiin aattelin kyl et voisin taas opetella reenaan :3
Varmaan tehtäviä tekemällä.
人は孤独には勝てない
故に我は孤独を満喫している
Avatar
Nikotiini
Student
Student
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 00:37

Re: Miten luette kokeisiin?

Viesti Kirjoittaja Nikotiini »

Kerran koitin vitosella lukea kokeeseen ja meni normia huonommin (luin oikeen kunnolla).
Avatar
Anrica
Chuunin
Chuunin
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 18:53
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Miten luette kokeisiin?

Viesti Kirjoittaja Anrica »

Sillon joskus harvoin ku mulla on kokeita nii mää vaan yksinkertasesti käyn koealueen pikaisesti läpi viimeisenä iltana ennen koetta 8D ja hyvin oon pärjänny, mitää mahtinumeroita ei oo tullu mut silti on menny läpi. Ja muuhun mä en tähtää. Tätä taktiikkaa on käytetty yläasteelta asti ja hienosti pelaa o/ Tosin seuraavaan taloushallinnon kokeeseen on PAKKO opiskella enemmän koska muuten en selviä ees ekasta tehtävästä siinä...
Avatar
Lucy
Assassin
Assassin
Viestit: 1211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 23:23
Paikkakunta: Aperture Science Enrichment Center

Re: Miten luette kokeisiin?

Viesti Kirjoittaja Lucy »

Mul on aina aikomus alottaa lukeminen ajoissa, mutta sit se vaan jää siihen vikaan iltaan. Löhöän sängyllä ja ahmin kirjan läpi. Istuvalteen ei oo kivaa lukea. Kielten kokeisiin harjoittelen kirjoittelemalla sanoja montakertaa paperille. Matikkaa en ikinä jaksa harjotella - yritän vaan lukea kaavoja ja sit yleensä kokees tajuu ettei osaa mitään käytännössä XD Oon helkutin ilonen et pääsin äsken talousmatikasta kunnialla läpi vaikken tehny kotona yhtään kusista tehtävää koko kurssin aikana. Tunnit oleskelin omissa ajatuksissani ja viimeinen lukuilta kului fanficejä ihkuttaessa XD Matikka on ihan karseeta scheissea!
I'm in SPACE~!
XKCDDAAnimewatcher
Avatar
Benutzer
Student
Student
Viestit: 47
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 15:58

Re: Miten luette kokeisiin?

Viesti Kirjoittaja Benutzer »

Minä luen vain edellisenä päivänä. Se ei kyllä ole todellakaan hyvä tapa näin lukiossa, kun asiaa on kuitenkin paljon enemmän opeteltavana kun peruskoulussa.. pitäisi tehdä niin että kertaa aina suunnillen joka päivä tai ainakin muutaman kerran viikossa jo käydyt asiat.
Mutta toisaalta jos miettii että kun luen vain päivää ennen koetta ja saan silti numerokseni jotain kaseja (aika hyvä lukioasteikoilla), minun täytyy olla nero, koska ei tarvitse lukea yhtä paljon kun muiden saadakseni sen kasin! I'm the new Einstein, yeeeei!
Kuva
Avatar
LoneWolf
S-Class Missing-nin
S-Class Missing-nin
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 15:51
Paikkakunta: Kaaosmaa

Re: Miten luette kokeisiin?

Viesti Kirjoittaja LoneWolf »

Tuo mun opiskelutapa kyllä tulee koitumaan mulle kohtaloksi joku päivä. Yleensä aloitan tenttireenauksen edellisenä iltana aikaisintaan kuuden aikaan. Sitä tulee sitte pahimmillaan lueskeltua sinne yökolmeen saakka ja aamulla istutaankin silmät ristissä tentissä ja mistää ei tiedä mitään. Tää on kyllä paha homma, kun merkittävä osa opiskelumateriaalista on netissä. Tietokoneella ja netillä nyt tiettävästi pystyy tekemään niin paljon muutakin kuin selailemaan tylsiä pdf:iä..
Kuva
On pirun vaikea selvitä hengissä hautaan saakka. | Animewatcher | Last.fm | Metallimusiikki F.C. | "Sooner or Slayer"
assikka
Student
Student
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 14:47

Re: Miten luette kokeisiin?

Viesti Kirjoittaja assikka »

LoneWolf kirjoitti:Tuo mun opiskelutapa kyllä tulee koitumaan mulle kohtaloksi joku päivä. Yleensä aloitan tenttireenauksen edellisenä iltana aikaisintaan kuuden aikaan. Sitä tulee sitte pahimmillaan lueskeltua sinne yökolmeen saakka ja aamulla istutaankin silmät ristissä tentissä ja mistää ei tiedä mitään. Tää on kyllä paha homma, kun merkittävä osa opiskelumateriaalista on netissä. Tietokoneella ja netillä nyt tiettävästi pystyy tekemään niin paljon muutakin kuin selailemaan tylsiä pdf:iä..
Kannattaa sillon varmaan tulostaa ne tiedostot, ei joudu tietokoneella istumaan.
Vastaa Viestiin