Onko kuoleman jälkeen mitään?

Juoni- ja älyvapaat keskustelut ja kyselyt
Vastaa Viestiin
Avatar
Viittaperkele
Surkastuma
Surkastuma
Viestit: 1259
Liittynyt: La Loka 16, 2004 13:45
Paikkakunta: No mie oon täällä jossai....

Re: Onko kuoleman jälkeen mitään?

Viesti Kirjoittaja Viittaperkele »

Sutsuran kirjoitti:
Lyhyesti sanottuna: minusta sieluja ei ole olemassa. Pidän ajattelua ja henkiöllisyyttä ruumiillisena olemisena ja ponnisteluna. Vaikka kykenemme aivoillamme tekemään kaikkia ihme juttuja kuten kuvittelemaan täysin abstrakteja ja valtavan monimutkaisia asioita, pidän niitä täysin ruumiillisina asioina. Järkeily, tunteilu, kuvittelu ja kaikki muu scheisse kun on minusta juuri sitä fyysistä ponnistelua -- siis elintoimintoja siinä missä ulostaminenkin. Monimutkaiset aivot ovat minulle sopeutuma siinä missä siivet ja sorkatkin.
Sielu kysymys on aika hankala pala ainakin minulle, en usko siihen, mitä esim. kristityt kuvailevat sieluksi, mutta tuollainen Viittaperkeleen tyylinen uskomus ei myöskään vakuuta minua. En näes saa rakkautta tungettua tuohon evoluutio-opin mukaiseen käsitykseen ihmisestä. Rakkaus ei minusta tunnu niin maalliselta/järkevältä, että se olisi elintoiminto.
Tämän asian puolustukseksi voisi sanoa sen, että maailmassa tapahtuvat ja olevat asiat eivät ole minusta tarkoituksenmukaisia. Asioilla voi olla jokin tarkoituksenmukaiselta vaikuttava käyttö- tai käyttäytymistapa, tai sitten niillä ei ole. Järki ja maalaisjärki on yleensä sitä että kaikella on jokin merkitys tai ennalta-arvioitava käyttäytymistapa, mutta minusta asia vain ei ole näin ihan siten miten me asian useimmiten havaitsemme. Järki kuitenkin on sekin oman edistyksen ja pärjäämisen hakuinen väline, joten olisi hyvä ottaa huomioon että se on valikoiva varsin monista asioista.

Ja toisaalta, rakkautta on erilaista. On sukupuolivietintapaista joka johtaa tavalla tai toisella hässimiseen, on ihastumisen euforiaa joka vaikuttaa minusta olevan olemassa sekä siksi että koukuttaisimmeitsemme johonkuhun ja että emme jäisi yhden ja saman puolison seuraan loppuelämäksi, on se jokin joka haluaa turvan jonkun sylistä/kodista/autosta/rahasta, ja on erilaista tykkäämistä joka vaihtelee lohduttavasta samankaltaisuuden tunteesta viihdyttävyydestä tai erikoisuudesta pitämiseen sekä jotain muita.

Mutta tämä on tietenkin vain se miten minä havaitsen asiat.
Kuva
Avatar
Yondaime
Genin
Genin
Viestit: 118
Liittynyt: Ke Huhti 26, 2006 15:16

Re: Onko kuoleman jälkeen mitään?

Viesti Kirjoittaja Yondaime »

Ei ole. Aivotoiminta yksinkertaisesti lakkaa, vähän sama kuin olisit tajuton. Miten muka voisit tajuttomassa tilassa aistia ja kokea jonkinlaisia paratiisi-ilmiöitä? Vähän sama kuin pyytäisi kaveria lyömään tajun kankaalle ja sitten tajuttomana yrittää laulaa oopperaa : D. Itsekkin haluaisin uskoa ylösnousemukseen, mutta se vaan on niin vaikeaa jos ajattelee "järjellä".
Kuva
Avatar
Tonnikala
Just nobody
Just nobody
Viestit: 1297
Liittynyt: La Marras 18, 2006 18:23
Paikkakunta: Hämeen kyrössä

Re: Onko kuoleman jälkeen mitään?

Viesti Kirjoittaja Tonnikala »

hmm.

Järki sanoo:
Kuoleman jälkeen ei ole mitään, vain puhdas tyhjyys. Sotten syntyy "uudestaan" muistamatta mitään edellisestä elämästä, tai että onko edes ollut mitään elämää. luonne on täysin erillaien. Syntyy uudestaan.

Syrän sanoo:
Kuollessa tulemme vaa'alle jossa mitataan uskon ja armon arvo. jos on ollut uskossa vahva ja Jeesus armahtaa, pääsee taivaaseen eli uuteen jerusalemiin.
Jos usko on heikkoa ja jeesusken armo ei yllä sinuun, joudut tuliseen järveen yhdessä Lohikäärmeen, Pedon ja väärän profeetan kanssa ikuiseen kärsimykseen.

terveisiä tenholta :P
Kuva
Avatar
Spica
Genin
Genin
Viestit: 165
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 21:25
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Onko kuoleman jälkeen mitään?

Viesti Kirjoittaja Spica »

Järjen puolesta ei olisi kovin vaikea ajatella, ettei kuoleman jälkeen olisi kuin ääretön tyhjyys. Katoaisi vain, ajatus lakkaisi ja sitä rataa. Mutta loppujen lopuksi sitä on niin vaikea yrittää käsittää, että vain lakkaisi olemasta, samoin sitä, että eläisi ikuisesti jossain muualla... Ainakin minulle. :?

Henkilökohtaisesti uskon, että ihmisellä on sielu, joka kaikkoaa ruumista, kun lähtö tulee. Uskon myös, että on jokin 'taivas', jonne sielut sitten menevät. Siitä, millainen tämä taivas on, ei minulla ole mitään käsitystä, paitsi se, mitä Raamatusta olen lukenut.
Oma kuolema ei sinänsä pelota, mutta haluan elää sellaisen elämän, ettei kuolinvuoteella jää sellainen olo, että olisi pitänyt tehdä sitä ja tätä.
"When you walk away, you don't hear me say, please, oh baby, don't go. Simple and Clean is the way that you're making me feel tonight; it's hard to let it go.
Hold me. Whatever lies beyond this morning, is a little later on. Regardless of warnings the future doesn't scare me at all; nothing's like before."
-Utada Hikaru
Avatar
Sham
ANBU Squad Leader
ANBU Squad Leader
Viestit: 884
Liittynyt: Ti Syys 13, 2005 21:34
Viesti:

Re: Onko kuoleman jälkeen mitään?

Viesti Kirjoittaja Sham »

Minusta koko asiaa ei voi ajatella järjellä, koska se on ymmärryksemme ulottumattomissa. Olen hyväksynyt sen faktan, etten voi totuutta tästä asiasta koskaan saada selville, joten en sillä paljoa vaivaakaan päätäni. Sen näkee sitten. Toki asiasta voi uskoa yhtä jos toista, koska uskon ei tarvitse perustua tietoon tai järkeen eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä niiden kanssa ^^ Mutta en kuitenkaan tuhlaa aikaani asian pohtimiseen, koska minkäänlaiseen varmaan tulokseen on mahdotonta päästä - korkeintaan saatan viihdyttää sillä itseäni. Se, mitä uskon, onkin sitten ihan eri (ja henkilökohtainen) asia.
Prove me that you're not a fool, walk across my swimming pool

Y.S.A.K - Akatsuki FC - Gaara FC - Neji FC - J-rock FC - Sasuke FC - Suigetsu FC - Deidara FC - FMA FC - Gray FC
Vastaa Viestiin