Kuolemanrangaistus

Yleinen keskustelu kaikenlaisista asioista.
Avatar
Ave-chan
Onigiri desu~
Onigiri desu~
Viestit: 1566
Liittynyt: Su Touko 15, 2005 23:17
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja Ave-chan »

Drago^ kirjoitti:Raiskaus on vielä aika "lievä" verrattuna johonkin kidutukseen, haluasitko mielummin, että sinut raiskattaisiin vai, että sinut sidottaisiin kiinni johonkin, naulattasiin jokaisen kynnen läpi naula, silvuttaisiin jaloista ihoa ja lihaa irti pieninä siivuina, kirurginen leikkaus vielä kun olet hereillä ja muuta kivaa? Lopuksi vaikka tapettaisiin asettamalla painoja rintakehäsi päälle hitaasti. Vähitellen, päivien jälkeen kuolisit sitten tukehtumiseen.
Ymmärrän ja en ymmärrä tuota ensimmäistä kommenttia. Raiskaus on kidutusta, sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa. Siinä pyritään tietoisesti alistamaan toinen, kohtelemaan tätä omien tarpeidensa tyydyttämisen välineenä. Se on samanlaista ihmisarvon loukkaamista kuin esittämäsi kidutusesimerkki. Ymmärrän kyllä, että sinusta raiskaus saattaa tuntua lievemmältä kuin muu kidutus - olethan nuori poika, jonka todennäköisyys tulla raiskatuksi on melko pieni. Kyllähän sormien naulitseminen, lihan silpominen ja tukahduteksu tuleminen kuulostavat kauhealta, se on totta, mutta niistä (ainakin sinun esimerkissäsi) sentään kuolee. Kaikki raiskatut eivät kuole. He jäävät eloon kokemustensa kidutettaviksi, puhumattakaan pelosta, jossa he varmaan elävät. Se, että joku vahingoittaisi minua ja minun kehoani, alentaisi minut objektiksi ja vielä nauttisi siitä, ja jättäisi minut elämään pelossa ja häveten itseäni... Pelkästään noiden ajatusten takia sallisin kuolemantuomion.

Kuolemantuomioon sitten ihan yleisellä tasolla suhtaudun vähän kahtijakoisesti. Kaikilla ihmisillä on oma ihmisarvonsa, jota tulee kunnioittaa, oli kyse kenestä tahansa. Mutta jos vaikka murhaajia ajattelee, niin hehän ovat vähät välittäneet jonkun toisen ihmisarvosta. Pitäisikö tässä sitten soveltaa Hammurabin "silmä silmästä, käsi kädestä" -lakia, vai pistää heidät katumaan tekojaan sadaksi vuodeksi kaltereiden taakse? Tuntevatko murhaajat katumusta tapettuaan yksi, kaksi, kymmenen ihmistä? Häpeävätkö he tekojaan, tuntevatko he yhtään mitään? Ja jos näyttävätkin häpeävän, niin teeskentelevätkö he? Se on aika helppoa antaa alahuulen väpättää ja kuiskata anteeksi, kääntäen katseensa samalla alaviistoon ja purren huultaan siinä sivussa.

Onko siinäkään mitään itua että pistetään murhamies kaltereiden taakse pitkäksi aikaa istumaan ja funtsimaan niitä näitä? Mitä he siellä tekisivät päivät pitkät? Tietääkseni suomalaisissa vankiloissa on ihan inhimilliset olot; sellaisia juttuja olen kuullut että jotkut hankkiutuisivat tietoisesti talven ajaksi linnaan, jottei tarvitsisi palella pakkasessa. Olisiko näistä pitkäaikais-/elinkautisvangeista vaan rentoa ja mukavaa elää siellä suojatussa paikassa, ilman että tarvitsee huolehtia rahasta tai toimeentulosta? Ja mitä sitten, jos he sieltä sattuisivat joskus vapautumaan, sen 30 vuoden kuluttua rikoksistaan? Ihmisten ennakkoluulot, sosiaalinen eristäytyminen, alkoholisoituminen, taas rikoksia... esimerkkikierre, joka voisi odottaa vankilasta vapautunutta. Taas lisää murhia? Voisi tapahtua, voisi tapahtua.

Ihmisille pitää kuitenkin tarjota mahdollisuus sovittaa tekonsa, jos he sattuisivat katumaan sitä, että iskivät sen kirveen kaverin kallon läpi, sori... Onko kuolemanrangaistus se tapa, tuleeko siitä uhrin omaisille hyvä mieli? "Jee, se tappo mun lapsen, nyt se kuolee hähähä." Totta kai tuollainen ajattelu sopisi melko, hmm, ajattelemattomalle tapaukselle, mutta veikkaan silti, että olisi aika epämiellyttävä tietää, että tuossa kuolee yksi tyyppi lisää. Toisaalta, mitä väliä ihmisoikeuksista, mitä väliä siitä että tuossa sähkötuolissa istuu toinen ihminen, joka on myös ollut lapsi, joka on myös kasvanut aikuiseksi, joka on myös tuntenut emootioita; mitä väliä kaikella tuolla kun itse saa kostonsa. Helvettiin se olisi kuitenkin joutunut, pääseepähän vähän aikaisemmalla lennolla.

Mikäli joku jaksoi lukea nuo edelliset, niin onnitteluni, olet ne ansainnut. Kuolemantuomio on eettisesti arveluttava asia, eikä sen pitäisi kuulua minkään sellaisen valtion toimintatapoihin, joka kannattaa demokratiaa ja ihmisoikeuksia. Olen itse kuitenkin sen verran infantiili, että en torju sitä yhtä voimallisesti, mitä muut ovat tehneet. Olen paha ja kostonhimoinen ihminen, myönnän sen, ja arvomaailmassani on varmasti tarkastelemisen aihetta, mutta kuolemanrangaistus voisi ehkä mahdollisesti toimia pahimpien murhamiesten ja raiskureitten kanssa.
Avatar
korvapuusti
Jounin
Jounin
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe Maalis 25, 2005 09:56
Paikkakunta: PIMEÄ REIKÄ!

Viesti Kirjoittaja korvapuusti »

Spica kirjoitti:
Ihmisoikeuksien puolestapuhujat tuntuvat unohtavan että raiskaajat/murhaajat ovat juuri itse vieneet uhreiltaan ihmisoikeudet ja tanssineet niiden päällä.
Tuo on aivan totta. Rikollisilla on Suomessa aivan käsittämättömät oikeudet. Teit mitä tahansa, niin saat korkeintaan 25 vuoden tuomion, josta istut ehkä 12 vuotta, maksimissaan. Aivan moraalin ja järjen vastaista.
Minulla on elävä esimerkki juuri tuosta:
oma äitini joutui useaan kertaan väkivaltaisen miesystävänsä uhriksi. Loppujen lopuksi melkein kuoli, sai sisäisiä vammoja sekä aivovaurion.

Ja mies sai tuomioksi? Ei edes linnaa vaikka melkein tappoi ja tuhosi toisen terveyden. Totta puhuen teki mieli itse pistämään tuo kyseinen sika kärsimään tuomionsa... >_<
Kuva
Avatar
kiko-chan
Super Mama
Super Mama
Viestit: 1478
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 19:25
Paikkakunta: Gitaroo Planet
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kiko-chan »

Sutsuran kirjoitti:Ja mitä sitten tekevät ne, jotka tappavat "oikeuden nimissä" sen murhaajan/raiskaajan? Eikö heillekkin pitäisi sitten antaa kuolemantuomio, mokomathan polkivat toisen ihmisoikeuksia tappamalla hänet.
Eiköhän heidät jätetä henkiin ihan käytännön syistä, ettei loputon kierre vie koko ihmiskuntaa :B

Eettisesti kysyttynä tuo on ihan hyvä kysymys, mutta itse näen -->murhan<-- tekona jonka ihminen on tehnyt tietoisesti lopettaakseen toisen olemassaolon. Murhaaja on useimmissa tapauksissa suunnitellut toisen tappamista pitkään ja pitänyt toisen olemassaoloa häiritsevänä (kliinisen lievästi sanottuna). Minä tuomitsen murhaajan hänen "murhastaan", en siitä että hän lopetti toisen elämän. Onpas vaikea selittää. Yritän vain sanoa että kun rikollinen tapetaan oikeuden "nimissä", häntä ei tapeta "samoissa aikeissa" kuin rikollinen on joskus tappanut (riippumatta siitä mitä hän itse ajatteli). Teloittaja tekee työtään, tappaa murhaajia. Murhaaja sen sijaan ei ole missään vaiheessa ollut virallinen ammatti... tietääkseni (en laskenut mukaan palkkamurhaajia). Oikeus rankaisee rikollisia ja minusta sillä pitäisi olla se "erikoissuoja" jatkossakin. Se onkin jo eri aihe miten surkealla menestyksellä oikeutta toteutetaan. Toivottavasti sait jotain käryä sekavasta selityksestäni.

Minä olen sitä mieltä että kuolemantuomio on oikeutetumpi kuin murha, mutta se pitäisi langettaa rankan luokan likvidaattoreille joita ei voida pitää järkevin resurssein kurissa. Eli vaikkapa Saddamille joka kuolla kupsautettiinkin jo. En nyt sano että se oli oikein hänelle, mutta hänen tasoisilleen kuolemantuomio olisi jo käypä vaihtoehto kun ollaan realistisia. Vankila ei pidättele kaikkia.

Ja nyt ennen kuin sanoja työnnetään suuhuni, minä en halua kuolemantuomiota Suomeen, enkä kannata sitä. Näen sen vain oikeutettuna tekona kun ollaan realisteja. Täydellisessä maailmassa rikolliset ottaisivat opikseen saarnoista ja vankila-ajasta, mutta kun täydellinen maailma ei vastaa todellisuutta. Itse haluaisin sydämeni pohjasta pystyä saamaan rikollisen katumaan tekojaan ja parantumaan ihmisenä.
Kuva
Avatar
Francis
Vastarannan kiiski
Vastarannan kiiski
Viestit: 1094
Liittynyt: To Elo 12, 2004 17:43
Paikkakunta: Outlands

Viesti Kirjoittaja Francis »

Minusta se on pahempi tuomio, että annetaan elinkautinen. Ja minusta kannattaa käyttää ihmisen sosiaalisriippuvuutta hyväksi ja laittaa ne jepet istumaan jokainen omaan selliin, yksin. Siinä on nuorellakin murjaalla miettimistä loppuelämänsä, että mitä tuli tehtyä.

Raiskaajien tuomioita pitäisi minustakin nostaa. Vammaista että ne istuu pari vuotta raiskauksesta vankilassa ja sitten ne päästetään vapaaksi raiskaamaan lisää. Mielenterveysosastolle ja ainakin 20-30-vuotta vankeutta, enintä mitä ne ansaitsee. Ja jos ne on raiskanneet enemmänkin ja useaan kertaan niin elinkautinen. Ei sellasia hulluja tarvitse vapaalla jalalla pitää.
Suomessa ilmoitetaan Poliisille vaan 10 000 raiskausta vuodessa, kun ihmiset häpeää ja pelkää. Emme saa tietää sitä todellista määrää. Pitäisi tehdä asialle jotain.
Kuva
Avatar
Aya-san
Tokubetsu Jounin
Tokubetsu Jounin
Viestit: 558
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2005 16:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aya-san »

Francis kirjoitti:
Raiskaajien tuomioita pitäisi minustakin nostaa. Vammaista että ne istuu pari vuotta raiskauksesta vankilassa ja sitten ne päästetään vapaaksi raiskaamaan lisää. Mielenterveysosastolle ja ainakin 20-30-vuotta vankeutta, enintä mitä ne ansaitsee. Ja jos ne on raiskanneet enemmänkin ja useaan kertaan niin elinkautinen. Ei sellasia hulluja tarvitse vapaalla jalalla pitää.
Suomessa ilmoitetaan Poliisille vaan 10 000 raiskausta vuodessa, kun ihmiset häpeää ja pelkää. Emme saa tietää sitä todellista määrää. Pitäisi tehdä asialle jotain
Niinpä, sarjaraiskaajat kun eivät lopeta vaikka linnassa jonkin aikaa istuisivat, siellä kun eivät saa minkäänlaista naista vähään aikaan niin kun pääsee ulos...>__> Mielenterveysosastolle saavat jäädäkkin, jos siitä tulee vakioasiakas linnaan. Se on inhottavaa, kun uhrille tulee syyllisyys päälle, vaikkei hänen tarvitse hävetä yhtään mitään. Mieli on kummallinen asia. Nainen vetää syyllisyyttä miten oli pukeutunut, kun toinen veti puskan taakse ja nöyryytti naista liki pahimmalla mahdollisella tavalla.

Suomen rikoslaissa on kyllä niin paljon korjattavaa varsinkin rangiastuksissa. Tuntuu kuin suomen poliisit olisivat turhan helläkätisiä rikollisten kanssa. Laitetaan syytetylle niin ja niin monta ehdollista istumista, joka lyhenee puolella ja sitten kepoisesti muuttuu ehdonalaiseksi. Täysin idioottia. Hieman pitemmäksi aikaa saisivat kyllä jäädä miettimään tekojaan.

Kuolemantuomio no kinkkinen juttu. Äärimmäisissä tapauksissa hyväksyn sen, mutta tavallaan sitten ei. Koska kuten aiemmin on sanottu, kaikilla on oikeus elää, niin tyhmältä kuin se tuntuukin ja korjaako kuolema hänen tekemänsä teon? Ei, kostonhimo sammuu, mutta siitä jää jäljelle tyhjä olo joka tapauksessa. Se ei tuo kadotettua itsetuntoa tai ihmistä takaisin. Mutta jos kerran otetaan esimerkiksi sarjamurhaaja, joka ei ole kunnioittanut monen kymmenen ihmisen elämää, miksi hänen omaa elämää pitäisi kunnioittaa? Maailma ei ole täydellinen, eivätkä psykopaatit kadu tekojansa.
Kuva
Avatar
Blue_Hill-san
Familiar Stranger
Familiar Stranger
Viestit: 1448
Liittynyt: La Marras 11, 2006 17:18
Paikkakunta: Hjämeenkjyrö

Viesti Kirjoittaja Blue_Hill-san »

Itse vastustan kuolemantuomiota hyvin jyrkästi. Alta löytyy yksi syy mikä ajaa minua vastustamaan kuolemantuomiota:

Hyvä esimerkki kuolemantuomiosta ja sen "oikeudenmukaisuudesta" alk.per. idea on Gosginyn:

"On olemassa valtio jossa "Ville" katkaisee toiselta kaulan, maan lakien mukaan jos joku katkaisee jonkun toisen kaulan, on hänen kaulansakkin katkaistava. No "Villen", joka katkaisi toisen miehen kaulan, kaula katkastaan." Tarina loppuu kuvaan monesta giljotiinista jotka pienenevät.

Ilmoittautukaa jos älysitte jutun ilman että luette alla olevaa tekstiä:

Eli jos kaulan katkaisusta rangaistaan kaulan katkaisulla, myös sen, joka katkaisee "Villen" kaulan rangaistukseksi, kaula on katkaistava. Ja taas tämän kaula on katkaistava koska katkaisi toisen kaulan. Älysiitekö? Eli jatkumo on loputon...


Tällä hain siis sitä että jos esim.taposta rangaistaan kuolemalla, niin eikös myös se joka esim. laittaa murhaajan sähkötuolin päälle, pitäisi itse mennä seuraavaksi sähkötuoliin? Jos kerran toisen taposta rangaistaan kuolemalla?
Bleach EP1 kirjoitti:We have no form, therefore we fear it, and because we are formless, we revere it. Thus we are slain.
Animewatcher
Avasta kiitokset Runtelle ^^
Avatar
kiko-chan
Super Mama
Super Mama
Viestit: 1478
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 19:25
Paikkakunta: Gitaroo Planet
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kiko-chan »

Tappo ja murha ovat eri asioita, silloin kun minä viimeksi tarkistin. Se että ajat vahingossa ihmisen päälle ja hän kuolee aivoverenvuotoon ei tee sinusta tappajaa (tuostakin vain ilkeä sivustakatsoja nostaa syytteen). Se että jahtaat ihmistä monta korttelia autolla ja ammut häntä päähän tekee sinusta tappajan, murhaajan ja näin ollen rikollisen. Murhaajalla on kilahtanut jokin päässä ja hän on päättänyt lopettaa toisen elämän hetken mielijohteesta (tai pidemmän hetken mielijohteesta). Ihminen joka tuomitaan taposta ei ole ainakaan minun silmissäni murhaaja. Tietyssä mielessä selitykseni kai väistää tuota Gosginyn ideaa, mutta yritän oikeasti sanoa jotain sitä vastaan :D

Mies joka laittaa toisen sähkötuoliin tekee niin oikeuden määräyksestä, jolloinka meidän pitäisi syyttää oikeutta siitä että rangaistava henkilö kuolee. Teloittaja on abstraktin oikeus-nimisen käsitteen välikäsi. Ei tappaja. Ei minusta. Samalla tavoin poliisikin on oikeus-nimisen käsitteen välikäsi. Poliisi saa pakon vaatiessa käyttää rankkoja voimakeinoja rikollisen pysäyttämiseksi, koska ilman niitä rankkoja voimakeinoja rikollinen saattaa päästä karkuun ja vielä pidemmälle rikkoa yhteiskunnan rauhaa ja tappaa lisää kissanpentuja, ajatelkaa kissanpentuja. Joskus oikeuden toteuttamiseksi on pakko käyttää poikkeuskeinoja. Ja nyt minusta tuntuu siltä kuin olisin Ky Kiske, joka yrittää paasata Solille jumalan sanaa ja oikeuden mahtavuutta 8D

Katsotaanko sitä vaihteeksi näinpäin? "Jokaisella tulisi olla ihmisoikeudet. Siispä vapautetaan kaikki vangit koska poljemme heidän ihmisoikeuksiaan pitämällä heitä selleissä eristyksissä muusta maailmasta, syöttämällä heille murkinaa jota he eivät itse saa päättää ja jopa vahdimme heidän vessaseikkailujaan. Minua saa vaikka potkia päähän, mutta ETTE tule katsomaan kun menen kuselle! 8D He eivät voi luoda sosiaalisia kontakteja ja näin eristetään maailmasta kuin he eivät olisi ihmisiä." Johonkin se raja pitää asettaa. Joidenkin mielestä se loppuu selliin, toisten mielestä kuolemantuomioon.

Pointistani hiukan sivuten, Suomen tulisi minusta kiristää rangaistuksiaan, muttei välttämättä kuolemantuomioon saakka.
Kuva
Avatar
Andar
Genin
Genin
Viestit: 115
Liittynyt: To Elo 25, 2005 17:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Andar »

Tappo tapahtuu hetken mielijohteesta, murha on suunniteltu tappo.

Haluatteko alentua murhaajien tasolle?
Kyllä heilläkin on perhe, sukulaisia ja ystäviä. Hyviä ja huonoja puolia. Toiveita ja unelmia,

Mitä hyötyä on lukita ihminen loppuelämäkseen häkkiin, kun hän voi vielä olla yhteiskunnalle hyödyllinen? Lähettäisi edes johonkin suolakaivoksiin.

Oma asiansa on sitten mieleltään sairaat, joita ei voi (,jo moraalisistakin syistä) tuomita kuolemaan.

Vastustan siis kuolemantuomiota, koska pidän kaikkea tappamista vääränä. Jos kuolemantuomio kuitenkin olisi, voitaisiin se edes toteuttaa Battle Royalen tyyliin.
Viimeksi muokannut Andar, La Maalis 31, 2007 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Drago^
Cthulhu
Cthulhu
Viestit: 1483
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2004 20:01
Paikkakunta: R'hyel

Viesti Kirjoittaja Drago^ »

Andar kirjoitti:Vastustan siis kuolemantuomiota, koska pidän kaikkea tappamista vääränä. Jos kuoleaantuomio kuitenkin olisi, voitaisiin se edes toteuttaa Battle Royalen tyyliin.
Battle royal tyyliin, voittaja pääsee elinkautiseen? :lol:
"Mikään ei ole este, se on mahdollisuus".

Ia! Ia! Cthulhu Fthagn! Ph'nglui mglw'nfah Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Avatar
Blue_Hill-san
Familiar Stranger
Familiar Stranger
Viestit: 1448
Liittynyt: La Marras 11, 2006 17:18
Paikkakunta: Hjämeenkjyrö

Viesti Kirjoittaja Blue_Hill-san »

Andarhan ajattelee samalla tavalla kuin minä! Täsmälleen! O_O

kiko minulla ei nuo käsitteet oo hanskassa mutta tosiaan meinasin että kumminkin toinen kuolee ja siitä tuomitaan kuolemaan.. Mutta mikä antaa vallan riistää ihmiseltä hengen?
Bleach EP1 kirjoitti:We have no form, therefore we fear it, and because we are formless, we revere it. Thus we are slain.
Animewatcher
Avasta kiitokset Runtelle ^^
Vastaa Viestiin