Taiteen luominen työnä

Haluat esitellä piirroksen tai vain jutella niistä? Täällä se onnistuu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Francis
Vastarannan kiiski
Vastarannan kiiski
Viestit: 1094
Liittynyt: To Elo 12, 2004 17:43
Paikkakunta: Outlands

Taiteen luominen työnä

Viesti Kirjoittaja Francis »

Onko kukaan töissä kuvittajana, graafikkona tai jonain sellaisena?

Minä sain tilaisuuden vähän aikaan sitten kun veljeni ehdotti minut kuvittamaan hänen kirjoittaman lehti jutun, joka kertoi tontuista. No minä sitten koitin parhaani mukaan tehdä tontut.
Ensin suunnittelin millaista tyyliä niihin voisi käyttää ja sitten kokeilin mikä tuntuisi parhaimmalta siihen juttuun. Valitsin sellaisen aika reaalipitoisen tyylin eli ei mikään yksinkertaistettu. Tulostin jutun ja alleviivasin kaikki adjektiivit sieltä ja listasin tontturodut ylös paperin alakulmaan. Sitten vain aloin piirtää jokaista tonttua yhden ja kasvokuvan.
Veljeni kävi hakemassa kuvat, mutta sanoi kuvia vain hienoiksi. Hermostuin ja aloin miettiä että kelpaavatko kuvat sittenkään heille.
Eilen sain kuulla että ne olivat varsin onnistuneet ja minun nimeni pääsi apinalaatikkoon! (eli ketkä on tehnyt sen lehtijutun). Muutamia kuvia käytettiin muuallekin kuin siihen tonttujuttuun, koska kaikki ei ilmeisesti olleet saaneet jouluaiheisiin juttuihinsa kuvittajaa. En tiedä.

Sen koko jutun pomo otti nimeni ylös ja jos he eivät löydä kuvittajaa niin he soittavat minulle. Ukkeli vielä lähetti sellaisia terveisiä minulle että minun kannattaisi harkita graafikkoa ammattina. No harkitaan sitten.

Onko muilla tuollaisia tai tuonne viittaavia kokemuksia?
Kuva
Avatar
Viittaperkele
Surkastuma
Surkastuma
Viestit: 1259
Liittynyt: La Loka 16, 2004 13:45
Paikkakunta: No mie oon täällä jossai....

Viesti Kirjoittaja Viittaperkele »

Minä en ole, mutta vielä joskus yläasteella olin vakuuttunut siitä, että jonkinlaiselle taidealalle ollaan menossa. Mutta nykyään... No ei hitossa. Piirtäminen ja maalaaminen on kivaa ja voi olla, että teen sitä jonakin päivänä jonkinlaisena sivutienestinä, mutten halua pilata lempiharrastustani tekemällä siitä pakkopullaa.

Joten... minä en ole graafikko tai muu vastaava enkä suostu tulemaankaan sellaiseksi.
Kuva
Avatar
Francis
Vastarannan kiiski
Vastarannan kiiski
Viestit: 1094
Liittynyt: To Elo 12, 2004 17:43
Paikkakunta: Outlands

Viesti Kirjoittaja Francis »

Rinali kirjoitti:opiskeleen graafista suunittelua toista vuotta (huomhuom...mulla kesti 5-vuotta päästä haluamani alaan).

Hyvästä kannattaa taistella :3
Kuva
Satsuma
Jounin
Jounin
Viestit: 1016
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 19:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Satsuma »

Kerran autoin yhtä tuttua, jolla on kankaanpainanta"firma", tekemällä hänelle muutaman piirroksen jotka hän painoi yhteen asiakkaan tilaustyöhön.
En kuitenkaan ole ajatellut piirtämistä/muuta taiteilua ammattina, haluan pitää ne harrastuksena, työstressin haluan saada jostain muusta alasta ^^
Posliinimaalauksen opettajani on kyllä ehdottanut minulle, että kävisin hänen kanssaan kaksi kertaa viikossa eri kunnissa opettamassa poslinimaalusta. Saisin siitä jonkun verran rahaa ja työ olisi mieluisaa, (olen harrastanut posliinimaalausta 7 vuotta) mutta vapaa-ajastani ei mitenkään liikene kahta iltaa työn tekoon. Nyt on jo kalenterissa opiskelu, maanantain, tiistain ja torstain iltatyöt kirjakaupassa ja poikaystävää pitää ehtiä näkemään, että siinä ei paljon lisää työtä tehdä.
Kuitenkin sitten kun joskussa parin vuden päästä saan kirjoitettua ja pääsen ylioppilaaksi (I hope so) olen ajatellut hakea sistussuunnitelija linjalle. Kaipa sisustussuunnitelukin jonkin laista taiteellista silmää vaatii....
Kuva
(Kiddo) ty Nixu!
Avatar
uppuN
Chuunin
Chuunin
Viestit: 231
Liittynyt: To Marras 24, 2005 02:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uppuN »

Sarjakuvapiirtäjän ammatti on ollut kyllä pitkään haaveena, vaikka tiedän työn stressaavaksi, jokin taiteellinen ala on kyllä tähtäimenä. Olen vähän saanut jo "harjotusta" kun olen ottanut ihmisiltä tilaustöitä, muutama niistä on valmis, mutta toiset muutama odottaa vielä syntymistään, en viitsi hirveätä stressiä niiden takia pitää, ja piirrän vain kun inspiraatio iskee, koska silloin työt ovat parhaimpia :)
Vastaa Viestiin