Ilmasto lämpenee, tulevaisuuden maailma

Yleinen keskustelu kaikenlaisista asioista.

Oletko huolissasi ilmaston lämpenemisestä?

En, ei kiinnosta.
35
30%
Olen.
81
70%
 
Ääniä yhteensä: 116

Shiroi

Ilmasto lämpenee, tulevaisuuden maailma

Viesti Kirjoittaja Shiroi »

Voi olla ettei paljon ketään jaksa tämä aihe kiinnostaa, mutta minua tämä on alkanut mietityttämään yhä enemmän ja enemmän. Eilen (26.9.05) tuli ykköseltä (jos muistan oikein) kiehtova dokumentti maailman ilmaston lämpenemisestä ja tulevaisuuden oloista jos tämä maailman kulutus meno vielä jatkuu. Jo 20-vuoden päästä maailmamme saattaa olla hyvin erilainen.Tehtaat pukkaavat hiilidioksidia ja myrkkyjä taivaalle, kasvihuoneilmiö nostaa päätään ja jäätiköt sulavat.

Pähkinän kuoressa suurin ongelmamme on tämä: Tehtaat tuottavat saastetta ja saastepilviä, jotka vahvistavat kasvihuoneilmiötä mutta pilvissä olevat hiukkaset tosin suojaavat meitä yhdeltä vielä tuhoisammalta ongelmalta. Ne heijastavat auringonvaloa takaisin avaruuteen, pitävät näin planeetan lämpötilaa alhaisempana ja estävät merenpohjaan ja jäähän varastoitunutta kasvihuonekaasulajia (sille oli joku oma nimi, mutta en saa sitä nyt päähän) vapautumasta. Tämä kaasu on useita kertoja vahvempaa kuin nykyiset kasvihuonekaasumme, jos se pääsee vapaaksi ei tilanteelle ole enää mitään tehtävissä. Siinä tapauksessa jäätiköt sulavat, maapallon kuumimmista maista tulee asuinkelvottomia, noussut merenpinta hukuttaa maita alleen jne.
Maasta tulee helvetillinen paikka elää.
(Tuo yläpuolen selitys meni nyt vähän sekavaksi, mutta korjatkaa virheitä ja niin poispäin jos tahdotte)

Joten, mitä te ajattelette? 20-100 vuotta ei ole pitkä aika ja kello tikittää koko ajan.
hotso
Genin
Genin
Viestit: 188
Liittynyt: Su Huhti 04, 2004 15:46

Viesti Kirjoittaja hotso »

Ei kamalasti kiinnosta.

Mutta Yhdysvaltalaiset saisivat kyllä haistattaa paskat, kun eivät tietääkseni ole jotain ilmastosopimusta allekirjoittaneet. Syltävät kaiken maailman ydinpommeja taivaalle, viljelee sotia ja vittuilee muille.

Saavat sitten kärsiä kaikenmaailman myrskyistä...
Avatar
korvapuusti
Jounin
Jounin
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe Maalis 25, 2005 09:56
Paikkakunta: PIMEÄ REIKÄ!

Viesti Kirjoittaja korvapuusti »

Mä muistan kans nähneeni dokumentin siit et meidän aikaansaannosten takia Gulf virta tyrehtyy ja siitä seuraisi ilmaston kylmeneminen ainakin pohjoisella pallonpuoliskolla.

Oli miten oli. Olenhan minä huolissani.
Mutta niin kauan kuin me ihmiset itsekkäästi ajatellaan vain rahakukkaroita, mä toivottelen tervetuloa maailmanlopulle.
Pistää vihaksi.
Kuva
Avatar
Deta-
Chuunin Exam Supervisor
Chuunin Exam Supervisor
Viestit: 628
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 19:07

Viesti Kirjoittaja Deta- »

Tuskin mitään olellista tapahtuu vielä moniin kymmeniin ehkä satoihinkaan vuosiin.
Kuva
Avatar
korvapuusti
Jounin
Jounin
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe Maalis 25, 2005 09:56
Paikkakunta: PIMEÄ REIKÄ!

Viesti Kirjoittaja korvapuusti »

niinpä. Siksi nykypäivän pääjehut ei viitsikkään tehdä mitään... kun se ei kosketa heidän elinaikaansa nämä ilmastomuutokset.
Kuva
Avatar
Gomi
Chuunin
Chuunin
Viestit: 209
Liittynyt: To Joulu 16, 2004 16:00
Paikkakunta: Finrando - Tusby

Viesti Kirjoittaja Gomi »

Hmm... en vastannu mitään, koska en ole huolissani, mutta muiden luonnonmullistusten ohella tämä asia kyllä kiinnostaa. Onhan tuosta maapallon lämpötilan noususta kuultu, mutta kun siitäkin on ollut niin monia eri "faktoja", etten ole kamalasti jaksanut koko asiaa edes miettiä.
Mutta mietinpähän vain, että koskahan tulee seuraava jääkausi...

"Emme tiedä myöskään mitä nykyinen hiilidioksidimäärä tekee; joidenkin mallien mukaan olemme jo nyt ohittaneet pisteen, josta ei ole enää paluuta entiseen."

"Tämän perusteella ja teoreettisten ilmastomallien avulla on arvioitu, että maapallon keskilämpötila nousee vuoteen 2100 mennessä usealla asteella ja jatkaa nousuaan useita vuosisatoja. Nykyinen konsensusarvio vuodelle 2100 on n. 1,5–6 astetta, mutta arvioon sisältyy huomattavaa epävarmuutta."

En kuitenkaan usko, [niin kuin Deta ylempänä sanoi] että ihan lähiaikoina tapahtuisi mitään merkittävää.
Btw, aiheeseen liittyviä linkkejä:
http://www.yle.fi/teema/tiedeuutiset/uu ... tinen92416
http://www.yle.fi/teema/tiedeuutiset/uu ... tinen95520
Duhh.
Avatar
minori
Legendary Sannin
Legendary Sannin
Viestit: 3015
Liittynyt: La Kesä 11, 2005 13:44
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minori »

Ei tässä nyt kukaan varmaan ole yöuniaan menettämässä, mutta kyllä minä asiaa välillä huolissani ajattelen. Mutta kuten joku sanoi, niin erilaista tietoa on niin paljon, ettei ihan tiedä mihin kaikkeen uskoa.

Eikä tuo lämpötilan nousu niin kovin yksinkertainen asia tosiaan ole. Hyvin jo puhuittekin noista erilaisista vaikuttavista tekijöistä, mutta minulle tuli mieleen vielä tämäkin. Maantiedon tunnilla puhuttiin, että maapallon keskilämpötila heittelee (en nyt muista oliko kyse tuhansista vuosista vai miten...) ylös ja alas auringon toiminnan mukaan ja tässä olisi tulossa nyt sellainen viileämpi kausi. Koska en muista tuon kierron pituutta, en tiedä kuinka nopeasti muutos vaikuttaa ja onko se edes monien tutkijoiden toteama juttu, vai joku teoria vain (kaaviokuvia muistan kuitenkin nähneeni, eli on se ihan mitattu juttu). Tämä siis saattaisi myöskin tasapainottaa lämpötilan muutoksia.

Meni vähän ohi tuosta kasvihuoneilmiöstä, mutta liittyipä kuitenkin lämpötilaan :)

Ja Yayako, se on muuten Golf-virta ^^'
Avatar
Gomi
Chuunin
Chuunin
Viestit: 209
Liittynyt: To Joulu 16, 2004 16:00
Paikkakunta: Finrando - Tusby

Viesti Kirjoittaja Gomi »

Minori kirjoitti:Maantiedon tunnilla puhuttiin, että maapallon keskilämpötila heittelee (en nyt muista oliko kyse tuhansista vuosista vai miten...) ylös ja alas auringon toiminnan mukaan ja tässä olisi tulossa nyt sellainen viileämpi kausi. Koska en muista tuon kierron pituutta, en tiedä kuinka nopeasti muutos vaikuttaa ja onko se edes monien tutkijoiden toteama juttu, vai joku teoria vain (kaaviokuvia muistan kuitenkin nähneeni, eli on se ihan mitattu juttu).
Juu meilläkin taisi olla joskus maantiedontunnilla tuosta juttua, ja opettajan mukaan viimeisin jääkausi [joka päättyi n.10 000 v. sitten] ei ollut viimeinen, vaan niitä olisi tulossa jatkossa lisääkin. En tiedä sitten kuinka usein, mutta tuskin ainakaan ihan huomenna : D
Nyt on vaan menossa jokin.. hmm... sulamisvaihe tai joku vastaava, ei voi muistaa <:
Mutta se on totta, että välillä on viileämpiä kausia ja välillä taas lämpimämpiä.
Gaaa, mielenkiintoinen aihe, muuten.
Duhh.
Rina
Oinin
Oinin
Viestit: 915
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:23
Paikkakunta: OKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rina »

ihan oikeen niille amreikkalaisille, kun eivät välitä mistään mitään.

törppöjen pressojen määrä jatkuu amerikassa ja tulee maailmanloppu.

mutta kyllä se keskilämpötila maailmalla nousee...
Itachi: You must F*CK your closest friend to awaken the same mangekyou sharigan as me...
HAHAHA!!!! That would make Sasuke homo-erotic.
Avatar
miyoko
ANBU
ANBU
Viestit: 402
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 15:02
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miyoko »

Eipä tämä asia minua kovasti huoleta, mutta aina välillä pistää vähän miettimään..
Meidänkin maantiedon tunneilla on puhuttu noista lämpimämmistä ja kylmemmistä jaksoista, mutta kuten monet ovat jo sanoneet: niin paljon erilaista tietoa liikkuu nykyään ettei tiedä mihin uskoa. (vai uskoako mihinkään..)

Kauheasti tekesi mieli tehdä jotain tälle asialle, mutta yksi pieni ihminen ei oikein paljon voi. Uskon että suurin osa ihmisistä tiedostaa kyllä tämän ongleman mutta ei sille kuitenkaan mitään tehdä.. Noilla suurilla valtiolla *köhköhamerikkaköh* kun on tarpeeksi muutakin 'tärkeämpää' mietittävää. Ja sitten surkutellaan kun on jo liian myöhäistä.

Toisaalta vaikka tuo ilmaston lämpeneminen tapahtuisikin, niin ei se paljon ehdi meidän elinaikanamme paljoa vaikuttaa, jos ollenkaan. Mutta lastemme ja lastenlastemme aikana mahdollisesti... Ja kyllä minä ainakin haluaisin heidän elävän vähintäänkin samanlaisessa maailmassa jossa me nyt elämme. :roll:
Avatar
minori
Legendary Sannin
Legendary Sannin
Viestit: 3015
Liittynyt: La Kesä 11, 2005 13:44
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minori »

Gomi kirjoitti:Juu meilläkin taisi olla joskus maantiedontunnilla tuosta juttua, ja opettajan mukaan viimeisin jääkausi [joka päättyi n.10 000 v. sitten] ei ollut viimeinen, vaan niitä olisi tulossa jatkossa lisääkin. En tiedä sitten kuinka usein, mutta tuskin ainakaan ihan huomenna : D
Nyt on vaan menossa jokin.. hmm... sulamisvaihe tai joku vastaava, ei voi muistaa <:
Mutta se on totta, että välillä on viileämpiä kausia ja välillä taas lämpimämpiä.
Gaaa, mielenkiintoinen aihe, muuten.
Tosi mielenkiintoinen! :) Harmi vaan, kun oli viime talvena kun viimeksi oli tätä aihetta käsittelevällä maantiedon kurssilla ja muistan siis häpeällisen vähän... ^^'

Kyllä niitä jääkausia on kuulemma luvassa lisääkin. Ja muistaakseni kirja sanoi, että tällä hetkellä ollaan tuossa niiden kierrossa siinä vaiheessa, kun on lämpimän kauden jälkeen alkanut viilentyä. Hitsi, pitäisi ottaa selvää, missä kohdalla ollaan vähän tarkemmin... Että voiko sitä vaikutusta edes mistään vielä mittareilla huomata. Kun saahan sen kai auringosta mitattua, vaikka maapallolla ilma lämpeneekin.
swing
Academy Teacher
Academy Teacher
Viestit: 321
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 16:25

Viesti Kirjoittaja swing »

vastasin että olen huolissani. yksi kaverin sitä mulle niin paljon touhottanu, ja kyllähän se ihan tosi juttu on. :? vaikeaa vaan hahmottaa, kun ei se vielä niiiin paljon kosketa. sitten vuosien kuluessa ehkä pohdin asiaa jo paljon enemmän. Suomen valkoisen talven en haluisi lähtevän :(

en oikein jaksa perustella mitään kun kaikkien muiden vastaukset on niin tyhjentäviä :D mutta kyllä, olen huolissani. en kyllä tee mitään asian hyväksi, mutta mitä voisinkaan?
Avatar
Yozora
Unfit to be a Gundam Meister
Unfit to be a Gundam Meister
Viestit: 1128
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 13:30
Paikkakunta: TRANS-AM system
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yozora »

Olen toki huolissani, pitäähän tällaisen viherhippiäisen ollakin. En ehkä aktiivisesti menetä yöuniani sen takia (vaikka tällä tahdilla ehkä pitäisikin), mutta kyllä se on useinkin mielessä.
Ilmaston lämpenemisestä saattaa olla kaikenlaisia teorioita liikkeellä, joista osa on ihan sitäkin mieltä, että mitään ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta ei edes ole, että maapallon lämpeneminen johtuu vain glasiaalisesta syklistä (whoo, yliopistosana). Itse olen kyllä sitä mieltä, että vaikka noilla jääkausilla varmasti on jotakin tekemistä asian kanssa (ennen jääkauttahan ilmasto lämpenee), niin kyllä ihminen on isoksi osaksi syyllinen ilmakehän ja maapallon nykyiseen tilaan.

Ja nyt en halua haastaa riitaa, mutta on pakko sanoa: on tosi itsekästä ja sanalla sanottuna typerää ajatella, että kun mitään ei kymmeniin tai satoihin vuosiin tapahdu, niin ei minun siitä tarvitse murehtia. Voi olla, että meidän elinaikanamme ei mitään suurta tapahdukaan (paitsi että lumiset talvet ja valkeat joulut saattavat olla hyvinkin äkkiä historiaa), mutta lastemme tai viimeistään lastenlastemme aikana tulee varmasti näkymään isoja muutoksia. Johan se nytkin näkyy maailman säätilassa, vai miksi luulette, että hirmumyrskyjä on nykyään niin paljon. Kyllä se on ihan meidän jokaisen vastuulla ja jokainen voi ihan varmasti tehdä jotakin.
Kuva
[ tähdenlentona kai luokseni saavuit ja kauniimman teit minun maailmastain ]
Avatar
korvapuusti
Jounin
Jounin
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe Maalis 25, 2005 09:56
Paikkakunta: PIMEÄ REIKÄ!

Viesti Kirjoittaja korvapuusti »

No vaikka tää ilmastonmuutos homma olisikin pieni riski...
me silti tuhlaamme luonnonvaroja kuin mitkäkin luomakunnankruunut.
Välillä ihan hävettää olla ihminen.
Kuva
Avatar
minori
Legendary Sannin
Legendary Sannin
Viestit: 3015
Liittynyt: La Kesä 11, 2005 13:44
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minori »

Belgarath kirjoitti:Mutta tämä sanoisi, että nopea väestönkasvu tekee tästä maailmasta ennemmin lopun kuin ilmasto.
Vähän offia, mutta pakko sanoa, että tappaahan nämä luonnon katastrofit ihmisiä juuri sieltä missä niitä on paljon. Elikäs ympäristön kantokyvyn rajat tulee vastaan ja aiheuttaa epidemioita sun muita meitä täältä karsimaan. Ja olenkin ehkä kamala ihminen, mutta jotenkin en osaa niinkään surra noita katastrofeja, koska ne vain viittaavat siihen, että meitä on täällä liikaa. Tietenkin tuo "toimii" vähän viiveellä ja sillä välin ehtii esim. viljelymaata köyhtyä ja aavikoitua, mutta ei se väestön lisääntyminen äärettömiin jatku.
Vastaa Viestiin