kokkaus

Jos sinua kiinnostaa urheilu tai sinulla on harrastus, josta tahdot keskustella, niin ne keskustelut tapahtuvat täällä.
Avatar
Nike
ANBU Squad Leader
ANBU Squad Leader
Viestit: 826
Liittynyt: Ma Huhti 10, 2006 15:59
Paikkakunta: Ihmemaa

Viesti Kirjoittaja Nike »

Ah, juustokakkua. Sitten kun osaisi vielä leipoa... Minulta kyllä onnistuu pussiruokien, pakasteiden, tölkkiruokien ja muiden lämmittäminen erinomaisesti - mutta siihen se taitaa jäädäkin. Koska en ole (niiko TOD.) mitään käytännön ihmisiä, niin joudun ehkä sitten isona menemään naimisiin jonkun ranskalaisen huippukokin kanssa tai näännyn nälkään.
Kokkaamisesta tulee mieleen eräs ystäväni, jolla on hyvin ärsyttävä tapa. Hän nimittäin tulee kouluun suu maireassa hymyssä, ja selittää kuinka hänen perheensä rakastaa kaikkea mitä hän kokkaakin - 'siis eilisiltanakin tekemäni wokki on kuulema pikkusiskoni lempiruokaa! Kuten kaikki muukin mitä teen. Pistin siihen wokkiin pussivihanneksia - niitä, hm, minkäsmerkkisiä ne nyt olikaan.. no kumminkin, kiinalaisia wokkivihanneksia. Ei vai, eihän ne niitä voinut olla kun niissä oli maissia. Mitähän ne sitten oli? Ne oli niitä toisia, tiedättekö, vihreä pussi. Ettekö? No niitä sellaisia missä on vihreä pussi ja paljon tekstiä värikkäitä kuvia *jatkaa samaa rataa puoli tuntia*'. Se on niin hermojaraastavaa.. xD
Se johtaa vain tuhoon, turmioon ja tappiin, korjaan tappioon!
Avatar
höpspöps
Chuunin Exam Supervisor
Chuunin Exam Supervisor
Viestit: 614
Liittynyt: La Helmi 19, 2005 23:01
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: kokkaus

Viesti Kirjoittaja höpspöps »

Mmmm.... ruuanlaitto... mmmm...

Noh, minähän olen tunnetusti kulinaristien kunkku joten kokkaus on luonnollisesti lempihommaani. Kiva huomata että täällä muutkin tykkää tehdä ruokaa, mie jo säikähdin kun tuolta "elätkö syödäksesi vai syötkä elääksesi" -topicista sai sellaisen kuvan että kaikki on jotain anorektikkoja täällä. Kaikki vastaukset oli nääs tälläisiä: "syön elääkseni, minusta ruoka on inhottavaa ja syön vain jtn näkkäriä silloin kun on paako". Oh my sweet jesus.

Olen kerännyt omaan reseptivihkooni ja jonkun aikaa hyviä reseptejä mitä olen bongaillut lehdistä jne, mutta olen aika harvaa kokeillut. Kas tässä pulma: Olen kokkaillut jo ns. pienestä pitäen, joten olisi kiva vanhojen tuttujen normiruokien sijasta tehdä jotain erikoisempia keitoksia. Ossi taas on aika nirso uusien ruokien suhteen ja on aika skeptinen minun ruokakokeiluille :( Niinpä siis kauppareissuilla harvoin tarttuu mitään tarvittavia aineita matkaan kun herra pottumuusi on koko ajan vahtimassa >.< Leipominen on tietty ihanaa (ja muuten tosi rentouttavaa!); tässä vastikään tein sämpylöitä joissa oli suolapähkinöitä. Ossi nauroi minut ihan suohon, minä taas itkin onnesta kun ne oli niin hyviä <3

Ruuanlaitossa ja leipomisessa minä arvostan sitä, että tehdään asiat alusta loppuun itse. Onhan tässä nyt tietty itsekin tehty valmispastaa kerran jos toisenkin, mutta kyllä itse kokonaan tehty ruoka on parempaa. Tässä vasta menin kaverin synttäreitä valmistelemaan, ja tein mustikkapiirakkaa valmistaikinapohjasta kun kaveri oli niitä ostanut. Juhlissa kaikki hulluna kehuivat piirakkaa, mutta mulla meinas vaan pimahtaa: enhän mie tehnyt muuta kuin kaatanu mustikoita taikinan päälle. Voihan sen tavallaan ajatella vähän loukkaavaksi vaikka hyvää tietenkin tarkoittivat.
Ja miehän en teevettäkään lämmitä mikrossa tai vedenkeittimessö vaan ja ainoastaan kattilassa. Mutta me olen maalta, can't help it.
-My beloved, prepare to die-
Y.S.A.K.
Avatar
Karuoru
Genin
Genin
Viestit: 131
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2008 02:23
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: kokkaus

Viesti Kirjoittaja Karuoru »

Sen verran kokkaan, kuin rahat riittävät, eli että saan kumminkin päivittäin murua rinnan alle. Eineksiin en mielelläni pitkällä tikullakaan koske. Ultimate cooking bookkini on äidiltä peritty koiravihko; mutsin vanha ja sekava ohjekirja, jonka lyijykynällä tehdyistä hiroglyfeistä ei saa erkkikään selvää. Nimi tulee siitä, että vihkon kannessa on mustikka tahra, joka näytti minusta aina koiralta, tosin kukaan muu ei tunnu käsittävän että se todellakin on koira...^^'

Olen kokkauksen suhteen varsin itse oppinut Kantapään Kautta. Aloitin kokkaamisen jo... jokatapauksessa nuorena ehkä 9-10 vuotiaana, kun minulle opetettiin, kuinka ruskea kastike tehdään. Sen jälkeen, yläasteen kotitalouteen asti, minua ei kukaan opettanut. Voi sitä pipariksi menneiden ruokalajien määrää, muistan ikuisesti ensimmäisen tiikerikakkuni, lasagneni, pizzani ja maitopohjaisen kastikkeeni (taisi olla juustokastike), ja nämä siis tein kauan enne yläastetta. Olihan se kieltämättä rankkaa kokea noin paljon pettymyksiä, sillä tuossa herkässä iässä, missä muut tytöt halusivat prinsessoiksi, ballerinoiksi ja Britney Spearseiksi, minä halusin kokiksi (koska minulle oli peloteltu että eläinlääkäriksi ei pääse, jos kaikki arvosanat eivät ole kiitettäviä). No kokkia minusta ei tullut, mutta ruoan laitto ja siinä kehittyminen kihtoo edelleen. Pidän suolaisten leipomisesta, ja perus vehnätaikinan soveltaminen kuuluu yksiin mielestäni maailman parhaista rentoutumis tavoista, mutta haluaisin oppia tekemään myös täytekakkuja, mitä tahansa muuta kuin pikkuleipiä. Äiskäni nimittäin on ihan pro tekemään nimenomaan kaikenlaisia leivonnaisia, mokoma pulaajan Asuma Kazuma sokerileipuri versio (se voin olla vain minä, mutta kuinka vaikeaa voi olla niinkin yksinkertainen asia kuin kakkupohjan nostattaminen ilman leivinjauhetta). Minua piruparkaa jos saisin ensimmäisellä yrittämällä onnistumaan sen valion Lämpimäisiä kirjan mansikka hyytelökakun onnistumaan. Olisin todennäköisesti ihan ekstaasissa. Tämä kakun jälkeen seuraava tavoitteeni on oikeaoppiset Croisantit. Olenhan minä yksinkertaisia 'juustosarviaisia' tehnyt ennenkin, mutta ne on aina tehty niin niukkarasvaisesta taikinasta.

Kokkaamistyyliini kuuluu hyvin pitkälti semmoinen piirre, että minä harvoin mittaan mitään tarkalleen. Suoraan purkista tai pussista, ei edes silmä vaan fiilis määräisesti. Tämän lisäksi en ikinä piirakkapohjaa tehdessäni sekoita munista ja sokerista vaahtoa, jaa alustan koko jutun sokeri rasvamössöllä, johon vasta sen jälkeen lisään munat. (Mikä hauskinta, tästä piirakkapohjasta olen elämäni aikana saanut enemmän kiitosta kuin mistään muusta kokkauksestani.) Minulla on muutamia omia perus reseptejä, jotka tuppaavat kehittymään aina jokaisella kokkauskerralla, niin eteen kuin taaksepäin. Tällä hetkellä must raaka-aineet ovat erilaiset pakaste vihannekset (myönnän että tuoreitakin voisi ostaa, mutta jos minun joka kerta pitäisi ostaa maissit, vesikastanjat, kukka ja parsakaalit, tuoreet herneet, paprikat ja porkkanat erikseen olisin viikottain hyvin köyhää naista, toisaalta osa näistä saattaisi jopa keritä mennä pilalle), linssit, tumma riisi, katkarapunuudelit, sienet, klementiinit, jäävuorisalaatti, kermaviili punainen pesto, pippurijuusto, raejuusto, maitojauhe, vehnäjauho ja porkkana-sipuli tomaattikastike. Noilla minä suurin piirtein elän + kotoa saatua luomujauhelihaa, joka on pitkälti ainoata punaista lihaa, jota ilkeän syödä. Olen viimesyksyn mittaan vähentänyt ruokavaliostani radikaalisti niin punaisenlihan kuin kananlihankin kulutusta, ja tornion kämppääni ostan vain täysjyvä ruisleipää, joko realia tai pirkan auringonkukkaa. En tiedä millä tiellä ja missä vaiheessa tietä hihhuli hipiksi ja puunhalailijaksi ollaan, mutta ainakin kaverit vihaavat käydä kanssani kaupassa kun turvan täydeltä tulee jonkin sortin terveellisyys huomautuksia. Enhän minä itsekään mikään perikuva ole, mutta kyllä minä mieluummin järsin kyssäkaalia ja riisikakkuja kuin syön roiskeläppä einespizzoja, nugetteja ja lihapullia. Hyh.

tiialla oli ihan kiva pointti. Olisihan se siistiä jos saisi omasta keittiöpuutarhasta käydä hakemassa pöytään itse kasvattamansa punajuuret ja härkäpavut, mutta näin ei kaikkialla ole. Siksi minäkin sovellan aika paljonkin erilaisia pakasteita (vihannekset) ja säilykkeitä (sienet). Noita molempiahan voisi ihan itse hankkia, ja käyn edelleen mielelläni poimimassa marjoja, varsinkin mustikoita ja hilloja mutta siitä nyt ei pääse yli eikä ympäri, että elämme maailmassa, joka vaatii koko ajan olemaan nopea ja tehokas senkin lisäksi että ruoan hinta on nousussa.
Kuva
Vastaa Viestiin