Windows, Linux vai MAC

Juoni- ja älyvapaat keskustelut ja kyselyt
Vastaa Viestiin
Avatar
Cyran
Tokubetsu Jounin
Tokubetsu Jounin
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 20:06
Paikkakunta: Under your bed.
Viesti:

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Cyran »

Lucy kirjoitti:Mac Mini maksaa 500 erkkiä. Ei paha hinta ainakaan omasta mielestä. Sopii peruskäyttöön vallan hyvin ja hyvä valinta ensimmäiseksi Maciksi kun PC-käyttäjältä varmasti löytyy jo valmiiksi näyttö, näppis ja hiiri ettei niistä tarttee maksaa. Nettikaupasta saa opiskelijat vielä alennusta, jos ei itse ole opiskelija, niin ainakin joku naapurin koiranulkoiluttaja on, jonka kautta voisi tilata.
Noh, oikeastaan ei ole rahaa kuin satanen tällä hetkellä, mutta ei se nyt siitä ihan kiinni ole. Kyse on siitä että miniläppäreitä ei tueta. Minulla lähtee siitä että jos se on läppäri, niin sen pitää olle vähintään se 15,4 tuumaa :'D
Luultavasti hp:n hommaan ens kesän jälkeen, katsoo nyt millä sen Vistan siitä korvaan (koska Vista ei pelitä piirtopöydän kanssa ja siitä pitää päästä eroon).
Mind of a ninja, body of a manatee.
Shadow Windmill
Rentun ruusu

Avatar täältä.
Avatar
Jokke-pappa
Lion Heart
Lion Heart
Viestit: 2206
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:42
Paikkakunta: Nokia

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Jokke-pappa »

Kuinkas pitkään tuota Miniä kykenee käyttämään ja kuinka hyvin siihen saa uutta osaa? Saamaan hintaan saa PC:n jolla menee helposti useamman vuoden eteenpäin, sen jälkeen komponenttipäivityksillä jokunen vuosi lisää. Ihmettelen jos tuolla kokoonpanolla pärjää pitkään muussa kuin surffauksessa.
Cyran kirjoitti:Kyse on siitä että miniläppäreitä ei tueta.
Mini on pöytäkone.
Kuva
tänks chauron
~Life is a Bleach and then you Dye~ (c)Ave
Lucy kirjoitti:Muuton takia alkoi kolmen kuukauden Xbox-vieroitus :'C
Avatar
Cyran
Tokubetsu Jounin
Tokubetsu Jounin
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 20:06
Paikkakunta: Under your bed.
Viesti:

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Cyran »

Joo, anteeksi :'D Hyvä tosiaan minun ruveta mitään sanomaan kun en tiedä mistään mitään... Mutta sitten kun tämä kone kuolee (kuusi vuotta vanha pöytäkone) niin voisin kyllä sitten vaikka harkitakin :D
Mind of a ninja, body of a manatee.
Shadow Windmill
Rentun ruusu

Avatar täältä.
Avatar
Lucy
Assassin
Assassin
Viestit: 1211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 23:23
Paikkakunta: Aperture Science Enrichment Center

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Lucy »

^Mulla on nyt kaks ja puol vuotta vanha, jo sitä ennen käytössä ollut Power PC-prossulla ja puolella gigalla muistia pyörivä Mini. Hyvin pelittää vieläkin. Lisämuisti olisi kyllä poikaa mutta veli sanoi että sen lisääminen on melkoista näpertelyä. Mutta tuolla puolellakin gigalla olen kyllä hyvin pyöritellyt perusohjelmia ja photoshoppia sekä officea. Leopardinkin olen asentanut tuohon vanhaan Miniin, vaikka olikin aika rajalla että sen siihen sai toimimaan kun alkoi kone olla jo niin vanhaa kamaa.

Ja Applen nettikaupassahan saa koneisiin räätälöityä omia lisukkeita sen select-napin takaa. Mutta Mini ei olekaan tarkotettu niille jotka haluaa koneen sisuksia hirveästi tonkia. Onhan se mahollista, mutta lähinnä Mini on peruskäyttäjän kone. Se on niin tiivis, pieni paketti että sitä ronkkiessa on pakosti elefanttina munakorissa. Voin omasta puolestani sanoa että kaipaan kovasti isoa vanhaa PC konemöhkälettäni joka toimi pikemminkin kätevänä jalkatukena pöydän alla. Minin saavuttua kesti pitkään ennenkuin opin olla laittamatta jalkojani tyhjän päälle.

Tuosta koneen vanhentumisesta vielä.. Monet ovat netissä sanoneet että Mini on hyvä aloitusvaihtoehto, ja koneen osien vanhennuttua sen voi asentaa kiinni telkkariin ja käyttää viihdekeskuksena leffojen, musiikin ja kuvien yms toistamiseen. Applen koineissa toimii myös pieni kaukosäädin, joka on todella kätevä. Olen myös kuullut että Macit säilyttävät jälleenmyyntiarvonsa paremmin kuin PCt. Käytettynä omankin Minini ostin.
I'm in SPACE~!
XKCDDAAnimewatcher
Avatar
Jokke-pappa
Lion Heart
Lion Heart
Viestit: 2206
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:42
Paikkakunta: Nokia

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Jokke-pappa »

Lucy kirjoitti:Tuosta koneen vanhentumisesta vielä.. Monet ovat netissä sanoneet että Mini on hyvä aloitusvaihtoehto, ja koneen osien vanhennuttua sen voi asentaa kiinni telkkariin ja käyttää viihdekeskuksena leffojen, musiikin ja kuvien yms toistamiseen.
Vaikka Mini toimiikin varmasti huomattavasti paremmin viihdekeskuksena kokonsa ja varmaankin myös melunsa puolesta, niin kyllä se homma PC:ltäkin onnistuu. Mutta pointtini tuli silti todistettua vallan hyvin. Kallis vehjehän tuo on.
Kuva
tänks chauron
~Life is a Bleach and then you Dye~ (c)Ave
Lucy kirjoitti:Muuton takia alkoi kolmen kuukauden Xbox-vieroitus :'C
Avatar
Lucy
Assassin
Assassin
Viestit: 1211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 23:23
Paikkakunta: Aperture Science Enrichment Center

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Lucy »

gebric kirjoitti:kyllä se homma PC:ltäkin onnistuu. Mutta pointtini tuli silti todistettua vallan hyvin. Kallis vehjehän tuo on.
En epäile etteikö se PCltä onnistuisi, otin vaan esimerkiksi miten hyödyntää vanhaa konetta.

Enkä tajua kuinka halpa sitten koneen tulisi muka olla. Jo itse käyttiksistä ja ohjelmista maksetaan monia satoja euroja.
I'm in SPACE~!
XKCDDAAnimewatcher
Avatar
Jokke-pappa
Lion Heart
Lion Heart
Viestit: 2206
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:42
Paikkakunta: Nokia

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Jokke-pappa »

Lucy kirjoitti:Enkä tajua kuinka halpa sitten koneen tulisi muka olla. Jo itse käyttiksistä ja ohjelmista maksetaan monia satoja euroja.
...jotka tulevat myös useimpien PC:iden mukana, about samaan kokonaishintaan, mutta paljon paremmalla kokoonpanolla. Päivitysmahdollisuuksista puhumattakaan. Eli tuo on kallis.
Kuva
tänks chauron
~Life is a Bleach and then you Dye~ (c)Ave
Lucy kirjoitti:Muuton takia alkoi kolmen kuukauden Xbox-vieroitus :'C
Disaster
Genin
Genin
Viestit: 127
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 21:58

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Disaster »

Sori et poikkeen nyt vähän täst aiheesta ja kaikki ignoree tän viestin, mut eiks se olis tavallaa helpompaa ja hemmetin paljon järkevämpää ostaa esim. ps3 viihdekeskukseks kun tuhlata 500 euroo alitehosee koneesee eli mac minii? Ps3 kun maksaa nykyään olisko 400€ :3
Sit vielä että ymmärtääkseni ubuntunkin saa näyttämään melkee macilta, tietenkää se ei käyttist muuta mutta käytettävyys lienee miltei yhtä kaamea? XD
Joo ei tässä muuta, käytän vistaa mutta en ampunut itseäni jalkaan ja asentanut sitä vaan se oli valmiiks konees. Ubuntu tai XP olis jees \o/
Avatar
Lucy
Assassin
Assassin
Viestit: 1211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 23:23
Paikkakunta: Aperture Science Enrichment Center

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Lucy »

Edelleenkin käytin mediakeskusta vain esimerkkinä miten vanhaa kamaa voi kierrättää.

Niin ja softiin viitasin vain verratakseni hintoja. En ymmärrä miksi 500 euron kone nähdään kalliina jos vista erikseen softana maksaa jo monta isoa satasta.

Meh... Olen töissä enkä voi kunnolla tuhlata tähän aikaa, mutta minä ainakin olen valmis maksamaan hyvästä tuotteesta enemmän kuin huonosta vähemmän.
I'm in SPACE~!
XKCDDAAnimewatcher
Avatar
Jokke-pappa
Lion Heart
Lion Heart
Viestit: 2206
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:42
Paikkakunta: Nokia

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Jokke-pappa »

Lucy kirjoitti:Niin ja softiin viitasin vain verratakseni hintoja. En ymmärrä miksi 500 euron kone nähdään kalliina jos vista erikseen softana maksaa jo monta isoa satasta.

Meh... Olen töissä enkä voi kunnolla tuhlata tähän aikaa, mutta minä ainakin olen valmis maksamaan hyvästä tuotteesta enemmän kuin huonosta vähemmän.
Mutta kun se Vista tulee useimmiten koneen mukana, eli sisältyy hintaan.

Kuten jo joskus aiemmin mainitsinkin, omat kokemukseni Maceista ovat hyvinkin rajalliset, joten en pahemmin voi lähteä siitä väittelemään, kuten en lähtenytkään. Nyt puhuin kokoonpanosta, joka on ainakin Minissä sellaista paskaa että alta pois.

edit: Hintaansa nähden, tietenkin.
Kuva
tänks chauron
~Life is a Bleach and then you Dye~ (c)Ave
Lucy kirjoitti:Muuton takia alkoi kolmen kuukauden Xbox-vieroitus :'C
Avatar
Lucy
Assassin
Assassin
Viestit: 1211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 23:23
Paikkakunta: Aperture Science Enrichment Center

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Lucy »

Etkö olisi valmis maksamaan hieman lisää, jos pääsisit eroon viruksista, koneen kaatuilusta, Vistasta, turhista ilmoituksista jne..? En nyt tarkoita pelkästään Macia, heitellään muuten vaan ajatuksia.

Niin no Linuxilla pääsee eroon parista ärsyttävyydestä ilmaiseksi, mutta Linukka ei ole läheskään yhtä yhteensopiva softien ja muiden laitteiden kanssa kuin Mac nykyään. Sitäpaitsi Macin mukana tulee monia ominaisuuksia joita ei PCissä ole. Missään muussa kannettavassa ei ole multi touch trackpadia, kätevää quicklook tiedoston vilkaisua, helppoa back up-ohjelmaa, monessa PCssä ei ole valmiiksi kameraa ja Applen iLife -paketti on vallan kattava. Siinä nyt pari esimerkkiä. Käyttömukavuudellakin on arvonsa.

Tulee jotenkin mieleen Nokia vs. iPhone väittelyt...
I'm in SPACE~!
XKCDDAAnimewatcher
Avatar
Jokke-pappa
Lion Heart
Lion Heart
Viestit: 2206
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:42
Paikkakunta: Nokia

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Jokke-pappa »

Lucy kirjoitti:Etkö olisi valmis maksamaan hieman lisää, jos pääsisit eroon viruksista, koneen kaatuilusta, Vistasta, turhista ilmoituksista jne..? En nyt tarkoita pelkästään Macia, heitellään muuten vaan ajatuksia.

Niin no Linuxilla pääsee eroon parista ärsyttävyydestä ilmaiseksi, mutta Linukka ei ole läheskään yhtä yhteensopiva softien ja muiden laitteiden kanssa kuin Mac nykyään. Sitäpaitsi Macin mukana tulee monia ominaisuuksia joita ei PCissä ole. Missään muussa kannettavassa ei ole multi touch trackpadia, kätevää quicklook tiedoston vilkaisua, helppoa back up-ohjelmaa, monessa PCssä ei ole valmiiksi kameraa ja Applen iLife -paketti on vallan kattava. Siinä nyt pari esimerkkiä. Käyttömukavuudellakin on arvonsa.

Tulee jotenkin mieleen Nokia vs. iPhone väittelyt...
Nuo ovat sitten taas niitä kuuluisia makuasioita joista ei voi kiistellä. Viruksia on tullut poistettua tässä viimeisen vuoden aikana, jonka tämä kone minulla on ollut, korkeintaan kahden käden sormilla laskettava määrä. Kone ei suuremmin kaatuile, korkeintaan silloin jos se on ollut useamman vuorokauden putkeen päällä. Vistassa harmittaa ainoastaan se ettei tässä toimi muutamat vanhat pelit. Turhat ilmoitukset?

Käytän pöytäkonetta, joten läppäriasiat ovat minulle aivan se ja sama. Minulla on tainnut mennä tuossa quicklookissa jokin pahasti ohi, en vain tajua mitä hyötyä on tiedoston esikatselusta on kun itse tiedostokin aukeaa korkeintaan parissa sekunnissa. Webbikameran saa varmaankin alle kympillä, läppäreiden tapauksessa se tulee useimmiten mukana. Käyttömukavuus menee tuonne makuasioiden joukkoon.

Kaikenkaikkiaan, en maksaisi millään käyttöjärjestelmällä olevasta koneesta 500e, jos se tulisi tuollaisella kokoonpanolla. Toisinsanottuna en ala maksamaan käyttöjärjestelmästä lähemmäs 400e.

Mutta kun tämä on kivaa ^^
Kuva
tänks chauron
~Life is a Bleach and then you Dye~ (c)Ave
Lucy kirjoitti:Muuton takia alkoi kolmen kuukauden Xbox-vieroitus :'C
Avatar
Lucy
Assassin
Assassin
Viestit: 1211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 23:23
Paikkakunta: Aperture Science Enrichment Center

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Lucy »

Turhilla ja ärsyttävillä ilmoituksilla tarkoitan niitä idioottimaisia "kone on verkkoyhteydessä", "usbi on kiinni", "päivityksiä on tulossa, enkä välitä vaikket niitä halua joten käynnistän koneesi uudelleen viiden minuutin päästä" -ilmoituksia.

Vaikka sulla olis ollu vain pari virusta koneellasi, se ei silti muuta sitä että Maceille yhden niistä kahdesta olemassaolevasta haittaohjelmasta saa vain jos kaivaa sorkkaraudalla verta nenästä. Windowsissa jokatapauksessa elää huolen alla, eikä ne palomuurit ja muut vempeleet tuo 100% virusturvaa.

Quicklook on niinku yliparas ominaisuus ikinä! Se on miltein täysin korvannut videontoisto-ohjelmani ja se on korvaamaton apu mangaa lukiessa. Maalaa vaan chapterin ja painaa välilyöntiä, ni sulla on nopee virtuaalikirja jota voi kätevästi selailla ja hyppiä edestakasin. Tai sitten ku haluu nopeesti löytää jotain tietoo PP tai word -tiedostoista, joiden avaaminen muutoin kestää oikeesti ikuisuuden, puhumattakaan jostain photoshop-tiedostoista.

Käyttöjärjestelmät ovat aliarvostettuja.. Loppujen lopuksi käyttöjärjestelmä on juuri se mikä törmää ensimmäisenä käyttäjän pärställe konetta käyttäessä.
I'm in SPACE~!
XKCDDAAnimewatcher
Avatar
Jokke-pappa
Lion Heart
Lion Heart
Viestit: 2206
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:42
Paikkakunta: Nokia

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Jokke-pappa »

Lucy kirjoitti:Quicklook on niinku yliparas ominaisuus ikinä! Se on miltein täysin korvannut videontoisto-ohjelmani ja se on korvaamaton apu mangaa lukiessa. Maalaa vaan chapterin ja painaa välilyöntiä, ni sulla on nopee virtuaalikirja jota voi kätevästi selailla ja hyppiä edestakasin. Tai sitten ku haluu nopeesti löytää jotain tietoo PP tai word -tiedostoista, joiden avaaminen muutoin kestää oikeesti ikuisuuden, puhumattakaan jostain photoshop-tiedostoista.
Eli quicklook on hieno nimi samalle toiminnolle jota windowsissa kutsutaan esikatseluksi ;) Ei vaan, jos tuo toimii videon toistossa niin sittenhän se on ihan näppärä toiminto. Toisaalta en kyllä ymmärrä miksei videoita voisi katsoa sille tarkoitetulla softalla. Niiden muutaman sekunnin takia jotka kuluvat mediasoittimen avaamiseen ja tiedoston aukaisuun, tai vaihtoehtoisesti tiedoston aukiklikkaamiseen? Photoshopin aukaiseminen kestää huippukoneellakin varmasti oman aikansa, mutta ne käyttikseen uponneet sataset olisi voinut sijoittaa myös kokoonpanoon joka ei avaa word-, ppt- ja pdf-tiedostoja ikuisuutta.
Kuva
tänks chauron
~Life is a Bleach and then you Dye~ (c)Ave
Lucy kirjoitti:Muuton takia alkoi kolmen kuukauden Xbox-vieroitus :'C
Avatar
Lucy
Assassin
Assassin
Viestit: 1211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 23:23
Paikkakunta: Aperture Science Enrichment Center

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Lucy »

Sinä ja sun huippukokoonpanosi.. Vista on hidas lehmä oli sillä millanen rauta allaan tahansa. Ja Vistaa on tarjolla ruokalistalla seuraavat pari vuotta.

Mutta juttu on se, ettei Quicklookin kuten muidenkaan Macin kätevyyksien toimivuutta osaa arvostaa jos ei ole niitä käyttänyt. Olisin todella ihmeissäni jos et parin päivän Leopardin käytön jälkeen kaipaisi samanlaista Quicklook ominaisuutta Windowsiin. Vähän sama juttu Firefoxin hiirieleiden kanssa: Periaatteessa hyöty on melko pieni, mutta ne on niin käteviä että niitä jää kaipaamaan kun on toisella selaimella.
I'm in SPACE~!
XKCDDAAnimewatcher
Vastaa Viestiin