Chouko kirjoitti:Äidin mukaan tuo ihminen on se sama, joka on jo useaan kertaan käynyt renkkaamassa avaintaan ovemme lukkoon. Taitaa mummelilla viirata pahasti päässä...
wikipedia kirjoitti:Alzheimerin tauti: Lievä vaihe
Alussa sairauden merkkejä on vaikea erottaa normaalista, jokaiselle sattuvasta asioiden unohtelusta. Henkilö, joka on sairastunut Alzheimerin tautiin alkaa kuitenkin unohdella asioitaan entistä useammin. Uusien asioiden oppiminen vaikeutuu, ja potilas saattaa helposti eksyä uudessa ympäristössä, esimerkiksi lomamatkoilla. Hänen voi olla vaikea löytää sanoja kuvaillakseen jotain. Työelämässä toimiminen vaikeutuu. Uudet ihmiset ja tilanteet kuormittavat sairastunutta tavanomaista enemmän. Henkilö voi olla masentunut ja vetäytyvä. Hän saattaa itse huomata, että jotain on vialla. Sitä hän yrittää peittää muun muassa tarkkailemalla keskustelukumppaneitaan varmistaakseen, että puhuu samasta asiasta. Uusista asioista puhuttaessa hän saattaa kommentoida keskustelua sanomalla: "Noin minäkin olen lukenut/ kuullut." Tavaroiden hukkaaminen saattaa aiheuttaa vainoharhaisuutta tai aggressiivisuutta. Potilas selviytyy vielä kotona, jos saa monimutkaisempiin kotitöihin apua.
Alzheimerin tauti: Keskivaikea vaihe
Keskivaikean Alzheimerin vaiheen aikana tapahtuu monia muutoksia, jotka heikentävät itsenäistä selviytymistä. Tässä vaiheessa monet muuttavat hoitokotiin. Potilaan paikantaju häviää, ja hän eksyy myös tutussa ympäristössä. Apua tarvitaan pukeutumisessa, ja aamulla saattaa vaatteiden löytäminen olla vaikeaa. Potilas oireilee laihtumalla, vaikka söisikin hyvin. Lisäksi hänellä on erilaisia harhaluuloja, ja vuorokausirytmi alkaa järkkyä. Jos muita sairauksia ei ole, ovat potilaan ruumiillinen kunto ja liikuntakyky hyvät. Potilas ei enää tunne olevansa sairas. Usein hän elää onnellisena omassa maailmassaan, ja on julmaa yrittää siirtää häntä "todelliseen" maailmaan. Tässä vaiheessa on syytä tehdä edunvalvontajärjestelyitä, sillä potilas ei ole enää oikeustoimikelpoinen. Kotona asuminen on mahdollista ainoastaan jatkuvan silmälläpidon alaisena. Vaihe kestää yleensä noin 2-4 vuotta, joskin yksilölliset poikkeamat ovat mahdollisia.
~chauron kirjoitti:Chouko kirjoitti:Äidin mukaan tuo ihminen on se sama, joka on jo useaan kertaan käynyt renkkaamassa avaintaan ovemme lukkoon. Taitaa mummelilla viirata pahasti päässä...
Veikkaisin dementiaa taikka alzheimeriä - tai näiden yhdistelmää - itse, ja siihen liittyvää ajankulun ja ajantajun katoamista. Ehkäpä hän on asunut aikoinaan jossain lähistöllä samankaltaisessa ympäristössä ... jonka sitten ajattelee nykyhetkeksi. Tiedäpä sitä.
Aya-san kirjoitti:
Alzhreimi on pelottava tauti, en halua sitä itselleni enkä kenellekään sukulaiselle =__= Pahinta on kun potilas itse on tietoinen mitä hänelle tapahtuu.
LittleSamurai kirjoitti:Toi on todella rankkaa, jos se viisi minuuttia sitten on muistanut kuka olet, ja yhtäkkiä se käy teitittelemään ja kyselee kuka oikein olen.
Lucy kirjoitti:Muuton takia alkoi kolmen kuukauden Xbox-vieroitus :'C
gebric kirjoitti:Minulle kävi kerran tavallaan päinvastoin. En edes muistanut koska mummoni oli viimeksi kutsunut minua nimeltä, saati sitten muistanut ylipäänsä että olen hänen poikansa poika. Kuitenkin, ainakin muutama vuosi siitä oli. Mummo soitti meidän kotipuhelimeen, pikkuveli vastasi ja mummo pyysi minua puhelimeen. Hän jutteli sillä kertaa vielä kohtuullisen järkeviä juttuja, kyseli miten koulussa menee ja sen sellaista. Se lämmitti mieltä melkoisesti kun hänelle sattui sellainen valoisampi hetki.
Lucy kirjoitti:Muuton takia alkoi kolmen kuukauden Xbox-vieroitus :'C
Pelottavaa ajatella, että toi on periytyvää. Siksi varmaan syön ihan himopaljon currya ja kurkumaa, koska ne estää sellaisten Alzheimeria aiheuttavien paakkujen syntymistä aivoihin. Tosin Tiede-lehdessä oli justiinsa juttua, että niiden, joiden sukulaiset potee nyt Alzheimeria, ei tarvitse olla huolissaan. Siihen mennessä kun meillä on mahdollisuus sairastua siihen on kyllä keksitty lääkkeet.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa