Naamioituminen (esim. netissä ja muissa tiedotusvälineissä)

Yleinen keskustelu kaikenlaisista asioista.
Satsuma
Jounin
Jounin
Viestit: 1016
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 19:30
Paikkakunta: Salo

Naamioituminen (esim. netissä ja muissa tiedotusvälineissä)

Viesti Kirjoittaja Satsuma »

Luulen, että tällaisesta aiheesta ei ole vielä topickkia. Eli en nyt tarkoita tuolla otsikolla mitään naamiaisia, vaan sitä miten ihminen naamioituu esim. netissä keskustelusivustoilla. Tein itse tästä aiheesta äidinkielen kurssilla aineistopohjaisen esseen ja ilmiö on mielestäni aika mielenkiintoinen.

On tutkittu jonkin verran että naamioituna esiintyminen vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen, mikä tietenkin on suurelta osin viestintää (netti, tekstiviestit yms..) Lopputulos on se, että kasvojen peittäminen esimerkiksi mielenosoitusten aikana auttaa ihmistä ikään kuin riisumaan henkilöllisyytensä, se vapauttaa ihmisen henkilökohtaisesta vastuusta teoistaan. Hyvä esimerkki tästä olisi KKK (Ku Klux Klan) Kunnialliset ihmiset saattoivat naamion peittämän syyllistyä vaikka miten kamaliin tekoihin, tuntematta kuitenkaan syyllisyyttä seuraava aamuna.

Sitten netin keskustelusivustot yms. Mitä muuta ne loppujen lopuksi ovat kuin isoja naamiaisia? Jokainen nimimerkki on käytännössä jäljittämätön, jonka käyttäjä on saattanut laittaa arkiminänsä sivuun.. Nettikeskustelut ovat oiva paikka näyttää pimeä puolensa. On siis turha ihmetellä näissä keskuteluissa vellovaa perverssiyden ja älyttömyyden määrää.
Tätä ilmiöitä saatetaan äkkiseltään pitää yököttävänä, mutta se on oikeastaan aika mielenkiintoinen.

Elikkäs, kertokaa omia mielipiteitänne tästä asiasta, kiitos ^____^

Edit// ;___; Kukaan ei taida ymmärtää tätä kun ei tuu viestejä ;___; Sniif
Kuva
(Kiddo) ty Nixu!
Avatar
Nixu
S-class mage
S-class mage
Viestit: 3622
Liittynyt: To Huhti 28, 2005 23:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nixu »

Kieltämättä aika mielenkiintoinen aihe, ja pitkälti totta.
Itse yritän täällä internetin mahtavassa maailmassa pitäytyä niin "arkihahmossa" kuin oikeastikin olenkin..

(Sanoitkin itse jo kaiken oleellisen, joten lyhyestä virsi kaunis.) :roll:
Cross
Tokubetsu Jounin
Tokubetsu Jounin
Viestit: 571
Liittynyt: Pe Touko 27, 2005 20:10

Viesti Kirjoittaja Cross »

kieltämättä aivan totta
itekkin olen homanna että netissä sanoo asioita/ajatuksia jotka yleensä muuten pitää omana tietonaan
Kuva
iru

Viesti Kirjoittaja iru »

kieltämättä aivan totta
itekkin olen homanna että netissä sanoo asioita/ajatuksia jotka yleensä muuten pitää omana tietonaan
Samaa mieltä. Lisäksi toisinaan saattaa myös muutenkin käyttäytyä täysin eri tavalla kuin kasvotusten.
Satsuma
Jounin
Jounin
Viestit: 1016
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 19:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Satsuma »

Jep jep, vihdoinkin pulinaa ^^

On tosiaankin totta, että ihminen käyttäytyy/sanoo erillaisia asioita internetissä kuin "oikeassa elämässä" Siihen saattaa vaikuttaa se, ettei välttämättä kukaan tunne sinua oikeasti eikä kukaan saa tietää kuka siellä kirjoittelee. On helppo sanoa ja avautua ihmisille joita ei tunne, ja jotka eivät koskaan tule tuntemaan sinua.
Kuva
(Kiddo) ty Nixu!
Avatar
Katrim_
Genin
Genin
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 21:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Katrim_ »

Yritän olla mahdollisimman paljon oma itseni netissä.. Hyvin on ainakin ns. onnistunut tähän asti :)
End of all hope..

Kuva
Avatar
Rinde
fakkuoshimashita
fakkuoshimashita
Viestit: 1347
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 19:48
Paikkakunta: lol tokio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rinde »

Minusta tähän liittyy myös se että IRL pystyy kertomaan paljon asiota ruumiinkielellä, netissä joutuu ottamaan tavaksi sen että pieninkin asia sanotaan ääneen. tässä on vaikeata se että jos vastaisin IRL johonkin pelkällä nyökkäyksellä, jätänkö netissä vastaamatta ollenkaan vai kirjoitanko kunnon sanallisen vastauksen jolloin ehkä annan asialle paljon suuremman painoarvon kuin IRL antaisin.


Onkohan tossa mitään järkeä.
Kuva
someting something AIRSPACE

Enter the Lair
Y.S.A.K
DevA
Avatar
Wendy
Jounin
Jounin
Viestit: 1014
Liittynyt: La Loka 01, 2005 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Wendy »

Minäkin yritän olla mahdollisimman oma itseni myös netin puolella. Kuten MsUchiha (ja moni muukin) sanoikin, on helpompi puhua netissä tuntemattomille ihmisille sellaisista asioista, joista ei IRL pysty kertomaan edes kavereille. Ei ainakaan tarvitse pelätä, että asiasta juorutaan ja levitellään kaveripiirissä. On aivan totta, että netissä pystyy helpommin kertomaan ja paljastamaan eri asioita itsestään.

Minäkin itse asiassa pystyn kertomaan enemmän ns. itsestäni netissä kuin IRL:ssä, kun netissä en tunne kaikkia ihmisiä (No, olen kyllä tavannut muutamia nettikavereita IRL..).

(Joo-o, tästä taisi tulla hieman sekava viesti, mutta yrittäkää edes ymmärtää pikkuisen. ^^; )
The world is rolling around at the speed of rebirth.
Avatar
Gama-Kaeru
Genin
Genin
Viestit: 129
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 16:10
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Gama-Kaeru »

TODELLA mielenkiintoinen aihe! Muuta en voi sanoa...

Olen itsekkin huomannut että ihmiset ovat aivan erilaisia netissä kuin mitä olisivat face to face tilanteessa... Yleensä netissä saa kuvan että toinen on todella ulospäinsuuntautunut ja iloinen persoona joka uskaltaa sanoa mielipiteensä ja myös paljon kaiken maailman soopaa vielä sekaan... Minusta vain tuntuu että minä taidan olla aika poikkeus, sillä vaikka tykkäänkin hääriä netissä, olen netissä paljon varovaisempi kuin tosi elämässä, sillä pelkään tahattomasti loukkaavani ihmisiä jotka eivät välttämättä tajua mitä tarkoitan oikeasti kun he eivät näe sanatonta viestintääni (siis kaikkia liikkeitä, ilmeitä ja eleitä) sillä itse käytän oikeasti todella paljon eleitä ja ilmeitä, ehkä jopa liioitellusti, puheessani.

Hmm... tulipa taas selitettyä vähän mitä sattuu.... Gomen, gomen...
"Hyvin suuniteltu matka on jo puoliksi pilalla."

MATKALLA KAUHAJOELLE COSPLAY-VIIKOLLE!!!
Avatar
Viittaperkele
Surkastuma
Surkastuma
Viestit: 1259
Liittynyt: La Loka 16, 2004 13:45
Paikkakunta: No mie oon täällä jossai....

Viesti Kirjoittaja Viittaperkele »

Jaaha, täältä vasta näyttääpi löytyvän soraääni. Minun on nimittäin varsin vaikea avautua Internetissä kun vertaa ihan oikeasti läsnäolevien ihmisten kanssa puhumiseen -- riippuen tietenkin millaisista ihmisistä on kyse.

Internetissä henkevää keskustelua varjostaa minun puolellani aina se, että ihmiset pyrkivät lähes aina päättelemään mahdollisimman vähästä mahdollisimman paljon. Harhaan menevät johtopäätökset rampauttavat keskustelua ja mahdollisia sosiaalisia suhteita aika tehokkaasti, joka minun osaltani tarkoittaa aivan turhaa panosta. On turhauttavaa huomata pitkien keskustelujen jälkeen että toinen luulee tuntevansa minut todella hyvin vaikka tällä on nähtävästi ihan outo käsitys siitä millainen olen ja miten käyttäydyn. Tämän takia en lisäile mitään mikä ei ole totta mutta usein rajoitan tai yritän rajoittaa entisestään sitä tietoa minkä toinen voi saada minusta netin kautta, se säästää usein vain sitä vaivaa jonka joutuu pieraisemaan siihen että selittää jonkin käyttäytymistavan syytä. Itsensä suora selittely taas on aika rasittavaa.

Olen siis netissä millainen olen, mutten silti oikeastaan minä vaan eräänlainen huoliteltu prototyyppi -- avoin veikkauksille ja oletuksille vaikken niitä erityisemmin torju tai rohkaise. Sitten joskus jos näen vaivan arvoiseksi niin saatan sanoa juuta ja jaata erilaisille päätelmille joita muilla minusta on. Itse pyrin olemaan tekemättä tietoisia päätelmiä toisista, sillä mitä enemmän niitä tekee niin sitä enemmän oman käyttäytymisensä niihin pohjaa.
Kuva
Avatar
Gama-Kaeru
Genin
Genin
Viestit: 129
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 16:10
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Gama-Kaeru »

Olen NIIN samaa mieltä DMn kanssa, mutta olen vain pirun huono selittämään... Ja juuri sen takia minua ymmärretään vielä huonommin...
"Hyvin suuniteltu matka on jo puoliksi pilalla."

MATKALLA KAUHAJOELLE COSPLAY-VIIKOLLE!!!
Avatar
minori
Legendary Sannin
Legendary Sannin
Viestit: 3015
Liittynyt: La Kesä 11, 2005 13:44
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minori »

Hmm.. kuten moni muukin, niin väitän, että olen melko samanlainen netissä kuin irlissäkin. Tai sanotaanko, että olen netissä samanlainen kuin silloin, kun minulla on irlissä ihmisiä, joiden kanssa oikeasti kiinnostaa olla ja jutella. ^^ Innostun helposti ja tykkään auttaa muita ja olla vähän kaikessa mukana. Ja tietty ne luonteen huonotkin puolet tulee suht koht samalla tavalla esiin. Mutta saa minusta kuitenkin sen vähän sosiaalisemman kuvan kuin mitä oikeasti olen, koska ei noita ihmisiä joiden kanssa innostuu kympillä kaikkea säätämään kuitenkaan ihan joka nurkan takana ole. ^^'

Sekin on oikeastaan hassua, että mesessä ja joka paikassa sitä yrittää tuoda sen irl-minänsä parhaansa mukaan esiin. O__o Tai siis että heti on postailemassa noihin "Oma kuva" -topicceihin ja kaikenlaisiin galluppeihin irl-elämästä. Ei se huono ole, mutta välillä tosiaan vähän sumenee, että mitä kannattaisi itsestään kertoa. Ainakin itse lörpöttelen sen verran, että tuttu tunnistaisi ihan helposti. Mutta toisaalta en puuhaa netissä oikeastaan mitään sellaista mitä häpeäisi, että ehkäpä siksi en ole pitänyt sitä niin kamalana...

Sen täällä ja muilla foormuilla huomaa kyllä, että kasvuiässä ja itseään etsimässä olevat nuoret yltyy avautumaan oikein urakalla ja mielipiteet tulee ehdottomina ja jyrkkinä ja yrittää selvästi usein kapinoidakin. Toisaalta on mukava löytää samanlailla ajattelevia, mutta samalla kuitenkin pitäisi olla niin erilainen, vaikka harvoinpa tuo netissä onnistuu kun on niin monenlaista porukkaa.

Ja nyt ehkä menee ihan ohi tai jotain, mutta itsellä ja olen huomannut että muillakin on joku ihmeen tapa mennä tuhannenhyperiksi netissä ihan törkeän helposti. O__o Itse jo luulin tässä huonona esimerkkinä pilanneeni yhden ihmissuhteeni sillä... -___- Että miksi sitä tajuaa olevansa ärsyttävä, mutta kuitenkin jatkaa ehkä sillä pienellä varjolla, että jos nuo vaikka pitäisivätkin tätä vain hauskana, eikä minua sellaisena ärsyttävänä ylipirteänä ääliönä joka vaan yrittää esittää. O__o Kummallista.

Muokkasin muuten pikkuisen topicin nimeä, että ihmiset innostuvat kurkkaamaan sisään.
Avatar
olZu^
Tokubetsu Jounin
Tokubetsu Jounin
Viestit: 586
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 15:48
Paikkakunta: Lappeenranta The city of Kings
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olZu^ »

Enkähän minäkin ole aika samallainen IRL:issä(on muuten maailman tyhmin lyhenne). Se kyllä on itse aika vaikea sanoa jonkun kuka tuntisi minut paremmin nii voisi sanoa minua paremmin että olenko sitten oikeasti.
Epäilen suuresti että te kaikki olisitte sellasii IRLis minkä laisen kuvan oon teistä saanu täält foorumilt, epäilen suuresti :roll:
Kuva
Avatar
karasuka
Chuunin Exam Supervisor
Chuunin Exam Supervisor
Viestit: 628
Liittynyt: Ma Syys 19, 2005 08:39
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karasuka »

Voin sanoa olevani samaa mieltä minorin kanssa. ^_^ Netissä saattaa saada outoja mielikuvia muista ihmisistä ja riippuu kyllä vähän henkilöstä, mutta joillekin on helpompi avautua netin kautta, toisille taas ihan kasvotusten. En sitten tiedä niistä jotka ovat minuun olleet yhteydessä alunperin netin kautta ja sitten nähneet, mutta olettaisin että olen aika samanlainen netissä kuin oikeastikin.. tosin, kyllä olen aika lailla varautuneempi, en minä nyt ala kaikkia synkimpiä salaisuuksiani täällä kertomaan.. ;D (mitä synkkiä salaisuuksia? m-minullako? :twisted: ) Kyllä, olen höyrähtänyt... Ja ehkä joku, jota vaikka ihailet kaukaa tai näin, ehkä hänellekin on helpompi sanoa jotakin netin kautta kuin oikeasti? Ei sillä että minulla tällaista tyyppiä olisi, on pienempänä kyllä ollut muttei enää.... ^^'' (noh, netin kautta olen kyllä saanut kaksi erittäin hyvää nykyistä kaveriani <33)

Voi kyllä, hyyyvin mielenkiintoinen aihe. Toivottavasti joku sai selvää mitä yritin selostaa... ^^'' (Odotamme vain sitten seuraavaan Animeconiin ja seuraava naruto.fin miitinki siellä. Olen myös siellä. ;D )
Avatar
minori
Legendary Sannin
Legendary Sannin
Viestit: 3015
Liittynyt: La Kesä 11, 2005 13:44
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minori »

karasu- kirjoitti:Ja ehkä joku, jota vaikka ihailet kaukaa tai näin, ehkä hänellekin on helpompi sanoa jotakin netin kautta kuin oikeasti?
Kaiken mesettämisen (ruinasin sen osoitteenkin) jälkeen pyysin tuon tyypin tavallaan ulos, että jooh, on todellakin helpompi. O___O Ja olen maailman toiseksi nössöin noissa asioissa... Eikä edes jännittänyt aivan kuolettavasti ja se oli hyvin, hyvin omituista.
Vastaa Viestiin