Roolipelit

Jos sinua kiinnostaa urheilu tai sinulla on harrastus, josta tahdot keskustella, niin ne keskustelut tapahtuvat täällä.

Oletko roolipelannut? (tietokoneroolipelaamista ei nyt lasketa)

Olen
8
40%
En, mitä on roolipelaaminen?
1
5%
En, ei kiinnosta.
3
15%
En, haluaisin kokeilla!
8
40%
Täh?
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 20

Avatar
Blue_Hill-san
Familiar Stranger
Familiar Stranger
Viestit: 1448
Liittynyt: La Marras 11, 2006 17:18
Paikkakunta: Hjämeenkjyrö

Roolipelit

Viesti Kirjoittaja Blue_Hill-san »

Joops, päätimpäs tehdä tänne harrastus osioon roolipelaukselle oman topicin.. Vihdoin... Tätä on suunniteltu vähän aikaa nojoo eteenpäin!
Wikipedia, lukiolaisen paras ystävä kirjoitti:Roolipeli on vuorovaikutteisen kerronnan muoto, jossa osallistujat pyrkivät eläytymään kuvitteellisten hahmojen rooleihin.
Siinä todella ytimekkäästi roolipelien idea. Eli eläytymistä hahmoihin jossain maailmassa, kuten esimerkiksi Keski-Maassa. Peliin osallsituu ns. pelinjohtaja jonka tarkoitus on pitää peli kasassa, eli johtaa nimensä mukaisesti peliä. Hänen liäkseen peliin kuulu 2-6 (tuo on sellainen normaali määrä) pelaaja, jotka siis eläytyvät omien hahmojensa rooleihin. Roolipelit siis pakottavat käyttämään omaa mielikuvitustaan,(kuvitteellisiin)tilanteisiin sopeutumiskykyä ja himean näyttelemistä (larppaaminen on sitten pelkää näyttelemistä)..
Wikipedia kirjoitti:Roolipelit voidaan jakaa ainakin kolmeen eri ryhmään: perinteisiin pöytäroolipeleihin, liveroolipeleihin sekä tietokoneella tai konsolilla pelattaviin roolipeleihin.

* Pöytäroolipeleissä pelaajat kuvailevat hahmojensa toimia ja pelinjohtaja kuvailee tekojen seurauksia ja ympäröivää maailmaa.
* Live-roolipeleissä (ks. LARP) pelaajat pyrkivät esittämään hahmonsa toimet fyysisesti ja myös pukeutuvat roolihahmokseen.
* Monia tietokonepelejä kutsutaan roolipeleiksi (ks. tietokoneroolipelit), jos niissä on mahdollisuus pelihahmon taitojen kehittämiseen. Tämä sotapeleistä periytynyt ominaisuus ei kuitenkaan vielä tee pelistä roolipeliä, ja näiden pelien kohdalla voisi olla osuvampaa puhua henkilötaktiikkapeleistä. Toisaalta jotkin pelit mahdollistavat myös todellista roolipelaamista, tyypillisimpinä esimerkkeinä IRC:n välityksellä pelatut pöytäroolipelit, MUDit tai MMORPG-verkkopelit.
Siinä roolipeli tyyppejä, tässä topikissa noista ryhmistä käsitellään WAIN pöytäroolipelausta ja larppausta, EI tietokone roolipelausta. Topikin luojan päätöksellä ^^"


Noniin ja takaisin aiheeseen: tässä topikissa siis keskustelua roolipelaamisesta, peleistä ja pelimaailmoista. Helpotetaan parilla kysymyksellä;
-Mitä pelejä pelaatte? Kuinka kauan olette pelannut ja millaisella porukalla?
-Mitä kokemuksia teillä on roolipelaamisesta/roolipelaajista?
-Mitä te jotka ette ole ikinä ole kuulletkaan roolipeleistä haluaisitte tietää lisää
?


Ehkä se esittely alku puhe voisi olla tässä. :) Sit vain keskustelua ^^
Viimeksi muokannut Blue_Hill-san, La Joulu 15, 2007 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bleach EP1 kirjoitti:We have no form, therefore we fear it, and because we are formless, we revere it. Thus we are slain.
Animewatcher
Avasta kiitokset Runtelle ^^
Avatar
Hatashi-san
Chuunin
Chuunin
Viestit: 249
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 21:46
Paikkakunta: Imatrallahan mie..

Re: Roolipelit

Viesti Kirjoittaja Hatashi-san »

Tohon vois lisätä vastausvaihtoehdon "En, mutta haluaisin"

Todellakin, en ole mutta haluaisin. Kiinnostaisi tietää kuinka hauskaa se on :D
"Deeper, I wanna go, hesitating no longer!
Mr. Reaper, let me show, my soul has grown much stronger"
Avatar
Blue_Hill-san
Familiar Stranger
Familiar Stranger
Viestit: 1448
Liittynyt: La Marras 11, 2006 17:18
Paikkakunta: Hjämeenkjyrö

Re: Roolipelit

Viesti Kirjoittaja Blue_Hill-san »

^
muokattu ^^

Ja vastaus kysymykseen, riippuen porukasta roolipelaaminen on todella kivaa, riippuu todella paljon siis porukasta.. sanoo hän joka on pelannut n. 5 vuotta... Noh vastauksen löydät kyllä vain kokeilemalla ja kokeilemaan pääset, noh etsimällä peliporukkaa. Suosittelen että haet mukaan porukkaan joka on jo pelannut roolipelejä pidempään. Heillä on kokemusta peleistä ja heillä on yleensä tarvittavat opukset pelaamiseen. Voit näin tutustua pelaamiseen ja sitten kun kokemusta on vähän, alkaa koota omaa peliporukkaa ja ostaa omat kirjat.

Roolipelit.netin peliporukat/pelaajapörssi on hyvä paikka hakea peliporukkaa, jos et tiedä onko asuinpaikallasi porukkaa jotka pelaisivat.

Kannattaa myös miettiä minkälaista peliä haluaa pelata: fantasiaa, scifiä, kauhua? Kaikisssa omat hyvät ja huonot puolensa, itse pelailen fantasiaa (Kerp eli Keski-Maa roolipeli ja Dungeon and Dragons) sekä scifiä (Tie Tähtiin 2300 ja Twilight 2000)... Voin kirjoittaa jonkinlaista peli esittelyä (wikipedian avustuksella :P) jostain pelistä jota olen pelannut..
Bleach EP1 kirjoitti:We have no form, therefore we fear it, and because we are formless, we revere it. Thus we are slain.
Animewatcher
Avasta kiitokset Runtelle ^^
Avatar
fLÄSh
Jounin
Jounin
Viestit: 1088
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 13:31
Paikkakunta: Oma sänky

Re: Roolipelit

Viesti Kirjoittaja fLÄSh »

Olen itseasiassa kokeillut roolipelaamista. Molemmat veljeni ja toinen siskoni harrastavat/harrastivat tätä kyseistä metsässä juoksentelua :P Tai no paikanhan voi valita itse.

Veljeni on tehnyt itse aseet tämmöistä ritariroolipelaamista varten. Miekkoha, tikareita, keihäitä, kilpiä jne.

Sinänsä en itse ole niinkään kiinnostunut että aloittaisin moisen harrastuksen, mutta silti ihan mielenkiinnolla kuuntelen veljien tarinoita tästä :P
Happy panda
Avatar
Tonnikala
Just nobody
Just nobody
Viestit: 1297
Liittynyt: La Marras 18, 2006 18:23
Paikkakunta: Hämeen kyrössä

Re: Roolipelit

Viesti Kirjoittaja Tonnikala »

Bluekin ärsyttävä kanssapelaaja ilmoittautuu.

No onhan tuota tullut pelattua, todella erillaisiakin versioita,: Dungeons and Dragons, Kerp, twilight 2000, Tie tähtiin 2500,
Stormbringer...lista oletetusti tulee jatkumaan. noista eniten pidän tuosta DD:stä. Siihen liittyviä kirjoja on tullut luettua ja paljon. hahmojani on lähes 50, ehkä enemmänkin. Mutta kaikilla en ole edes pelannut.^W^"

Larppi....haluasin koittaa, koska pukujen teko on kivaa. ja miekkailu . ja kun osaa näytellä, Roolinsa vetäminen on helppoa.
Kuva
Avatar
Blue_Hill-san
Familiar Stranger
Familiar Stranger
Viestit: 1448
Liittynyt: La Marras 11, 2006 17:18
Paikkakunta: Hjämeenkjyrö

Re: Roolipelit

Viesti Kirjoittaja Blue_Hill-san »

^
^
Hei jee, fLÄShillä on kokemuksia larppaamisesta.. Voisitpa kertoa vähän mitä tuo "mettässä juoksentelu" sisälsi sun muuta ^^ (ja minkä ikäinen veljesi on? ihan mielenkiinnosta vain ^^")
Bleach EP1 kirjoitti:We have no form, therefore we fear it, and because we are formless, we revere it. Thus we are slain.
Animewatcher
Avasta kiitokset Runtelle ^^
Avatar
fLÄSh
Jounin
Jounin
Viestit: 1088
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 13:31
Paikkakunta: Oma sänky

Re: Roolipelit

Viesti Kirjoittaja fLÄSh »

^ Juu eli itse asiassa molemmat veljeni ovat harrastaneet tätä. He ovat kaiketi 23- ja 27-vuotiaita.

Metässä juoksu. No siis tarkotan vain että ovat metsässä yleensä pelailleet. Silloin kun minä olin mukana niin teimme kaksi "joukkuetta" ja jokaisella oli rooli. Tai sen sai itse valita. Ritarista varkaaseen jne. Sitten oli vain tarkoituksena ottaa toisen ryhmän kanssa yhteen. Mielikuvituksella siis vain mukana oltiin, ei sen kummempaa.

En sit tiiä millasta muuta he ovat kokeilleet mut itellä on tuollainen kokemus. :P
Happy panda
Avatar
lordoftellus
Student
Student
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 19:03
Paikkakunta: Turku

Re: Roolipelit

Viesti Kirjoittaja lordoftellus »

Onhan sitä kaikenlaista tullu silleen 14 vuotta pelailtua,joskus säännöllisesti ja joskus vähemmän (tosin niistä 3. luokalla pelattujen pelien laadusta ja sen luokittelusta "kunnon pelaamiseksi" voidaan keskustella). Just ehdittiin DD:n ekaa edittiä nuuhkaista kun Advanced Dungeons and Dragons tuli ja sillä ensimmäiset monsterinlahtaustalkoot vietettiin (tosin meillä peli kantoi lyhennettä Optimated Dungeons and Dragons,kun pelinjohtaja Hero Quest perinteen ohjaamana oli aika paljon pelaajia vastaan). Sitten yläasteella löydettiin Cyberpunk (Runequest ja Shadowrun olivat kokeilussa,mutta ne jäivät pariin sessioon), joka opetti olemaan kiintymättä omaan hahmoonsa ja varautumaan siihen että uuteen pelisessioon tullessa kannatti olla uusi hahmoidea taka taskussa. Vuosien saatossa koitettiin viilailla sen systeemiä reilummaksi house ruleilla. Sittemmin Conklaavissa ja Ropeconissa omittiin jostain pöytä ja pelailtiin punkkia tai 3.editiossa A-kirjaimen menettänyttä DD:tä eli kotoisasti oddia,niin monta draamaisaa vuotta peliporukan jatkuvasti kasvaessa 8+ henkilöön kunnes Baabelin tornimme kaatui,ja tajuttiin ettei niin monella voi pelata. Porukka jakautui kahtia ja päädyin itse pelaajasta vetämään toista porukkaa. Oddin ja punkin rinnalle löytyi World of Darkness sarjan peli Hunter the Reckoning (Vampireita,werewollfeja yms. tuli kokeiltua mutta ne ei ollu party-ystävällisiä ja simmoset juonittelupelit yleensä päättyi siihen et jotain otti päähän paljon). Nykylinjassa meidän pelitapaan kuuluu mahdollisimman lowtech/magia fiktiiviset maailmat ja mahdollisimman monen pelin käyttäminen reallife hahmoilla,sekä enemmän ongelman ratkontaa ja puhumista kun mätkikspätkistä. Nykyään hieman sosiaalisempana osallistutaan jopa joihinkin coneissa järjestettyihin muiden peleihin lähinnä DD:n Living Greyhawk global kamppaniaan, tosin jos mut löytää Ropeconista ja etenkin conklaavista,vetämässä Star Wreckiä,punkkia,hunua tai täysin perverssiä kiertävän Dungeon masterin random hatusta veto oddia niin se pöytä on aina avoin kaikille tulla kokeilemaan tai ainakin katsoa ja nauraa sivusta. Larppia vois kokeilla mutta olen siellä törmännyt vallitsevaan Rope-elitismiin ja aloittelija inhoon mikä ottaa aivoon. Myöskin haluaisin pelata yhtäjaksoista peliä,meillä kun kamppanjat on olleet lyhyemmästä päästä, ja haluaisin rikkoa hahmon tasoennätykseni joka on niinkin uskomaton kuin 6.
"Jokainen on laulun arvoinen.
Toiset vaan enemmän kuin toiset."
-Maj Karma : Attentaatti
Vastaa Viestiin