Kirjoittaja frostious » Ke Kesä 16, 2004 13:12
ymm, oma mielipiteeni... mallista piirtäminen on apua tarvittaessa ok, esmes kiko-chanin mainitsemassa moottoripyörän-tapauksessa - eihän kukaan osaa ulkoa piirtää täydellistä moottoripyörää, ja on inhimillistä unohtaa esmes joidenkin hahmojen vaatteiden yksityiskohtia jne. totta kai silloin saa ottaa mallia, eihän silloin kopioida niinkään suoraan kuvasta vaan ennemminkin käytetään sitä vain apuna, eräänlaisena muistilappuna. ja jos joku piirtää hienon moottoripyörän, niin jokainen pystyy sanomaan että tuo on piirretty mallista, se on itsestäänselvä asia.
mutta sitä en hyväksy MISSÄÄN TAPAUKSESSA että otetaan jonkun toisen kuva ja kopioidaan se ihan suoraan, sitten väitetään että itse on sen piirtänyt. se on aivan sama asia jos varastaisi itse alkuperäisen kuvan. vaikka ei itse piirustusjälkeä, lopullista "tuotetta" varastakaan, niin kopioija varastaa idean kuvan takana, ja se on melkein pahempaa kuin itse kuvan vieminen. he jotka eivät itse piirrä eivät ehkä sitä ymmärrä, mutta kuvan idean miettiminen ei ole helppoa hommaa: pitää miettiä hahmolle sopiva ja luonnollinen asento, ilme, taustakin monesti, ja saada ne vielä toimimaan ja näyttämään hyvältä. se vaatii paljon vaivaa ja monta kertaa pyyhkimistä ja uudelleenpiirtämistä - idean keksiminen on yksi asia, sen toteuttaminen aivan toinen. ja sitten kun kuva on lopulta valmis, joku tulee ja katsoo että "hei, hieno kuva!" ja kopioi sen, ilman että tarvitsee yhtään miettiä asentoa, ideaa, mitään. hän vain ottaa sen, kopioi ääriviivat ja esittelee sitten ylpeänä, "tämä on MINUN kuvani!".
minulle on ihan sama mitä ihmiset tekevät vapaa-aikanaan, vaikka kopioisivat koko naruto-mangan huoneensa seinille, mutta sitten kun he tulevat nettiin ja ylpeilevät omilla "taidoillaan", niin äly hoi. pitäisi tuon ikäisten jo tajuta.
kopioiminen EI paranna ketään taiteilijana, eikä kopioiduissa kuvissa ole mitään ylpeilemisen aihetta - kyse ei ole omista taidoista, vaan toisen. vain piirtämällä omia ideoita omalla tyylillään ja tekemällä omia virheitä oppii paremmaksi. ja luulisi että jokainen kuitenkin mieluummin ottaisi kehuja ja parannusehdotuksia OMISTA teoksistaan kuin toisten.
eli lyhyesti sanottuna, en hyväksy suoraa kopiointia, ainakaan silloin kun sitten väittää kuvaa täysin omaksi teoksekseen. se on aivan yhtä pahaa kuin itse kuvan varastaminen.