Mihin sinä uskot

Juoni- ja älyvapaat keskustelut ja kyselyt
Vastaa Viestiin
Satsuma
Jounin
Jounin
Viestit: 1016
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 19:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Satsuma »

Joo eli olen kyllä kristitty, mutta en silti pysty todistamaan itselleni, että todella on Jumala olemassa. Okei, en usko kehittyneeni mistään apinasta tai siihen, että maailma on syntynyt jostain räjähdyksestä. Siinä mielessä siis uskon Jumalaan ja Hänen luomistyöhönsä.

Minut kuitenkin on kasvatettu kristinuskoon, mutta nyt kun olen tullut vanhemmaksi ja viisaammaksi olen yrittänyt todistaa itselleni Jumalan olemassaoloa. Se ei ole vielä täysin onnistunut. Miksi uskoa Raamattua ? Eihän sen oikeudesta periaattessa ole mitään todisteita.
Kai voi tulla uskoon vain jos ns. löytää Jumalan. Minä itse tykkään kyllä keskustella esim, isosleirillä nuorisotyöntekijöiden ja papin kanssa kaikesta mikä liittyy kristinuskoon ja Jumalaan. Esitän kinkkisiä kysymyksiä ja niistä on mielenkiintoista kiistellä ja keskustella.

En kyllä koskaan menisi sunnuntai aamulla kirkkoon kuuntelemaan saarnaa!

Eli taidanpa siis olla tuo agnostikko koska uskon vasta kun näen tai "koen" jotain mikä todistaa minulle Jumalan olemassaolon.
Kuva
(Kiddo) ty Nixu!
Avatar
höpspöps
Chuunin Exam Supervisor
Chuunin Exam Supervisor
Viestit: 614
Liittynyt: La Helmi 19, 2005 23:01
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja höpspöps »

kristitty olen, mutta laitoin silti ateisti, koska en usko jumalaan. pöh semmoisille hömpötyksille. anteeksi vaan keitä loukkaa mutta musta on suorastaan naiivia uskoa sellaseen.

edit: niin, tuli mieleen. äiti uskoo jumalaan niin miekin sain lapsena ihanaisen uskonnollisen kasvatuksen. siis pyhäkouluissa ollaan rampattu ihan mukavasti, ja muistan vieläkin monet raamatun tarinat ja kaikki ihme lastenlaulut: sakkeus oli pieni mies, oli pienen pieni mies. hän viikunapuuhun kiipesi, että jeesuksen näkisi. hän viikunapuuhun kiipesi, että jeesuksen näkisi. jne. huoh.
-My beloved, prepare to die-
Y.S.A.K.
Avatar
sri
Chuunin
Chuunin
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 31, 2005 14:54

Viesti Kirjoittaja sri »

Muillakin on siis lapsuuden aikaisia traumoja uskonnosta. Itse olin monena kesänä pelastusarmeijan keskitysleirillä, koska mummoni kuului armeijaan. Hirveetä hommaa. Uskonnollista kasvatusta olen kyllä saanut ja osannut kaikenmaailman uskontunnustukset ja vuorisaarnat paljon ennen riparia. Silti en koskaan uskonut jumalaan. Vanhempani eivät kuulu kirkkoon, mutta äiti on vissiin jonkin sortin uskovainen. Riparin kävin lahjojen ja kaverien takia, mut kastettiin riparilla. Erosin kirkosta vuosi sen jälkeen. Ei mulle muuten ole uskoa tuputettu. Meni ehkä vähän offiksi.
Avatar
Mikkey
Missing-nin
Missing-nin
Viestit: 1518
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 22:02

Viesti Kirjoittaja Mikkey »

no olen kristitty ja vastustan uus uskontoja esim. krishna-liikettä
Kuva
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

kyllähän minä kristilliseen kirkkoon kuulun mutta en kyllä oikeen usko mihinkään jumalaan :huh: tympii ajatella että jos ei palvo täysillä Jumalaa, joutuu helvettiin xP ja jos Jumala olis olemassa ei mun elämä menis päin helvettiä xPPPPPP

nojoo, tää tais eksyä aiheesta <_< tämä on sitte vaan mun mielipide... ;)
Avatar
everfree
Tokubetsu Jounin
Tokubetsu Jounin
Viestit: 546
Liittynyt: To Touko 05, 2005 18:36

Viesti Kirjoittaja everfree »

<!--QuoteBegin-Guest+May 6 2005, 16:39--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Guest @ May 6 2005, 16:39)</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> kyllähän minä kristilliseen kirkkoon kuulun mutta en kyllä oikeen usko mihinkään jumalaan :huh: tympii ajatella että jos ei palvo täysillä Jumalaa, joutuu helvettiin xP ja jos Jumala olis olemassa ei mun elämä menis päin helvettiä xPPPPPP

nojoo, tää tais eksyä aiheesta <_< tämä on sitte vaan mun mielipide... ;) [/quote]
toi oli sitte mun viesti :P tämä kirjautui ittestään ulos jossain vaiheessa <_< :angry:
Kuva
Kiitus, Valvoja89 <:

~I won't let you be alone<3~
Avatar
Espy
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 566
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 20:45
Paikkakunta: Secret Garden
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Espy »

Itse olen agnostikko, sillä suhtaudun elämään muutenkin erittäin kyselevästi. En oikein osaa päättää.. olisi tavallaan erittäin rauhoittavaa jos siellä joku jumala olisi perään katsomassa ja murehtimassa kaikesta, mutta ei tahdo pelkästään tuo usko minulle riittää. Pitäisi saada jotain kouriintuntuvampaa todistetta. :D Lisäksi uskon uudestisyntymiseen eli joo. :P En kuitenkaan ole mistään uskonnosta löytänyt mitään jumalolentoa johon uskoisin, taolaisuus vaikuttaa kuitenkin minuun kovasti ja tykkään ajatella asioita niin sanoakseni taolaisuuden kautta. :P
Kuva
Avatar
.Yoshimi.
Oinin
Oinin
Viestit: 946
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2004 16:08
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja .Yoshimi. »

<!--QuoteBegin-Jen+May 6 2005, 16:42--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Jen @ May 6 2005, 16:42)</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Guest+May 6 2005, 16:39--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Guest @ May 6 2005, 16:39)</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> kyllähän minä kristilliseen kirkkoon kuulun mutta en kyllä oikeen usko mihinkään jumalaan  :huh: tympii ajatella että jos ei palvo täysillä Jumalaa, joutuu helvettiin xP ja jos Jumala olis olemassa ei mun elämä menis päin helvettiä xPPPPPP

nojoo, tää tais eksyä aiheesta  <_<  tämä on sitte vaan mun mielipide...  ;) [/quote]
toi oli sitte mun viesti :P tämä kirjautui ittestään ulos jossain vaiheessa <_< :angry: [/quote]
Ei Jumala sua käske palvomaan. En minäkään palvo. Uskominen riittää ja kun pitää huolta lähimmäisistään ja jne.
Itse ainakin luotan siihen että taivaaseen menen. Rukoilen silloin tällöin (Palon jälkeen aika hiton usein) ja olen isosenakin. Muutama kaverini jotka eivät oikein Jumalaan uskoneet, uskovat nyt ainakin jonkin verran kun olen siitä avoimesti höpöttänyt. Enkä sitä kiellä.
Kuva
Naruto.Fiin puolella Yena ^.~
Avatar
sri
Chuunin
Chuunin
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 31, 2005 14:54

Viesti Kirjoittaja sri »

<!--QuoteBegin-Jen+May 6 2005, 16:42--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Jen @ May 6 2005, 16:42)</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Guest+May 6 2005, 16:39--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Guest @ May 6 2005, 16:39)</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> kyllähän minä kristilliseen kirkkoon kuulun mutta en kyllä oikeen usko mihinkään jumalaan  :huh: tympii ajatella että jos ei palvo täysillä Jumalaa, joutuu helvettiin xP ja jos Jumala olis olemassa ei mun elämä menis päin helvettiä xPPPPPP

nojoo, tää tais eksyä aiheesta  <_<  tämä on sitte vaan mun mielipide...  ;) [/quote]
toi oli sitte mun viesti :P tämä kirjautui ittestään ulos jossain vaiheessa <_< :angry: [/quote]
Tuo helvetin pelko, on jo mun mielestä ajanut aikansa ohi. Lisäksi sen verran kun uskontoja tunnen, niin ennemmin menen helvettiin kuin heidän taivaaseensa.
Ivanovits N.

Viesti Kirjoittaja Ivanovits N. »

Mihinkö uskon? Siihen että 1+1=2. En paljoa muuhun. Mitään jumalaa en palvele, kun en ole saanut kunnollisia todisteita sellaisten olemassaolosta. Jokuhan voisi sanoa, että "jo meidän olemassaolo puhuu jumalan olemassaolon puolesta." Mutta minkä jumalan? Maailman kansoilla on tuhansia jumalia. Mistä tiedän että kristittyjen Jahve olisi totta ja jonkun afrikkalaisen heimon jumala taas ei? Joka jumalalla on omat kannattajansa jotka kaikki vannovat että heidän jumalansa on se ainoa oikea. On jo fyysisesti mahdotonta valita se ainoa johon uskoa niiden kaikkien seasta. En kuitenkaan väitä etteikö jonkinlaista jumalaa olisi olemassa. Mistäs minä sen voisin tietää?

Vastasin kuitenkin äänestykseen että ateisti, koska en tunnusta mitään uskontoa.

P.S. Ja joo olen kirkosta eronnut.
Agnostikko (ei tiedä mihin uskoa / uskoo vasta kun näkee)
Agnostikko on henkilö, joka uskoo että yliluonnollisesta, kuten Jumalasta, ei voi saada tietoa.
Ateisti (kieltää jumalan olemassaolon)
Harvapa ateisti käy joka jumalaa kieltämään. Eiväthän kristitytkään kiellä Ukko Ylijumalaa, Thoria ja Zeusta. Eivät vain usko. Parempi määritelmä ateistille olisi ihan vaan "uskonnoton."
itikka
Student
Student
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 15:44

Viesti Kirjoittaja itikka »

Olen merkitty EvLut kirkkoon kuuluvaksi. Kylläkin oma käsitykseni asiasta on deismiläinen. Teisti/deisti/deismi ajattelee, että maailman loi joku persoonaton asia(jumala), joka heti luomisen jälkeen lopetti toimintansa/hävisi. Tämä vastaa maailman luoms kysymykseen täydellisesti.

Kunnioitan silti syvästi muita uskontoja. Kristinuskon opetukset ovat erittäin hydylliset ja käytännölliset, jos osaa tulkita asioita maalaisjärjellä.
Avatar
HUman_Shield
ANBU
ANBU
Viestit: 437
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 21:17

Viesti Kirjoittaja HUman_Shield »

<!--QuoteBegin-Nuppu+Aug 5 2004, 16:17--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Nuppu @ Aug 5 2004, 16:17)</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Olen kristitty ja uskon Jumalaan, Jeesukseen ja Pyhään Henkeen, koska aina kun olen apua pyytänyt, asiat ovat tavalla tai toisella järjestyneet. Ahdistus on hävinnyt, kaveripulmat ratkenneet yms. Joku voi tietysti väittää kaikkia näitä sattumiksi, mutta eikös nyt ollut kyse siitä, mihin uskoo ja tämä on se, mihin minä uskon. [/quote]
Olen kristitty, aina ollut ja toivottavasti tulen myös aina olemaan. Minulle on käynyt aivan samoin kuin Nupulle. Se on vain vahvistanut uskoani entisestään. Aikaisemmissa posteissa luin sellaisen johon joku oli kirjoittanut jotain että tiede selittää tarpeeksi tai jotain muuta sellaista. Se on totta että tiedä selittää paljon, mutta se ei tule koskaan selittämään kaikkea. Suosittelen kirjaa Unohdettu Genesis - Luominen vai Evoluutio kirj. Pekka Reinikainen.
Avatar
sri
Chuunin
Chuunin
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 31, 2005 14:54

Viesti Kirjoittaja sri »

<!--QuoteBegin-itikka+May 9 2005, 16:14--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (itikka @ May 9 2005, 16:14)</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Teisti/deisti/deismi ajattelee, että maailman loi joku persoonaton asia(jumala), joka heti luomisen jälkeen lopetti toimintansa/hävisi. Tämä vastaa maailman luoms kysymykseen täydellisesti. [/quote]

Wikipedia:
"Teismi tarkoittaa uskoa yhteen tai useampaan jumalaan. Useimmin puhuttaessa teismistä tarkoitetaan kuitenkin uskoa yhteen jumalaan, joka on luonut maailman ja joka vaikuttaa maailmassa."

Vrt. ateismi.

Korkman – Yrjönsuuri (toim) : Filosofian historian kehityslinjoja:
"Deismi. -- Sanalla tarkoitetaan näkemystä, jonka mukaan järkiperustein on syytä uskoa, että maailman on luonut jokin jumala, mutta tästä Jumalasta on mahdoton saada tarkempaa tietoa."

Tarkistetaan ne käsitteet, jooko.


Nupulle ja HUman_Shieldille kommenttina vielä. Kun ollaan lainaamaan päästy niin jatketaan samalla linjalla. Vapaa-ajattelijan käsikirjasta:

""Minä olin epätoivoinen ja itsemurhan partaalla. Uskonto pelasti minut ja saattoi elämäni oikeille raiteille".

Kyllä, uskonto teki sen. Mutta esim. partiopojat ja Freud olisivat tehneet sen myös, jos olisit uskonut heihin. Itse asiassa mikä hyvänsä tosi tai epätosi uskomus voi panna ihmisen elämän järjestykseen."

Suosittelen luettavaksi Vapaa-ajattelijan käsikirja, netissä http://www.vapaa-ajattelijat.fi
Vastaa Viestiin