Cosplay - yleinen, sekalainen keskustelu

Avatar
charmander
electric sushi
electric sushi
Viestit: 1937
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 18:44
Paikkakunta: Oulu

Re: Nyoo

Viesti Kirjoittaja charmander »

Bleach -cossareille ja fanartisteille tiedoksi: Ladatkaa ihmeessä tämä "sketchbook", se sisältää autenttiset mitat ja tyylisuunnat oikein (joskaan ei oikeina mittoina), eli siitä on kyllä hyötyä varmasti.

Tässä linkki:

- ftp://bleach:bleach@riqyn.no-ip.org/Ble ... 20Book.zip
- http://s4.yousendit.com/d.aspx?id=0PCRN ... T5A4HJMZYC
Viimeksi muokannut charmander, Pe Syys 16, 2005 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mirha
Mindfuck
Mindfuck
Viestit: 1723
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 14:35

Viesti Kirjoittaja Mirha »

Ave-chan kirjoitti:Suunnitellessani jo seuraavia cosplayasuja Animeconiin, niin kysyisin, että miten vaikeaa on tehdä Akatsuki-takki? Miten sellasen teitte ja mitä materiaalia käytitte, etc. Olisi ihan mielenkiintoista tietää :3 *köhköhDeidaraköhköh*
Se on HELVETILLISTÄ.

Lapset, älkää kokeilko tätä kotona.

Jos tiedätte/keksitte parempia tapoja, käyttäkää ihmeessä niitä xDDD

Eli siis.

Materiaalit ja tarvikkeet:
- mustaa kangasta (paljon) (omassa tapauksessani nyt jo edesmennyt LotR-viitta, tosin en suosittele villakangasta mielettömän lämmityskykynsä puolesta xDD)
- punaista kangasta (vuorikangasta tai jotain muuta ohutta ja kevyttä) (paljon)
- punaista kangasta pilviin
- valkoista kangasta pilvien taustalle
- tukikangasta (kaksipuolista) (tarpeeksi ja vähän päälle)
- em. värisiä lankoja
- tarranauhaa tms. kiinnittimiä
- pitkää pinnaa
- toimiva ompelukone
- silitysrauta
- 87836879525629857 nuppineulaa
- lisää pitkää pinnaa


Ensin rakennetaan kaksi kaapua. Musta ja punainen. Kaavat voi tehdä soveltaen jostain löysästä paidasta tms. Kun nämä ovat valmiit, voidaan siirtyä helppoon ja mukavaan näpertelyosuuteen eli pilviin.

Pilvet olisi varmaan kätevin tehdä kankaanpainoväreillä, mutta koska olin köyhä ja surkea, tein koko homman leikkaa, liimaa ja ompele -periaatteella. Eli siis. Piirrä ensin läjä sopivankokoisia pilvien kaavoja. Leikkaa punainen "sisäpilvi" ja sen kokoinen ja -muotoinen tukikangaspala. Leikkaa valkoinen pilvenreunus a.k.a. punainen pilvi plus vähän ekstraa. Valkoinen pilvi+tukikangas+punainen pilvi -> silitä. Toista X kertaa pilvien määrän mukaan. Ompele punaiset pilvet varmuuden vuoksi kiinni valkoiseen pilveen tiheällä siksakilla reunoja myöten.

Pilvet kaapuun kiinni. Otetaan taas sitä tukikangasta sellanen koko pilven kokonen läntti ja silitetään pilvi kaapuun kiinni haluttuun kohtaan. Ommellaan taasen sitten tiheällä siksakilla reunasta. Toista X kertaa.

Vuori kohtaa mustan kaavun. Helvetillisin osa jossa saa kääntää ja vääntää ihan tarpeeksi ja toivoa ettei olisi aloittanut koko hommaa. Enivei. Pääasia se, että kaula-aukkoa ei ommella kiinni jotta sen kauluksen saisi kiinni ilman että saumanvarat törröttää rumasti. Hihat ommellaan kiinni toisiinsa nurjalta puolelta. Samoin helma. Käännetään koko komeus ja toivotaan että ulko- ja sisäosat ovat samankokoisia (itselläni eivät olleet mutta eipä tuo ihan hirveesti näy). Tikataan hihansuut ja helma päältä että on nätimmän näköinen.

Tässä vaiheessa kaulus. Mustasta ja punaisesta leikataan samankokoiset palat, sellaset kivat pikkasen kaarevat, alareunasta saman pituiset kun kaula-aukko.. Näihin lätkitään sitten tukikangasta ja jotain muuta kangasta (esmes sitä valkoista). Nyt pitäs olla kaksi palaa mitkä on toiselta puolelta ihan oikeanväriset ja toiselta puolelta jotain muuta. Ommellaan yläreunasta yhteen ja käännetään (kai kaulus on nyt oikein päin?). Tikkaa reuna että näyttää nätiltä ja pysyy paremmin kasassa.

Sitten kaulus kiinni kaapuun. Ommellaan vaikeasti vääntäen ja kääntäen. Nurjalta puolelta siis. Ja kun ollaan päästy siihen asti että vain ja ainoastaan sivusaumat on auki, voidaan vielä tunkea sinne kauluksen sisään ystäväämme tukikangasta. Yosh! Varo ettei jää ryttyjä. Nyt pitäisi olla siinä vaiheessa että kaapu on melkein valmis.

Etureunoihin ommellaan hammasta purren sellainen punainen reunus. Jos kankaasi on sitä laatua että se joustaa edes pikkuhippuriikkisen, harsi reunat ennen tätä. Tarkoitus on että tuo punainen reunanauha liittää vuoren ja päällyskankaan toisiinsa ilman suurempia komplikaatioita.

Ja vihdoin, VIHDOIN meillä on Akatsuki-kaapu!

*hengähtää*

Onneksi ei tarvitse hetkeen tehdä toista samanlaista. Toivottavasti tästä sai joku neuvoja/ideoita miten tehdä/EI tehdä Akatsuki-kaapua.

Minut bongaa tässä vaatekappaleessa Mangapäivänä vaikkakin kyseinen kaapu oli jo Sakuraconia varten valmistettu. Saa tulla kyselemään miten olen sen ommellut jos tässä on jotain epäselvää (varmasti onkin mitä suurimmissa määrin).

BTW jos olet tulossa cossaamaan Akatsuki-populaa Animeconiin ens kesänä tsekkaa LJ-yhteisö akatsuki_picnic.

//Edit:

Sen verran vielä että tulevat cossaukset sisältävät seuraavaa:
- pikku-Kotetsu (Traconissa) Minorin kanssa.
- Animeconissa Abarai Renji, Yondaime ja mahdollisesti Itachi tai vastaava Akatsuki-tyyppi koska piknikille pitää päästä xDD Tai no, jos sinne Jomppana menisin niin ei ne kai mua ampuis... Mutta Jomppa Akatsuki-kaavussa ois jo aika pop. Pääsee spekulaatiot taas vauhtiin xDDD (jos tiiätte mistä puhun)
- Ilmeisesti ei-missään Gravitationin Hiro, koska tässä ei ole coneja ennen kuin leikkaan hiukseni. Ehkä hengaan sitten kotona Hirona (kuten aina).

Ja Mangapäivästä sen verran että.. Tuota.. No, näette sitten xDDDD Tunnistatte kyllä jos tulette paikan päälle. Akatsuki-kaapu ja jotain ihan muuta.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

varokaa ettei teistä tuu ihan karmean näköisiä

kuten näistä
http://catsonmars.com/otaku/cosplay/shame_aug04.php
Avatar
Ave-chan
Onigiri desu~
Onigiri desu~
Viestit: 1566
Liittynyt: Su Touko 15, 2005 23:17
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja Ave-chan »

Mirha: O_O Noin vaikeaa...? Punainen vuori? Tukikangasta? .__. Kuulostaa tosiaan vaikealta... ^^; Noh, pitääpä kuitenkin kaiken varalta ottaa ylös, eihän sitä koskaan tiedä, milloin Akatsuki-kaavun tekisi ^^
Avatar
Mirha
Mindfuck
Mindfuck
Viestit: 1723
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 14:35

Viesti Kirjoittaja Mirha »

Ave-chan kirjoitti:Mirha: O_O Noin vaikeaa...? Punainen vuori? Tukikangasta? .__. Kuulostaa tosiaan vaikealta... ^^; Noh, pitääpä kuitenkin kaiken varalta ottaa ylös, eihän sitä koskaan tiedä, milloin Akatsuki-kaavun tekisi ^^
No, näyttääkö kaapu helpolta tehdä? xDDD Riippuu ihan siitä millasta jälkeä haluaa aikaan. Ei se vuorittaminen mikään välttämättömyys ole mutta kun noissa kaavuissa punainen vuori näyttäisi olevan niin lisäähän se uskottavuutta jne jos sellainen löytyy myös cosplay-asusta. (Ja kun siinä se vuori sitten on niin kehtaa liehutella sitä kaapua sit ihan kunnolla xDD) Mutta kukin taaplaa tyylillään. Kyse on kuitenkin ihan siitä, miten vakavasti haluaa ottaa asian ja miten paljon panostaa asuihinsa, ja se taas on kaikkien oma asia.

Toistan vielä, että tapoja on monia ja tuo on vain yksi niistä. Kokeilkaa toki muitakin tapoja jos löydätte/keksitte. Tein oman kaapuni täysin ilman minkäänlaista ohjeistusta, apunani vain terve järki ja luova hulluus.

//EDIT:

Niin tuli vielä sellainen juttu mieleen, että ei se tukikangas noiden pilvien kanssa ole välttämättömyys. Saa sompailla nuppineulojen kanssa niin paljon kuin haluaa, mutta ainakin omalla kohdallani ne eivät riittäneet pitämään pilveä täysin paikallaan, mikä taas aiheutti kurttuja ja tuskanhuutoja.
Avatar
Karupin
ANBU Squad Leader
ANBU Squad Leader
Viestit: 886
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karupin »

En ole vielä koskaan päässyt "kunnolla" kokeilemaan cosplayaamista :/ Mutta tarkoitus on joskus kokeilla. Traconiin yritän saada jonkinlaista kunnon cosplayta aikaan mutta saa nähdä mitä saan aikaiseksi.. Siivet ja peruukki pitäisi vielä hommata tai sitten ostaa kankaita ja tehdä se paita..

Olen kahdesti yrittänyt cosplayata mutta hiukset ovat olleet ongelma molemmilla kerroilla.. --;
Kuva
~Y.S.A.K ~ Neji FC ~ Hitsugaya taisho FC ~ Akatsuki FC ~
Avatar
charmander
electric sushi
electric sushi
Viestit: 1937
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 18:44
Paikkakunta: Oulu

Re: Cosplay

Viesti Kirjoittaja charmander »

Hurja puku tuossa yllä. Onnea vain sen tekemiseen, ja etenkin pitämiseen. Puku voi vaatia nätin rungon jotta se näyttäisi yhtä hyvältä...
Dystopia kirjoitti:[EDIT]
Kyseinen threadi ei ollutkaan kadonnut. Tuo search-toiminto on vaan niin huonosti toimiva paska että se ei löydä mitään mitä sen kuulus.
Eli joku moderaattori vois yhdistää tän siihen toiseen Cosplay-threadiin. Ja muitakin cosplay-aiheisia threadeja näin mitä vois yhdistää siihen samalla.
[/EDIT]
Ihan miellellään tekisin, mutta nykyinen softa ei salli kuin ketjujen pilkkomisen. Eli "no can do".

Tässä omia suosikkejani Bleachistä, upeita cossauksia...



Kuva

---

Kuva

---

Kuva

---

Kuva

---

Kuva

---

Kuva

Sitten vielä yksi Byakuya ...

Kuva
Avatar
minori
Legendary Sannin
Legendary Sannin
Viestit: 3015
Liittynyt: La Kesä 11, 2005 13:44
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Cosplay

Viesti Kirjoittaja minori »

chauron kirjoitti:Tässä omia suosikkejani Bleachistä, upeita cossauksia...
Ainakaan minulla noista kuvista ei näy kuin toiseksi viimeinen :(

Edit: Kuulemma Mirhalla näkyy nuo, eli ilmeisesti nettini vain temppuilee...

Editedit: Ja nyt näkyy minullakin kaikki... Kummallista.
Viimeksi muokannut minori, Ma Syys 26, 2005 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Rianka
Chuunin
Chuunin
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2005 10:16
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rianka »

Yami no kokoro kirjoitti:Yey *vilkutus*
Min tarwitsen apua X3
Olisin tekemässä seuraavanlaista pukua Animeconiin:
Kuva
klikka häär
AAARGHT, veit ideani! x/ (rakastan tuota pukua, wii~) Mutta itse ongelmaan. Tuollaisen kauluksen saat kaikista parhaiten laittamalla kahden kappaleen väliin hyvin paksua pahvia sekä ohuen kerroksen kanaverkkoa. Pointti siis on jotenkin seuraava: teippaa kanaverkkopala pahviin kiinni, jotta syntyy tuollaisen kauluksen muotonen pahviläkkärä. Tämän jälkeen tunge koko komeus sellaiseen kauluspussiin, jonka olet tehnyt. (eli olet periaatteessa ommellut kaksi kankaasta tehtyä kauluspalaa yhteen ja kääntänyt ne niin, että sauma jää sisään. vertaa esimerkiksi tavalliseen kauluspaidan kaulukseen.) Sitten käännät vain sisäreunan tuon paitaosan sisäpuolelle. ÄLÄ missään nimessä yritä leikkiä pelkillä tukikankailla, koska noin isoissa kauluksissa ne eivät kestä.

Okei, todella epämääräiset ohjeet annoin. >_<' voin yrittää selittää pidemmin ja mahdollisesti kuvien kanssa, jos haluat.
Avatar
Karupin
ANBU Squad Leader
ANBU Squad Leader
Viestit: 886
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Cosplay

Viesti Kirjoittaja Karupin »

Kuva
Wah!!! O.O *rakastui* Tuo on upea cosplay!! Joku osaa..

Ja jottei mene ihan offtopiciksi laitan tähän muutaman upean Naruto-cosplaykuvan..

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kuva
~Y.S.A.K ~ Neji FC ~ Hitsugaya taisho FC ~ Akatsuki FC ~
Avatar
Rianka
Chuunin
Chuunin
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2005 10:16
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rianka »

Yami no kokoro kirjoitti: Fu fu fu, olen nyt hyvin onnellinen pieni olento, arigatô!

Teen ystävieni kanssa BLOODin ryhmäcossauksen... Tulee kivaa kun saamme kulkea metrolla niissä puvuissa... X]
hihii, kiva on aina olla avuksi. ^_^ Onnea kaikille pukujen tekoon, tulen roikkumaan teissä sitten itse tapahtumassa. xD Kiwamu-samaaaaaa~~*läälääh*

Ai, en muista mainitsinko, mutta kirjoitanpa uudestaan. Laita se kanaverkkopalanen kahden pahvin väliin. (teippaa pahvipalaset kanaverkkoon kiinni.) Jos käytät ohutta kangasta, saattaa muuten kanaverkon kuviointi näkyä inhottavasti läpi. Teippaamalla pahvit molemmin puolin kanaverkkoa mahdollisuus verkon näkymiseen pienenee huomattavasti. ^^
5aSuKE_4_Eva

Re: Cosplay

Viesti Kirjoittaja 5aSuKE_4_Eva »

Dystopia kirjoitti:Olen aiemminkin tehnyt threadin kyseisestä aiheesta, mutta se (ja jotkut muut threadit) on kadonnut mystisesti, joten teen nyt uuden.

[EDIT]
Kyseinen threadi ei ollutkaan kadonnut. Tuo search-toiminto on vaan niin huonosti toimiva paska että se ei löydä mitään mitä sen kuulus.
Eli joku moderaattori vois yhdistää tän siihen toiseen Cosplay-threadiin. Ja muitakin cosplay-aiheisia threadeja näin mitä vois yhdistää siihen samalla.
[/EDIT]

Elikkä yleisen cosplay-keskustelun voi hoitaa tässä threadissa. Oli se sitten puvun suunnittelusta puhumista, raportointia puvun valmistumisesta, avunpyytöä, ilmoitusluontoista-asiaa, kuvien jakamista tai vaikka väittelyä siitä millainen on hyvä cosplay.

18-20. elokuuta 2006 järjestettäville animeconeille pitää tietenkin joku cosplay väsätä(enään vähän yli vuos aikaa... tulee kiire ;P).
Ajattelin aluks että tekis sellasen läskin pikachupuvun missä näkys mun naama, ja olis naama sit maalattu keltaseks + punaset posket. Se ei ainakaan vaatis hirveesti ompeluskillssejä. Pehmusteiks vaan lakanoita tai jotain, sit kaikki tutut sais piestä mua... paitis jos tuunaisin tuulettimen sinne sisään(kohtuu kuuma puku olis varmaan nääs).
Pedobear-puku olis kyl helvetin hieno, mut se olis helvetin vaikee tehä :(

Tuli sit hirvee halu raahata jotain isoa mukana, ni kävi sagara sanosuke cosplaykin mielessä. Suunnittelinkin sitä jopa jonkun verran, ja totesin että saattasin osata ommellakkin sen. Mutta se zanbatô ei olis mahtunut autoon vaikka siinä olis ollut irrotettava kahva :(

Päädyin sitten yrittämään jotain erittäin masokistista. Nimittäin sitä kokokehon haarniskaa berserkistä. Varmaankin "hieman" liian mahdoton homma minulle, mutta päätänpä koittaa siltikin (paitsi jos pelti on hirveen kallista) :D

Eli pellistä ajattelin sen epätoivosesti vääntää, ja ajattelin että ostan kirpparilta jotain halpoja mustia vaatteita mihin sit kiinnitän ne pellit kun ne on väännetty ja maalattu. Tavoitteena on että sitä katsoessa ei lennä laatta, ja että se on vähintään yhtä mobiili mitä se pahvigundami :D

Sen miekan teko tässä helpointa tulee olemaankin. Ajattelin sen mitoiksi seuraavia:
Kokonaispituus: 210cm
Terän pituus: 175cm
Kahvan pituus: 35cm
Terän leveys: 30cm
Terän tasaisen keskikohdan leveys: 15cm
Terän reunojen leveys: 7,5cm
Terän paksuus: 7cm
Kahvan paksuus: 2,5 - 3cm
Itte oon vissiin joku ~180cm. 179 tai jotain.

Aion tehdä sen uretaanista, niin että teen ensin muutamasta laudasta sellasen muotin mihin sit heitän ne uretaanit. Teen siihen muottiin semmosen systeemin että se kahvakeppi jää sinne miekan sisään tukemaan, ja siihen keppiin pistän jotain nauloja tai ruuveja tai muuta vastaavaa että se terä ei lähe huitastessa lentoon sit :P
Photaroin pikasesti tollasen mallikuvan kun ette kumminkaan muuten ymmärrä. Sit kun se on kovettunut niin veistelen siitä siitä oikeen muotosen, hion ja sit maalaan ja mahdollisesti lakkaan. Vanerista semmonen tötsä siihen terän alapäähän, puupalikka kahvan päähän ja vähän valkosta kangasta kahvaan ni voela, sehän on valmis.

Jos tosta ei tuu mitään ni voi olla että vaihan takas pikachuun ;D

Hieman aikaista varmaan kysyä, mutta meinaattekos te muut tehä animeconeille jotain cosplayväsäystä?
Usei sauassa huomaa kuinka falloksenpeitsei mahti on jollakin oudollatavalla kaikonnut minusta, syyksi voisin todeta liiallisen lapsi/eläin/saksalaistennaitsikarhujen parittluun liittyvät wwwsivut
Avatar
siddy
ANBU
ANBU
Viestit: 447
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2005 16:00
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siddy »

Animeconissa aion olla Bleachista Ichigo, Narutosta Kakashi-sensei ja viimisenä päivänä näiden kahden sekasikiö :P Ellen sitten keksi jotain kolmatta asua,

Aloitetaanpa tuosta Ichigosta. Tulen olemaan kyseisestä(kin) henkilöstä todellinen chibi-versio, mutta eipä se varmaan haittaa :D
Hakamoihin sain ohjeet kaverilta. Niiden pöksyjen tekoa olen ehtinyt aloittamaan jo mittaamalla vyötäröni ympäryksen \o/ Tarkoitus kuitenkin saada syyslomalla (alkaa muuten pian!) hakamat tehtyä täysin.
Kimonoon en ole vielä edes ohjeita etsinyt. Hupsista... ^^;

Ja sitten tuohon Ichigon isoon leipäveits- siis miekkaan :p Puusta olen viimeksi tehnyt jotain tuollaiset 5vuotta sitten eli taidot on vähän ruosteessa. Ja muutenkin mun hermot on tuollasen teossa aika..tiukalla 8D Njuu, mutta kaveri kuitenkin soitti ja kysyi saako tekasta minullekkin sen miekan :o Elieli, sekin ratkaistu :) Kiitoksia hänelle ihan hirveästi n_n Saan kuulemma miekan synttärilahjaksi xP

Ne sukat saa onneksi kätevästi tehtyä 'itse', kun muokkaa vähän valkoisia, ohkasia sukkia. Jeh. Noiden kenkien tekoa pitää vielä miettiä..
...
Ja nyt Kakashi-senseihin! *yattaaaa~~*
Eli tulen olemaan myös Kakashi-sesenseistä chibi. Minkä minä sille voin että kaikki siistit tyypit on lipputankoja (~180cm) ja minä olen tämmönen tappi(~150cm).. Mutta jso mentäis asiaan ^^;

Eli sain Minorilta ohjeet siihen liiviin :D Kiitos. Muuten en vielä ole oikeastaan kerennyt miettiä tuota Kakashin asua @_@
Paitsi että saatan hyvinkin saada sharingan piilarit! Yayyy :D
Viimeksi muokannut siddy, Ke Marras 02, 2005 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Don't hate us if we make you smile
Avatar
Wendy
Jounin
Jounin
Viestit: 1014
Liittynyt: La Loka 01, 2005 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Wendy »

*yhyy!*

En ole koskaan elämässäni cossannut x____x, mutta olen miettinyt tuota Animeconia, että sinne menisin. Animecon olisi minulle ensimmäinen cosplay-tapahtuma, mutta minun kannattaisi varmaan nytten alkaa suunnittelemaan ja tekemään cosplay-asua :roll:

*höpisee sekavia --' *
The world is rolling around at the speed of rebirth.
Vastaa Viestiin