Perinteiset keinot vai tietokone?

Haluat esitellä piirroksen tai vain jutella niistä? Täällä se onnistuu.

Mitä välineitä käytätte mieluiten kuvienne tekemiseen?

Lyijykynää
67
58%
Pääasiassa tietokoneohjelmia
16
14%
Piirrän käsin, muokkaan tietokoneella
20
17%
Puuvärejä
5
4%
Markereita
1
1%
Vesivärejä
5
4%
Muita
2
2%
 
Ääniä yhteensä: 116

Avatar
Viittaperkele
Surkastuma
Surkastuma
Viestit: 1259
Liittynyt: La Loka 16, 2004 13:45
Paikkakunta: No mie oon täällä jossai....

Perinteiset keinot vai tietokone?

Viesti Kirjoittaja Viittaperkele »

Kaiken maailman väritys- ja piirtotopikkeja kyllä on, mutta yhdestäkään en ole saanut tyhjentävää vastausta tähän: teettekö kuvia perinteisin keinoin (lyijärein, värikynin, maalein, jne.) vai tietokoneella (Photo Shop, Paint, yms.)? Miksi? Mikä on johtanut teidät käyttämään tiettyjä välineitä ja mitä ajattelette käyttämistänne välineistä?

Itse teen lähes aina kaiken käsin ja pyrin jatkamaan tätä linjaa. On usein palkitsevaa tehdä jotain käsin, silloinhan on tuloksena jotain konkreettista, jonka voi nähdä vielä vuosienkin päästä. Pidän käsin tekemistä myös hieman monipuolisempana kuin tietokoneella tuottamista, sillä melkein mitä tahansa ympäristöstä löytyvää voi käyttää hyväkseen kuvaa tehdessä. Toisaalta ongelmana ovat materiaalikustannukset -- koska yleensä käytän vesivärejä, huolenani on jatkuvasti hyvälaatuisen paperin ja pensseleiden löytäminen kulutettujen tilalle.

Mutta ennen kuin aloin käyttää vesivärejä, toivoin pystyväni värittämään tietokoneella. Nykyään kuitenkin karsastan ajatusta -- pelkona on se, että menettäisin kykyni tai intoni tehdä käsin tai että huomaisin etten ole hyvä tekemään tietokoneella. Välillä kuitenkin tuntuu, että käsin teko ei palkitse, koska ohjelmilla voi näköjään nykyään jäljitellä mitä tahansa jos vain tietää oikeat keinot. Myös hieman kirpaisee se, että netissä ei ole kovinkaan monta, joiden kanssa voisi vaihtaa tietoa tai kokemusta. Suuri osa manga-aiheisen taiteen tekijöistä tekevät tietokoneella ja perinteisempiä aiheita harrastavat saattavat olla hyvinkin karsaita mangan kaltaisia ilmiöitä kohtaan.
Kuva
Avatar
Setzeri
Kapteeni Garlock
Kapteeni Garlock
Viestit: 992
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 10:34
Paikkakunta: Kurikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Setzeri »

Piirrän kaiken aina kädellä, muokkaan/väritän tietokoneella (fötösöpillä) koska olen surkea puu ja vesiväreissä.
Ei siihen varmaankaan sen kummallisempaa selitystä tarvitse. o>
Avatar
Runte
Lord of Oblivion
Lord of Oblivion
Viestit: 4119
Liittynyt: La Maalis 26, 2005 17:00
Paikkakunta: Somwhere Around Nothin'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Runte »

Kynällä piirtelen, kun en saa koneelle..
-> digikameralla huonoja kuvia

Koneella sitten mustavalkosien kuvien väritys 8)
人は孤独には勝てない
故に我は孤独を満喫している
Avatar
miyoko
ANBU
ANBU
Viestit: 402
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 15:02
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miyoko »

90% töistäni teen lyijärillä ja mahdollisen värityksen puuväreillä. Joskus uskaltaudun myös koskemaan vesiväreihin. ^^ Pidän ja arvostan henkilökohtaisesti enemmän käsintehtyjä töitä. Koneella saa tietty tehtyä upeita töitä myös, mutta kun... ne on tehty koneella.. :) Se on kuitenkin ihan erilaista tehdä työ alusta loppuun omin käsin kuin että koneen upeat muokkausohjelmat hoitavat hommat. Totta kai näihinkin töihin kuluu aikaa ja vaivaa.
Minä itse en suosi näitä koneen ohjelmia myös senkään takia, ettei minulta löydy niihin tarpeeksi taitoa.. ^^; Myönnän, että joihinkin töihini teen taustan Photarilla, tai lisään kontrastia yms. mutta pääasiassa käsin teen työni. Ja aion tehdä vastakin.
Ja kuten DM sanoikin, on hauska nähdä mitä on saanut aikaan ja pidellä sitä paperia käsissään, eikä tuijottaa kuvaa tietokoneen ruudulta. Siinä on huima ero.
Avatar
Kyu
ANBU
ANBU
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 16:51

Viesti Kirjoittaja Kyu »

Mirrän perinteisesti lyijykynällä..
Kuva
Avatar
Ave-chan
Onigiri desu~
Onigiri desu~
Viestit: 1566
Liittynyt: Su Touko 15, 2005 23:17
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja Ave-chan »

Piirrän melkeinpä aina lyijykynillä paperilla, koska olen tottunut siihen. Se on helppoa, riittää vain että on paperia ja kynä. Vesivärien kanssa joutuu sähläämään ylentarpeettomasti eivätkä ne työt minulla pahemmin onnistu. Pitäisi kuitenkin joskus kokeilla, monet työt ovat tosiaan hienoja :3 Pyrin pitämään kuvani mustavalkoisina, koska värittäminen on työlästä, vaikeaa ja turhauttavaa. En käytä kauheasti konetta kuvieni korjaamiseen, koska en osaa käyttää minkäänlaisia hienompia kuvankäsittelyohjelmia *n00b*

Tykkään omista kuvistani lyijykynäversioina hyvinkin paljon, koska silloin niissä on se alkuperäisyyden henki... jos muutama apuviiva näkyy siellä tai täällä, se tekee kuvasta aidomman tuntuisen, IMO. Totta kai koneella tehdyt täydelliset kuvat ovat kanssa upeita ja näin, mutta joskus niistä tuntuu puuttuvan se henki, joka piirustuksissa näkyy...

Huh huh, menipäs taas niin erikoiseksi. :D Mutta siis, olen niin tottunut piirtämään käsin, että muihin opettelu voisi olla hieman haastavampaa. Haluaisin kyllä osata muokata kuvia muullakin kuin Paintilla XD
Avatar
Scepter
Chuunin
Chuunin
Viestit: 258
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 15:29

Viesti Kirjoittaja Scepter »

Tykkään eniten piirtää lyijykynällä, koska se on tuttu ja turvallinen. Sellainen jota varmasti osaa käyttää erilaisiin tyylittelyihin tahdon mukaan.
Tietokoneella on myös kiva piirtää, paitsi siinä olen hitaampi. Värittäisin muuten käsin tehdyt kuvat koneella, mutta kuin ei ole oikeastaan mitään ohjelmaa, jota voisin käyttää kyseiseen tarkoitukseen.-.-"
Kuva
Y.S.A.K. || The BDSM Tentacle Lair || Akatsuki FC
Avatar
Albino
ANBU Captain
ANBU Captain
Viestit: 1382
Liittynyt: Su Loka 17, 2004 13:12
Paikkakunta: Wonkan suklaatehdas
Viesti:

Re: Perinteiset keinot vai tietokone?

Viesti Kirjoittaja Albino »

Olen vahvasti perinteisten keinojen kannalla.
Eli lyikkäriä käytän.
En osaa yhtään piirtää/värittää tietooneella.
Kuva
y.s.a.k Entinen Komori.
Avatar
charmander
electric sushi
electric sushi
Viestit: 1937
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 18:44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja charmander »

Käytän 100% tietokoneella olevia menetelmiä fanartin tekemiseen. Tokihan osaan myös piirtää, varsinkin mallista, mutta siltikään en sitä kyllä pahemmin käytä... tosin grafiitti -töitä voisi kyllä ruveta tekemään.

Ja mainittakoon vielä henkseleitä paukuttamisen lomassa, että kuvaamataidon numeroni on aina ollut kiitettävä, lukion päästötodistuksessa seisoo 10. [/omakehu]
Avatar
Sasori
Genin
Genin
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 18:03
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Sasori »

yleensä teen lyijykynällä sellasia sketchejä.. (kirjotinkohan oikein?? O_O) tietokoneella en oo hyvä koska mulla on huono hiiri//hiirimatto :roll:
Another knife in my hands
A stain that never comes off the sheets
Clean me off
I'm so dirty babe
It ain't the money and it sure as hell ain't just for the fame
It's for the bodies I claim and lose
Avatar
Karupin
ANBU Squad Leader
ANBU Squad Leader
Viestit: 886
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karupin »

Käytän molempia. Nyt olen alkanut enemmän piirtämään ääriviivat käsin, skannannut kuvan sitten koneelle ja värittänyt joko Paintilla tai Paintshop Pro 8.0:lla. Silloin tällöin väritän työni myös tusseilla tai vesiliukoisilla puuväreillä/koulusta saamillani puuväreillä.
Pidän kuitenkin molemmista yhtä paljon :)
Kuva
~Y.S.A.K ~ Neji FC ~ Hitsugaya taisho FC ~ Akatsuki FC ~
Avatar
Viittaperkele
Surkastuma
Surkastuma
Viestit: 1259
Liittynyt: La Loka 16, 2004 13:45
Paikkakunta: No mie oon täällä jossai....

Viesti Kirjoittaja Viittaperkele »

Kakashi-Sensei19 kirjoitti:yleensä teen lyijykynällä sellasia sketchejä.. (kirjotinkohan oikein?? O_O) tietokoneella en oo hyvä koska mulla on huono hiiri//hiirimatto :roll:
Mitä vikaa on sanassa 'luonnos'?
Kuva
Avatar
Gomi
Chuunin
Chuunin
Viestit: 209
Liittynyt: To Joulu 16, 2004 16:00
Paikkakunta: Finrando - Tusby

Viesti Kirjoittaja Gomi »

Käsin teen, pääasiassa sen takia, etten edes osaa värittää/piirtää/mitään koneella, joten ei onnistu. Sitä paitsi tykkään enemmän tehdä käsin, ja niin kuin Drangonmaster sanoikin, tuloksena on jotain konkreettista.
Vastasin tuohon kysymykseen lyijykynällä. Oikeastaan harvoin jätän piirustukseni lyijykynätöiksi, sillä pääasiassa sketsaan lyijärillä, teen lineartin ja mahdollisesti väritän puuväreillä/vesiväreillä/markereilla/tussilla.
Pidän myös sen takia käsin tehdystä, että niitä voi kuljettaa paikasta toiseen [ja vaikka ripustaa seinälle.] :> Ja mielestäni on kivaa kun esimerkiksi vesiväreistä jää siveltimen jälki, puuväreistä kynän jäljet jne, tietokoneella se vaan jotenkin on niin... tasaista. Tai semmosta, u know. Toki tietokoneväritykset ynnä muut ovat todella kauniita, mutta itse teen mielummin käsin.
Duhh.
Avatar
salza
Genin
Genin
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 18:53
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja salza »

Juuuh, lyijärillä minäki tuhertelen :wink: Se on vaan jotenki niin helppoa, ku ei tarvi miettiä, et millo kone nyt sitte tilttaakaan ja oliko se työ nyt tallennettu vai eikö ja sitä rataa :D(meitin koneel o oma tahto...). Oishan se kyl kiva osata tehä jotain koneelki juuu, mut ihan tyytyväinen oon kyl pelkkään lyijäriin, siin on se oma haastavuutensa :D
Kuva
Vastaa Viestiin