Kuuro vai sokea

Juoni- ja älyvapaat keskustelut ja kyselyt

Kumpi olisi kamalampaa?

kuuro
17
25%
sokea
51
75%
 
Ääniä yhteensä: 68

Avatar
Sutsuran
Academy Teacher
Academy Teacher
Viestit: 377
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 17:08

Kuuro vai sokea

Viesti Kirjoittaja Sutsuran »

Eli kumpi teidän mielestä olisi kamalampaa olla kuuro vai sokea?


Tuli siskon kanssa puhe siitä ja minun mielestäni sokeus olisi paljon hirveämpää kuin kuurous. Siskoni mielestä asia oli toisinpäin.
Olisi vain niin hirveää olla näkemättä kaikkea tätä...maailmaa! Kuurona ei tietty voisi kuulla musiikkia, mutta olisihan se kamalampaa olla näkemättä yhtään mitään. Eikä voisi lukea kirjoja...


Ja tarkoitan nyt kokonaan sokeaa/kuuroa.
Kuva
Ilmasto on hot -ole sinä viileä
----
Kaikkea ei kannata ottaa niin vakavasti.
Avatar
Xtriimi
Chuunin Exam Supervisor
Chuunin Exam Supervisor
Viestit: 622
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2006 15:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Xtriimi »

Molempina olisi kamala olla, mutta sokeana varmaan pahempi kun ei voi nähdä mitään muuta kuin pimeyttä ja mustaa... Mutta toisaalta jos olet kuuro niin ei voi kuulla mitään ei edes musiikkia =/ se olisi tosi kauheaa. Mutta siiis sokeus olisi kauheampaa. Ei voisi tehdä hirveästi mitään ellei omistaisi hyvää opas-koiraa.
Kuva
Avatar
Katrim_
Genin
Genin
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 21:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Katrim_ »

Kuurona olisi kauheampaa. Jos en kuulisin mitään niin tulisin alle viikossa hulluksi, mutta jos ei näe.. Näön menetys ei olisi niin kauheaa, muttei myöskään kivaa. Mutta valitsen kuurona olemisen.
End of all hope..

Kuva
Avatar
Wendy
Jounin
Jounin
Viestit: 1014
Liittynyt: La Loka 01, 2005 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Wendy »

Minusta sokeana on kamalampaa kuin kuurona, sillä värejä/monia asioita ei voi nähdä ja lisäksi pitäisi lukea pistekirjoitusta, opaskoirakin pitää hommata. Mutta sokeana voi kuulla onneksi.
Kuurona ei tietysti kuulisi mitään (jotkut kuulovammaiset voivat kuulla/puhua), mutta sentääs näkisi. Ainakin minulta löytyy viittomankielentaitoa, joten sen kanssa ei sitten tulisi ongelmia paitsi kaikki eivät osaa viittomakieltä.

Jos pitäisi sanoa, kumpi olisi kauheampaa, niin taidanpa valita tuon kuurona olemisen. En voisi olla kuulematta mitään, kuten esimerkiksi musiikkia, toisten ihmisten puhetta jne. ja tuskin voisin puhuakkaan omalla äänelläni. Minun sitten pitäisi turvautua viittomakieleen.
The world is rolling around at the speed of rebirth.
Avatar
Bitenshi
Missing-nin
Missing-nin
Viestit: 1598
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 08:57
Paikkakunta: Lestijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bitenshi »

En oikein osaa sanoa... Luokallamme on sokea poika, joten se kai hiukan vaikuttaa asiaan... Hän on ollut tietääkseni syntymästä asti sokea, eikä hänen mielestään se ole ollenkaan kamalaa... Meillä on Reiman takia ollut paljon tunteja terveystiedossa keskittyen sokeuteen ja on ehkä tullut ajateltua hiukan sokeankin kannalta asioita... En kuitenkaan haluaisi myöskään olla kuuro, mutta silloin sentään näkisi... >___> En osaa sanoa, olen ihan puolueeton. Mieluiten olisin mykkä. XDDDD Puhun muutenkin ihan liikaa.
Kuva
Ruotsinvihkonsa sottaamisesta vastaa Gomis.
~Y.S.A.K
Avatar
Nixu
S-class mage
S-class mage
Viestit: 3622
Liittynyt: To Huhti 28, 2005 23:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nixu »

Sokee ois ehottomast pahempi.. Ikuin pimeys, no thanks..
Avatar
Setzeri
Kapteeni Garlock
Kapteeni Garlock
Viestit: 992
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 10:34
Paikkakunta: Kurikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Setzeri »

nixuboy kirjoitti:Sokee ois ehottomast pahempi.. Ikuin pimeys, no thanks..
Jos luulit että sokeat "näkee" vain mustaa ja pimeää niin oot väärässä.

Itse pistin sanon että kuurous olisi pahempi kun sokeus vaikka vahingossa väärää nappia painoinkin!
Kuurona oleminen olisi aika tylsää, kaikki vaan olisi hiljaa ja sitten kuolisi loppujen lopuksi auton alle kun ei kuule mitään, niinku liikennevaloissa on se pip pip pip-juttu.
Sokeana voisi vielä kuunnella musiikkia ja muita ihmisiä, lisäksi muut aistit parantuisi pikkuisen tasapainoa varten.
Avatar
Nixu
S-class mage
S-class mage
Viestit: 3622
Liittynyt: To Huhti 28, 2005 23:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nixu »

Setzer kirjoitti:
nixuboy kirjoitti:Sokee ois ehottomast pahempi.. Ikuin pimeys, no thanks..
Jos luulit että sokeat "näkee" vain mustaa ja pimeää niin oot väärässä.
Ei ei.. Lähinnä meinasin, et olis tosi tylsää, kun ei näkis omin silmin mitään asioita.Pitäis vaan luottaa muiden kertomisiin..
Tietty oppishan siinä joskus varmaan pistekirjotukset, sun muut kikat, mut kuitenkin..
Avatar
korvapuusti
Jounin
Jounin
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe Maalis 25, 2005 09:56
Paikkakunta: PIMEÄ REIKÄ!

Viesti Kirjoittaja korvapuusti »

Kuurous olis kamalampaa. Kuten esim. musiikin kuuntelu pitää mut järjissäni ja jos sitä en voisi tehdä olisi todella ahdistunut 24/7 X3
Kuva
Avatar
frostious
Herp a derp
Herp a derp
Viestit: 2464
Liittynyt: Su Huhti 25, 2004 19:50

Viesti Kirjoittaja frostious »

Yksi helpoimmista kysymyksistä maailmassa minulle - olisin ehdottomasti mieluummin kuuro kuin sokea. Rakastan piirtämistä, videopelien pelaamista, elokuvien katsomista, sarjakuvien lukemista, netissä surffaamista ym., joten sokeus olisi pahinta mitä minulle voisi tapahtua - olen monesti miettinyt mitä tekisin jos sattuisin sokeutumaan, ja olen päätynyt siihen että masentuisin varmaan niin paljon etten haluaisi enää edes elää. Kyllä musiikkikin on minulle tärkeää, ja elokuvienkin katsominenkin ei olisi enää samanlaista, mutta kyllä sen kanssa sentään pystyisin elämään.
Avatar
minori
Legendary Sannin
Legendary Sannin
Viestit: 3015
Liittynyt: La Kesä 11, 2005 13:44
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minori »

Sokea olisi hankalampi kun nyt ihan päivittäistä elämää miettii. Kuurona nyt vielä pärjää kohtuullisen helpolla. Mutta tietty harmittaisi, kun ei tuota rakastamaani musiikkia kuulisi ja muuta vastaavaa. Mutta toisaalta sentään telkkua voisi katsoa ja muu sellainen viihdepuoli onnistuisi. ^^
Avatar
Sham
ANBU Squad Leader
ANBU Squad Leader
Viestit: 884
Liittynyt: Ti Syys 13, 2005 21:34
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sham »

Yksi pahimmista peloistani on tulla sokeaksi, ja joskus pienempänä pelkäsin sitä ihan sairaalloisesti, piti mennä käymään lääkärissäkin ennen kuin sain mielenrauhan.

Eli sokeana olisi sata kertaa pahempaa kuin kuurona, koska kaikki harrastukseni ja lähes kaikki ajanvietteeni ja kiinnostuksen kohteeni vaativat näkemistä. Rakastan visuaalisesti kauniita asioita enemmän kuin lähes mitään muuta.
Prove me that you're not a fool, walk across my swimming pool

Y.S.A.K - Akatsuki FC - Gaara FC - Neji FC - J-rock FC - Sasuke FC - Suigetsu FC - Deidara FC - FMA FC - Gray FC
Avatar
Kinuski
Genin
Genin
Viestit: 194
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 16:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kinuski »

Minusta ihmiset arvostavat liian paljon näköaistia, mutta moni asia arkipäiväisessä elämässä perustuu suurelta osin sen varaan. Pystyisin selviämään yksin paremmin, jos olisin kuuro. Eikä kuuroutta välttämättä edes huomaa, jos osaa puhua sujuvasti ja lukea huulilta.
Luultavasti olisin mieluummin kuuro, koska se on arkipäiväisessä elämässä helpompaa. Sinänsä joutuisin tehdä paljon työtä, että pystyisin kunnolla kommunikoimaan ihmisten kanssa ja enkä tiedä kauan jaksaisin harjoitella huuliltalukua tai viittomakieltä. Ja jos taas olisin sokea joutuisin opettella lukemaan pistekirjoitusta, jos haluaisin lukea kirjoja itse, sillä tiedän etten jaksa kuunnella kun joku toinen lukee oli se sitten äänikirja tai joku toinen henkilö.
En ole osannut vielä päättää kumpaa olisin äännestänyt joten en äänestänyt mitään. Olen todella iloinen, että minulla on hyvä kuulo ja näkö.
On my way~
Kuva
Vastaa Viestiin