<!--QuoteBegin-Yukiko+Aug 21 2004, 10:02 PM--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>
QUOTE (Yukiko @ Aug 21 2004, 10:02 PM)</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Kertovatko immeiset muuten kuinka mielellään vinkkejä?
*bihihihii* [/quote]
kyllähän sitä mielellään kertoo, kun vain osaisi! :O kun kaikki täytyy oppia niin kantapään kautta, ja harvoihin asioihin on sellaisia nopeita, helppoja "oikoteitä". kaikki on vaan harjoittelusta kiinni. ^_^
ihan alkuun, <a href='
http://www.polykarbon.com/tutorials/index.htm' target='_blank'>täältä</a> löytyy monemoista hyvää tutoriaalia - englanniksi tosin - niin hiuksia, vaatteita ja yleistä anatomiaa koskien.
anatomiasta puheenollen, minulla on sellainen ehkä-vähän-huono motto piirtämisen ja anatomian suhteen, että viis siitä miten se menee "oikeasti", kunhan se näyttää hyvältä. monestihan nuo kaksi liittyvät toisiinsa (=jos joku on ihan pielessä niin tuskin se näyttääkään kovin hyvältä), mutta minusta on turha stressata kamalasti että "meneeköhän tuo lihas oikeasti noin jos on tässä asennossa", kunhan se näyttää hyvältä.
mitäs muuta... varjostukseen ei valitettavasti ole mitään oikoteitä, se pitää vain harjoitella ja oppia. jokaisen kuvan kanssa kannattaa määrittää valon suunta - että tietää mille puolelle varjot tulevat - ja voimakkuus - että tietää miten tummia varjojen pitää olla.
sama vaatteilla, pitää vain tutkia ja katsoa miten kangas käyttäytyy tietyissä kohdissa. erilaiset kankaat tietysti käyttäytyvät erilailla (esim. paksumpi ja/tai jäykempi kangas rypistyy vähemmän kuin ohut), mutta kaikkiin pätevät kuitenkin samat säännöt. yksi hyvä sääntö on, että kun jalka koukistuu, niin polvitaipeessa oleva kangas ei maagisesti katoa mihinkään - kangasta on koko ajan sama määrä, sen vain täytyy rypistyä mahtuakseen pienentyneeseen tilaan.
kannattaa myös piirtää hahmo ensin ilman vaatteita, siten on helpompi katsoa mistä kohtaa vaatteen pitää laskostua.
jos on ongelmia asennon kanssa, kannattaa siitä piirtää ensin yksinkertainen luonnos, vaikka pelkkä tikku-ukko, niin saa vartalon mittasuhteet oikein. sitten vain piirtää siihen "lihan" päälle.
hiuksia piirtäessä pahin virhe, minkä voi tehdä, on olla liian jäykkänä - pitää kynää liian tiukkaan, painaa liian kovaa jne. hiukset kannattaa ensin "luonnostella" haaleasti rennolla kädellä, pitkillä keveillä viivoilla.
muutenkin piirtämisestä tulee paljon helpompaa kun luonnostelee ensin haalealla eikä heti ensimmäiseksi piirrä niin tummalla kuin voi, eikä muutenkaan tuherra otsa kurtussa.
kvaak, olen huono tällaisessa. D: