Lineartin tussaus

Haluat esitellä piirroksen tai vain jutella niistä? Täällä se onnistuu.
Vastaa Viestiin
Avatar
uppuN
Chuunin
Chuunin
Viestit: 231
Liittynyt: To Marras 24, 2005 02:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uppuN »

itse teen tussauksen copic tusseilla, tietokoneella menee niin hankalaksi...
Kuva
Y.S.A.K
Avatar
Viittaperkele
Surkastuma
Surkastuma
Viestit: 1259
Liittynyt: La Loka 16, 2004 13:45
Paikkakunta: No mie oon täällä jossai....

Viesti Kirjoittaja Viittaperkele »

Itse teen kaiken tussauksen käsin. Perusvälineet siihen ovat työn luonteesta riippuen joko tussit, tussiterät tai pensselit. Tussiteriä (no niitä joita pakotetaan aina jossain vaiheessa käyttämään kuvaamataidon tunneilla) käytän nykyään aika harvoin kun niillä on suurimmat mahdollisuudet hukkua jonnekin. Kaiken lisäksi ne vaativat enemmän huoltoa kuin pensselit ja säiliölliset tussit ja menevät ainakin minun tapauksessani helpommin rikki. Jäljestäkään en koskaan saa yhtä vaihtelevaa kuin säiliöllisillä tusseilla, vaikka sen pitäisi kuulemma olla toisin päin.

Säiliöllisiä, tavallisia tusseja käytän nykyään useammin kuin ennen, sillä ne ovat halvin vaihtoehto (ainakin minulle, joka ei käytä niitä kalliimpia tusseja) ja samalla myös helppokäyttöisin vaihtoehto. Tusseina minulla on Faber-Castel Artist Pens nelisetti, halvat ja monikäyttöiset Uni Pin Fine Linet (löytyy varmaan jokaisesta kirjakaupasta kuuliksien vierestä ;P) ja Zig Calligraphy -kalligrafitussi kahden eri kokoisen pään kera. En henkilökohtaisesti arvosta tussien jälkeä yhtä paljon kuin pensseleiden, sillä minun budjetillani ei niitä brushpenejä sun muita ostella. Tusseilla tuntuu vielä menevän 50% useammin pieleen kuin pensseleillä.

Pensselit ovat olleet jo pitkään minun juttuni lineartissa. Nykyään jopa tavallisissa kirjakaupoissa saatetaan myydä ihan kelvollisia kalligrafipensseleitä, jotka sopivat tussaukseen (ja muuhunkin) paremmin kuin hyvin. Kokoja ja malleja minulla on useita, useimmat on tehty näädänkarvasta. Tekokuituisiin en kohta enää uskalla luottaa, sillä ne tuntuvat menevän rikki täysin spontaanisti. Varsinkin ne keltaiset tekokuitupensselit (en muista minkä merkkiset, mutta ovat yleinen näky ainakin Sinoopereissa) ansaitsevat kaikkea muuta kuin kehuja.
Kuva
Avatar
kaze-chan
Dream Catcher
Dream Catcher
Viestit: 653
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 12:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kaze-chan »

Teen itse myös lineartit käsin. Käytän ihan normaaleja tusseja.

Joskus tietysti teen lyijykynätyön ja skannaan sen koneelle, jonka jälkeen teen tietokoneella rajat ja värityksen. Tämä tietysti jäi, kun saimme piirrustus tabletin.
Kuva
|Hitsugaya-taichô FC|Kingdom Hearts FC|Ouran High Scool Host Club FC|
Avatar
Sham
ANBU Squad Leader
ANBU Squad Leader
Viestit: 884
Liittynyt: Ti Syys 13, 2005 21:34
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sham »

Minulla on miljoona tussia, tussiterää ja pensseliä, mutta vaikka olen yrittänyt ja yrittänyt kohta kaksi vuotta, en vieläkään ole oppinut tussaamaan niillä. En vain saa viivasta sellaista kuin haluaisin. Varsinkin tavallisill pyöreäkärkisillä tusseilla on aika vaikeaa saada vaihtelevan paksuista viivaa.
Prove me that you're not a fool, walk across my swimming pool

Y.S.A.K - Akatsuki FC - Gaara FC - Neji FC - J-rock FC - Sasuke FC - Suigetsu FC - Deidara FC - FMA FC - Gray FC
Vastaa Viestiin