Alemmuudentunne

Haluat esitellä piirroksen tai vain jutella niistä? Täällä se onnistuu.
Avatar
Viittaperkele
Surkastuma
Surkastuma
Viestit: 1259
Liittynyt: La Loka 16, 2004 13:45
Paikkakunta: No mie oon täällä jossai....

Alemmuudentunne

Viesti Kirjoittaja Viittaperkele »

Eikös kaikille piirtäjille tai mille tahansa taiteilijoille tule joskus pienoinen alemmuudentunne, kun katselee kuinka vanha tekijä pistää menoksi? Kyllä minulle ainakin. Juuri vähän aikaa sitten minulta iskettiin ilmat pihalle kun törmäsin vesiväreillä animeaiheisia kuvia maalaavaan taituriin, joka käyttelee sekä kynää että pensseliä moninkertaisesti paremmin kuin minä... ja on KAKSI VUOTTA MINUA NUOREMPI. Auts. Saa minut ihmettelemään, että mitä hemmettiä minä olen tehnyt viimeiset, öhh, kymmenen vuotta.

Mutta, miten suhtaudutte alemmuudentunteeseen? Porhallatteko eteenpäin vakuuttuneena siitä, että jonain päivänä olette samalla tasolla kunhan harjoittelette kovasti? Vai ettekö ole moksistaan siitä, että jotkut osaavat paremmin? Vai saako alemmuudentunne teidät masentumaan?

Minua nimittäin masentaa. Juuri nyt. Minulla ei ole pensseli pysynyt kohta kahteen tai kolmeen viikkoon kunnolla kädessä ja nyt egoni ottaa osumaa edestä takaa ja sivulta.
Kuva
Avatar
Mikkey
Missing-nin
Missing-nin
Viestit: 1518
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 22:02

Viesti Kirjoittaja Mikkey »

Minua alkaa masentaa eikä tahdo tulla mitään inspiraatiota.
Minulla on ongelmana se että annan periksi heti jos ei onnistu eli etten ajattele kovalla harjoittelulla saavani hyvää tulosta vaan synnynnäisillä lahjoilla.
Ainahan tietysti joku parempi löytyy, mutta kun ihmiselle ei kelpaa mikään.
Jos on luokan paras haluaa olla koulun jos on koulun paras halua olla koko paikkakunnan koulujen paras jne....
Onhan niitäkin ihmisiä jotka piirtävät huvikseen eivätkä mieti kuka on paras.
Minä oikeasti kunnioitan semmosia ihmisiä jotka voi ajatella niin.
Mutta se on kyllä vittumaista kun joku paljon nuorempi on parempi.
Kuva
Avatar
Ave-chan
Onigiri desu~
Onigiri desu~
Viestit: 1566
Liittynyt: Su Touko 15, 2005 23:17
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja Ave-chan »

Auts... Monesti on kyllä hyvin samanlainen tunne kuin sulla :/ Tunnen monia itseäni nuorempia tyyppejä, jotka piirtävät sen 5-1423x paremmin kuin minä, nopeammin, siistimmin ja helpommin. Yritän kauheasti olla välittämättä siitä vihlaisusta itsetunnossa, vaan yritän kannustaa tätä piirtäjää eteenpäin... hampaita sisäisesti yhteen purren :)

Ei siitä kuitenkaan loppujen lopuksi kannata niin kauheasti välittää. Jokaisella on kuitenkin oma tyylinsä ja näin pois päin. Ei se auta kauheasti vertailla toisten piirustuksia omiinsa, vaan mieluummin omia vanhempia töitään uusimpiinsa. :>
Avatar
Setzeri
Kapteeni Garlock
Kapteeni Garlock
Viestit: 992
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 10:34
Paikkakunta: Kurikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Setzeri »

Nojaah, ehkä joskus pännii ku joku on parempi kuin minä, mutta yleensä ne ovat jotain professionaaleja.
Mutta ajattelen sillä tavalla että jos minä ihailen jonkun piirtäjän tyyliä niin jonkun toisen on pakko ihailla munkin tyyliä, edes yhden ihmisen, enkä mielestäni ole huonoimmista piirtäjistä huonoin.
Mutta! JOS minulle iskee alemmuudentunne niin piirrän kaksi kertaa enemmän mitä normaalisti, kehitän omaa tyyliä ja sillee.
Avatar
Viittaperkele
Surkastuma
Surkastuma
Viestit: 1259
Liittynyt: La Loka 16, 2004 13:45
Paikkakunta: No mie oon täällä jossai....

Viesti Kirjoittaja Viittaperkele »

Setzer kirjoitti:Nojaah, ehkä joskus pännii ku joku on parempi kuin minä, mutta yleensä ne ovat jotain professionaaleja.
Hassua, minua taasen eivät pro-tyypit niinkään hetkauta. Useimmiten en edes kiinnitä huomiota siihen, kuka on parempi (minusta ei ole olemassa hyvää tai pahaa, väärää tai oikeaa, niin eipä varsinaisesti ole myöskään huonompaa tai parempaa), mutta aina joskus minussa herää pieni ilkeä Salieri, joka tahtoo tappaa Mozartin. :D

Edit: Joten, oudosti kyllä, alemmuudentunne iskee ainakin minulla vain silloin, kun joku päihittää minut samassa liigassa. Ja juuri se teki aloitusviestissä antamassani esimerkistä minulle kivuliaan, on juuri se, että kyseisellä henkilöllä on sama väline, vesivärit. Jos joku 12-vee kakara osaa luoda Van Goghin maalausten jäljennöksiä Paintilla, se ei minua hetkauta pätkääkään.
Kuva
Avatar
Rianka
Chuunin
Chuunin
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2005 10:16
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rianka »

Alemmuudentunne on minulle ihan arkipäiväinen asia. Olen nimittäin taidekoulussa, jossa piirretään melkein joka päivä, tulostakin pitäisi siinä samassa syntyä. Olen kuitenkin hirveän hidas piirtäjä, teen hahmon kasvoja pelkästään 2-3h, kun muut ovat siinä ajassa jo kerinneet tehdä täydellisiä animaatiopätkiä. (Olen animaatiokoulussa) Se tietenkin masentaa, etenkin kun näkee muiden ylihienoja ja paljon parempia töitä, kun itse ikinä pystyy tekemään.

Eniten minua ärsyttää ne ihmiset, jotka ovat tajuttoman hyviä ja heille nousee sen takia nesteet päähän. Niin vain käy jollekin taiteilijoille, kun he kehittyvät hieman normaalia paremmaksi ja rupeavat mäkättämään niille, jotka eivät ole niin taitavia. (Oletteko huomanneet samaa kuin minä?)

Lisäksi alemmuudentunnettani lisää ne ihmiset, jotka tuntuvat vain osaavan piirtää kaiken ilman sen suurempaa syytä. Itse olen tutkinut kaikenlaiset piirrosoppaat, lukenut anatomiakirjoja, yrittänyt matkia toisten töitä...tuloksetta. Kyllä se sitten ottaa hermoon, kun joku esittelee sinulle miljoona kertaa hienomman työn ja sanoo, että on piirtänyt vain huvikseen vuoden opettelematta mitään anatomioaa tai vastaavaa.

Alemmuudentunteeni on nyt mennyt niin pahaksi, että olen viimein päättänyt erota koulusta. En vain pärjää ja se ottaa päähän. Kenties joskus saan vielä luotua jotain taidetta, johon olisin itsekin tyytyväinen ja mahdollisesti joku muukin tykkäisi, eikä vain alkaisi heti etsiä virheitä. Ehkä joskus.
Avatar
Karupin
ANBU Squad Leader
ANBU Squad Leader
Viestit: 886
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karupin »

Kyllä. Esimerkiksi Deviantartissa saa päivittäin törmätä niihin älyttömän hyvin piirtäviin ihmisiin. Kavereideni töitä katsellessa tulee myös alemmuuskomplekseja. Nähtyäni jonkun hyvän piirroksen angstaan hetken että "miksi minä en osaa?". Deviantartissa kidutan itseäni välillä katsomalla loistavien piirtäjien töitä vaikka se tuntuukin välillä epäreilulta miksi jotkut osaavat.. Usein törmään myös paljon itseäni nuorempiin jotka osaavat piirtää niin epäreilun hyvin, vaikkei se ikä tietenkään ole mikään peruste vaan se riippuu siitä miten pitkään on piirtänyt.. Itse aloin piirtää lähes päivittäin vasta 9-10. vuotiaana ja silloinkin vain koiria joten ehkä tuokin on yksi syy.. Suvussani ei myöskään juurikaan ole piirtäjiä ja siksi vanhempani ovatkin ihmetelleet miksi olen niin kiinnostunut piirtämisestä. Mutta yritän kyllä harjoitella ja toivon vielä jonain päivänä osaavani piirtää ainakin paremmin kuin nykyään.. Anatomiaa pitäisi harjoitella, samoin kuin sormien ja varpaiden piirtämistä.. Tosin olen omasta mielestäni kyllä edistynyt niistä alkuajoista *väristyksiä kun muistelee niitä ensimmäisiä piirtämiään ihmisiä*
Kuva
~Y.S.A.K ~ Neji FC ~ Hitsugaya taisho FC ~ Akatsuki FC ~
hotso
Genin
Genin
Viestit: 188
Liittynyt: Su Huhti 04, 2004 15:46

Viesti Kirjoittaja hotso »

Ei minua pahemmin haittaa se, että muut ovat parempia. Ainut mitä tarvin on edes vähän kehuja... joita en ole pitkään aikaa saanut. Paljon haukkuja tosin... ihmisiltä jotka ovat paljon itseäni huonompia. Se masennuttaa.
Avatar
uppuN
Chuunin
Chuunin
Viestit: 231
Liittynyt: To Marras 24, 2005 02:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uppuN »

mä yleensä masennun, ja pahasti, tuntuu, etten ikinä pysty samaan, mutta sitten sitä rupeaa katsomaan aikasempia töitä, ja muistaa kuinka sitä silloin oli niitstä ylpeä, ja nyt ne näyttävät naurettavilta! silloin saan lisää pontta piirtämiseen, ja muistaa, että ainoastaan piirtämällä sitä kehittyy :)
Kuva
Y.S.A.K
Avatar
Sharun
Chuunin
Chuunin
Viestit: 249
Liittynyt: La Syys 18, 2004 08:52

Viesti Kirjoittaja Sharun »

Joskus iskee sellainen päälle, etenkin kun juuri sai uuden työn valmiiksi (josta on erittäin ylpeä) ja netissä läjähtää naamaan joku paljon paremmin tehty kuva.
Olen tosin hirveän laiska piirtämisessä, joskus tulee into päälle, kun saan niin hienon idean, että tekee mieli itkeä silmät päästä kun sen näkisi sellaisena miksi sen kuvitteli.

Kritiikki vasta nostaakin alemmuudentunnetta. Kun olen laittanut piirroksen näytille muille niin olen kyllä huomioinut kaikki virheet mitkä tulee vasta jälkeenpäin huomattua ja olen varautunut, että niistä huomautetaan. Mutta sitten joku tulee ja huomaa esim. 2 uutta virhettä...

Vaikka olenkin hidas piirtäjä (piirtämishaluani tarkoittaen) niin olen ylpeä itsestäni, kun ajattelen miltä piirrokseni näyttivät n. 1-2 vuotta sitten. Pohjalta on helppo nousta ja sitä se on yhä. Tyyli on nykyään vähän vaikea asia, haluaisin oppia piirtämään vähän realistisemmin ja sitten sellaisia hassuja pikkukuvia.
Avatar
Sham
ANBU Squad Leader
ANBU Squad Leader
Viestit: 884
Liittynyt: Ti Syys 13, 2005 21:34
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sham »

Minä en oikeastaan jaksa murehtia siitä onko joku parempi kuin minä, koska kaikille löytyy AINA joku joka on parempi. Päinvastoin, saan siitä hitosti inspiraatiota ja intoa alkaa piirtämään vielä enemmän ja yrittämään kovemmin. Varsinkin jos tämä henkilö on vanhempi kuin minä, en jaksa masentua, koska ajattelen että ehkä minäkin olen kahden vuoden päästä samalla tasolla. Jos se taas on nuorempi, olen vain iloinen hänen puolestaan ^^
Prove me that you're not a fool, walk across my swimming pool

Y.S.A.K - Akatsuki FC - Gaara FC - Neji FC - J-rock FC - Sasuke FC - Suigetsu FC - Deidara FC - FMA FC - Gray FC
Avatar
Zigah
Genin
Genin
Viestit: 150
Liittynyt: La Elo 28, 2004 09:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Zigah »

Minulla on yleensä niin, että jos joku parempi piirtäjä vaikka istuu miun vieressä ja piirtelee, niin en min uskalla ruveta piirtämään, koska pelkään, että se nauraa minulle tai haukkuu miun piirrustukset T_T

Ja voiko olla mahdollista, että kadottaa piirrustustaitonsa ? Koska minulle on nyt niin päässyt käymään, yksi päivä en enää osannutkaan piirtää
:\
Avatar
Albino
ANBU Captain
ANBU Captain
Viestit: 1382
Liittynyt: Su Loka 17, 2004 13:12
Paikkakunta: Wonkan suklaatehdas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Albino »

No minä en oikeastaan ole ikinä nähnyt että joku minun ikäiseni tai nuorempi piirtäisi paremmin. Yleensä yhtä hyvin tai huonommin.
Minä nimittäin olen piirtänyt tosi pitkään ja olen oppinut hyväksi piirtäjäksi harjoittelemalla. Jos näen jonkun itseäni vanhemman piirtämän hienon kuvan minulle tulee sellainen tunne että "Jonain päivänä minäkin piirrän noin hyvin jos jatkan samaa rataa"
Koska tietääkseni piirrustustaidon kehittyminen ei ikinä lopu tai pysähdy mihinkään tiettyyn rajaan vaan se kehittyy koko ajan vain paremmaksi mitä enemmän piirtää.
Eli en tunne yleensä alemmuuden tunnetta ... kuin paitsi ehkä sarjakuvien teossa. En osaa kovin hyvin asetella ruutuja niin että sivu näyttäisi hyvältä mutta vielä minä senkin opin ;)
Kuva
y.s.a.k Entinen Komori.
Vastaa Viestiin