Älykkyystesti

Juoni- ja älyvapaat keskustelut ja kyselyt
Avatar
Mirha
Mindfuck
Mindfuck
Viestit: 1723
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 14:35

Re: Älykkyystesti

Viesti Kirjoittaja Mirha »

Mensan nykyinen testi on kuulemma aika huono, sillä se ei ole kauhean tarkka. Siitä syystä Mensan rajakin on jouduttu siirtämään 131:een, kun se aiemmin oli 148 (2x keskihajonta) vanhalla testillä.

Nettitestistäkin pamahti 135 vaikka en kaikkiin ehtinyt edes vastata ja testi sanoi, että korkeampaa lukua ei voi tällä testillä saada. Jes. Laatua...
退屈な星が狂々回る merry go round
Just a Fuckin' class hero ON THE BEACH
Avatar
fLÄSh
Jounin
Jounin
Viestit: 1088
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 13:31
Paikkakunta: Oma sänky

Re: Älykkyystesti

Viesti Kirjoittaja fLÄSh »

Kiinnostus ja järki meni kahessa vikassa mut sain silti 125 vaikka nuo vikat vain arvasinkin. :p Oon tehny näitä joskus ennenki ja ikinä en oo jaksanu keskittyä loppuun asti vaikka aikaa oiski. Nytki oli päälle minuutti viel aikaa ja ei silti jaksanu.
Happy panda
Avatar
Karuoru
Genin
Genin
Viestit: 131
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2008 02:23
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Älykkyystesti

Viesti Kirjoittaja Karuoru »

Mensan 'korkeintaan suuntaa-antavasti arvioiva ja tieteellisesti epäpätevä' testi sanoo että olen tylsä harmaa hiirulainen, joka tajuaa numeroiksi käännettynä kokeintaan sadankahdenkymmenen (120) verran. Eli olen näköjään vähemmän lahjakkaampi kuin ihmiset tällä foorumilla keskimäärin...*drop* No, heftaa polveen ja eteenpäin elämän poluilla. Ei ole toki ensimmäinen kerta kun nettitesti kertoo minulle kohteliaasti, etten ole kovinkaan erikoisen hämmästyttävä hengenlahjoiltani.

En usko älykkyysosamääriin, tai siihen, että joku luku voisi kertoa jotain ihmisen kyvykkyydestä tai lahjoista, sillä mielestäni lahjakkuus ja äly ovat hemmetin kaukana sekuntikelloista ja logiikkapeleistä. Mielestäni äly ja lahjakkuus ovat ihan jokaisessa, individuaaleissa muodoissa työkaluina käytännön elämään, minkävastakohta lienee kylmä numero paperin reunassa. Minulla ei tietenkään ole mitään näitä testejä tai niitä kannattavia tai niissä hyvin menestyviä vastaan, ei toki, mutta kuten Tekno-Kekkokin kerran sanoi; kaikkien maailman ihmisten sullominen joihinkin kategorioihin ja 'sillä selvä' on typerää ja mahdotonta. Sen sijaan saattaa kuulostaa hitusen lapsellista ja kornia, mutta uskon tosiaan enemmänkin siihen, että jokaisella on joku oma lahjakkuus, jossa he ovat sikä hyviä, eikä läheskään kaikkia lahjakkuuksia voi edes verrata. Kuvioiden järjestyksen päättely halki, poikki ja pinoon ei taatusti kosketa kuin ihan pienen pintä osaa 'lahjakkaista' ihan tavallisita ihmisistä. Itselläni ainakin parhaat ideat ja sovellukset tulevat 'minkä taakseen jättää sen edestään löytää' tyylisessä kiertokulussa, riittävän irtioton ja rauhallisen pohdiskelun tuloksena, siksi esimerkiksi tuo ajanotto lähinnä hermostutti entisestään. En ole anyways ikinä ollut mikään sodokujen tai sanaristikoiden sankari; liekö siis oma vaatimaton lahjakkuuteni ihan muualla kuin logiikassa.

Olisi mielenkiintoista kokeilla jotain muunkinlaisia ällitestejä huvin vuoksi, kuin näitä iänikuisia pistä järjestykseen testejä.
Kuva
Avatar
Mirha
Mindfuck
Mindfuck
Viestit: 1723
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 14:35

Re: Älykkyystesti

Viesti Kirjoittaja Mirha »

^
Kummallinen puolustuspuheenvuoro. Kuulostaa lähinnä siltä, että paikkailee aukkojaan järkeilemällä "ei testi kerro mitään ihmisestä". Mutta, miksi psykologitkaan testaisivat mitään jos testeistä ei ole mitään hyötyä? Miksi kouluissa on kokeita jos ne eivät muka kerro mitään osaamisesta? Kaikkia testataan koko ajan erilaisissa asioissa. (Melkein) jokainen on hyvä jossain, vaikka ei sitä aina tiedostaisikaan.

Mutta, numeroiden lisäksi tarvitaan paljon muutakin. Älykkyyttäkin on erilaista, mutta yleensä testit mittaavat vain "yleistä" älykkyyttä ja loogista päättelykykyä.

Mensan brosyyria lainatakseni:

Älykkyyden määrittely on vaikea, ellei mahdoton tehtävä. Nykytiedon valossa älykkyys voidaan määritellä oppimisen ja sopeutumisen kykynä. Älykkyys ilmenee taitona soveltaa opittua nopeasti, sopeutua uusiin tilanteisiin sekä ymmärtää ja käsitellä abstrakteja käsitteitä. Älykkyys on myös nähty kykynä hahmottaa erilaisia suhteita ja taitona käyttää omia yksittäisiä kykyjään. Myös sosiaaliset taidot ovat osa älykkyyden kokonaisuutta.

Mitattava älykkyysosamäärä on vain osa älykkyyttä ja älykkyys on vain yksi tekijä lahjakkuuden syntymisessä. Yleisiä harhakäsityksiä ovat muun muassa, että vain todellisilla neroilla on korkea älykkyysosamäärä tai että yksilön hallitsema tietomäärä on suora kuvaus hänen älystään. Korkea koulutustaso ja suuri tietomäärä ovat kuitenkin saavutettavissa ilman huippuälykkyyttäkin. Myös tavallisessa elämässä on runsaasti älykkäitä ihmisiä, jotka eivät itse tiedosta olevansa erityisen älykkäitä, mutta jotka vain jotenkin selviävät pulmatilanteissa muita näppärämmin ja oppivat uutta nopeammin.

Älykkyyttä voi kehittää, mutta se yksin ei tuota hyödynnettäviä tai merkittäviä saavutuksia vaan vaatii rinnalleen myös muuta panostusta.
退屈な星が狂々回る merry go round
Just a Fuckin' class hero ON THE BEACH
Avatar
Karuoru
Genin
Genin
Viestit: 131
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2008 02:23
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Älykkyystesti

Viesti Kirjoittaja Karuoru »

Kiitos; järkeily on pieni paheeni (josta tutuilta tahoilta saan alvariinsa nalkutusta), mutta erityisen 'aukkoiseksi' en oloani tunne, joten en minä mitään yritä täyttääkään. Anteeksi jos kävin äkkipikaisesti jonkun henkilökohtaista näkemystä vastaan. Se ei missään nimessä ollut tarkoitukseni. Mikään ei ole ehdotonta, enkä käy mielipidettäni sen kummemmin puolustamaan, mutten salli sen yli käveltävän tahallaan. Minulla ei ole mitää ketään vastaan, ja tässä asiassa en edes välitä mitä sinä(ei henkilökohtaisesti!), hän, tuo tai kukatahansa ajattelee, tai nettitesti kertoo, koksa haluan osaltani vaalia mahdollisuutta omiin, yhtä oikeisiin ja yhtä vääriin mielipiteisiin.

Tokihan meitä alati testataan ja arvostellaan, liiankin kanssa välissä, ja mahtuu siihen mukaan varmaan epäolennaisuuksienkin testaamista. Testaamisesta on nykypäivänä tullut suorittamista. Testaamisen monet hyödyt toki myönnän; se antaa tietoa jostakin, ja tieto tuo uusia hienoja mahdollisuuksia (niin hyvässä kuin pahassa). Silti en osaa olla erityisen tyytyväinen hyvistä arvosanoista ja kehuminen on korkeintaan hetken huumaa. En makaa kumminkaan omassa tyytymättömyyden alhossa vaan yritän mennä eteenpäin. Tasapainottelu siinä välillä on kysymys, johon vain itse kukin voi antaa sen vastauksen. En pidä siitä tai, että ihmisiä arvostettaisiin sen jonkun jossakin (parhaassa tapauksessa vielä jonkun kolmannen laatiman mallin mukaan) antaman arvosanan mukaan. On kamalan suhteellista todistaaako se mitään sen lisäksi että voiko ihmisiä edes pistää johonkin järjestykseen. Monta näkökulmaa kasvattaa aina ristiriidan mahdollisuutta, mutta ainakaan minulla ei ole ongelmaa elää sujut sen tämän faktan kanssa.
Kuva
Avatar
Lee<3
Rookie
Rookie
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 15:46

Re: Älykkyystesti

Viesti Kirjoittaja Lee<3 »

mulla oli enintään 120.... xDDDD
Gary diggaa diglettejä, Gary diggaa diglettejä!!
Avatar
Zetsubou
Genin
Genin
Viestit: 144
Liittynyt: Ti Marras 18, 2008 11:18
Paikkakunta: Kontu

Re: Älykkyystesti

Viesti Kirjoittaja Zetsubou »

Lee<3 kirjoitti:mulla oli enintään 120.... xDDDD
Näinpä.

Nyt masentaa. Puolet ihmisistä täällä (ainakin topicin alussa) tuntui olevan yli keskitason ö_ö
I have always known the storm would come,
listen now, my young ones,this is not a story I tell
of midnight, moon and sun


~ Neji FC ~ Shikamaru FC ~
Avatar
Lee<3
Rookie
Rookie
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 15:46

Re: Älykkyystesti

Viesti Kirjoittaja Lee<3 »

kiitos vain.... olen kylläkin erittäin ylpeä saavutuksestani!!! xDDDDDDD
Gary diggaa diglettejä, Gary diggaa diglettejä!!
Avatar
Xtriimi
Chuunin Exam Supervisor
Chuunin Exam Supervisor
Viestit: 622
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2006 15:57
Paikkakunta: Vantaa

Re: Älykkyystesti

Viesti Kirjoittaja Xtriimi »

OFF
Sen verran offaan, että tuolla topicin alussa olevat postaajat on tehny eri testin. Se on toi vanha testi mikä ei enää toimi.
/OFF
Kuva
Avatar
Hina_Ichigo
Student
Student
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 23:32

Re: Älykkyystesti

Viesti Kirjoittaja Hina_Ichigo »

Ei hitto, 121....Tosin olen nyt toosi väsynyt sekä lopussa en pahemmin mietinyt mitä vastaan :/
Tärkeä tiedotus; olen hieman outo :D
Vastaa Viestiin