Mikä mangaa, mikä ei?

Yleinen mangakeskustelu
Avatar
LittleSamurai
Vasto Lorde
Vasto Lorde
Viestit: 3463
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:51
Paikkakunta: Igaalinen Gakure no Sato

Mikä mangaa, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja LittleSamurai »

Luin tässä topicissa mielenkiintoista väittelyä aiheesta onko suomi-manga mangaa vai ei. Ajattelin, että aiheesta pitää tehdä ihan topicci koska se ei liittynyt ko. topicin kyselyn sisältöön millään lailla, enkä ole nähnyt vastaavanlaista topiccia ennen täällä.

Mieleeni kohosi erään kaverini kanssa käyty keskustelu, jossa hän kertoi piirtävänsä mangaa. No, halusin nähdä nämä hänen mangatekeleensä, ja se paljastuikin fan artiksi - aika huolimattomaksi, mutta fan artiksi kumminkin. Selostin hänelle asian, ja hän suuttui minulle totaalisesti, sanoi minua h*lvetin elitistiksi ja muuta mukavaa "ei ihme ku sulle ei puhuta ku oot tuollainen kaikkitietävä p*aska!!" Kuuntelin kommentit ilme värähtämättä ja käskin kaverin googlata sanan "manga"-merkitys.

Tämä sama keskusteluhan voisi päteä myös Pokémoniin. Lehdessä lukee, että se on japanilais-amerikkalainen piirrossarja. Onko se silloin animea, koska se on vain puoliksi japanilaista? Vai onko se puolianimea? Elämä on ihmeellistä.. :roll:
Kuva Kuva
"Little "ai mitennii ihmiset luulee ettei mulla ole elämää" Samurai." ~ Mirhan suusta kuultua
Avatar
TeWuicah
ANBU
ANBU
Viestit: 477
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 23:23

Viesti Kirjoittaja TeWuicah »

Chiaki- kirjoitti:Hui kamalaa. Minä syntipukkihan tuon pistin alulle. Sumimasen.
Voisihan tästä ihan keskustelun pistää pystyyn. Itsekkin ihmettelen kun jotkut sanovat että manga on japanilaista (no niinpähän se onkin) ja mangasta vaikutteita ottaneet sarjakuvat ainoastaan sarjakuvaa. Tule avuksemme Paul Gravett! Pitäisikö tämä nyt tulkita jotenkin niin että suomalaiset - älkää kehuskelko olevanne mangapiirtäjiä, olette vain pieniä sarjakuvapiirtäjiä muiden joukossa.
Tuon määritelmän mukaan mm. korealaisten tekemät mangat olisivat vain sarjakuvaa, mutta niitäpä yleensä nimitetään myös mangaksi. Määritelmä uusiksi?
゛見上げた、夜空の星たちの光。。。゛
Avatar
Mikkey
Missing-nin
Missing-nin
Viestit: 1518
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 22:02

Viesti Kirjoittaja Mikkey »

Korealaiset tekee manhwaa
Japanilaiset mangaa
Suomalaiset tekee sarjakuvaa.

Eli minusta se on silleen että maan tavalla.
Kuva
Avatar
circol
Keiji-san
Keiji-san
Viestit: 1184
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 19:29
Paikkakunta: Quakenet & Ircnet

Re: Mikä mangaa, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja circol »

LittleSamurai kirjoitti:Tämä sama keskusteluhan voisi päteä myös Pokémoniin. Lehdessä lukee, että se on japanilais-amerikkalainen piirrossarja. Onko se silloin animea, koska se on vain puoliksi japanilaista? Vai onko se puolianimea? Elämä on ihmeellistä.. :roll:
Pokemonista sen verran, että se oli alunperin japanilainen sarja, mutta jenkit halusivat esittää sitä kotimaassaa ja he raiskasivat sen. Eli Pokemonista on kaksi eriversiota, jenkki ja alkuperänen. Samalla lailla kun One Piecestäkin.

Ja Yhdyn Mickeyn kommenttiin.
Viimeksi muokannut circol, La Tammi 07, 2006 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
Setzeri
Kapteeni Garlock
Kapteeni Garlock
Viestit: 992
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 10:34
Paikkakunta: Kurikka
Viesti:

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Setzeri »

Fenrer kirjoitti:=_=; ...Sanonpa vaan, Limingan taidekoulussa ei kyllä opeteta mitään ...(ainakaan sarjislinjalla)
Se siis vahvistaa päätöstäni etten mene sinne sittenkään :D

Asiaa, jos piirrän sarjakuvan niin se on täällä sarjakuvaa, mutta jos vien sen japaniin niin sitä sanotaan mangaksi automaattisesti. Niin yksinkertaista se on.
large
BANNED
BANNED
Viestit: 2246
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 14:44

Re: Mikä mangaa, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja large »

Tämä sama keskusteluhan voisi päteä myös Pokémoniin. Lehdessä lukee, että se on japanilais-amerikkalainen piirrossarja. Onko se silloin animea, koska se on vain puoliksi japanilaista? Vai onko se puolianimea? Elämä on ihmeellistä.. :roll:
Kaikki Disneyn lisensöimät animetkin olisivat tuossa tapauksessa vain puoliksi animea.

Manga ei oo mangaa jos se ei oo japanilaisen piirtämä. Turhin topikki koskaan.

Edit/ Tollo Sojo. Sanoin anime. Jos mun mielipide on tommonen ku tos ylhääl lukee ni enköhä tarkota animel iha japanilaisten piirtämää roinaa.
Viimeksi muokannut large, Ma Tammi 09, 2006 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pysy poissa s-tanan rasistipaska large! -Fredo
Kuva
Avatar
Mikkey
Missing-nin
Missing-nin
Viestit: 1518
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 22:02

Re: Mikä mangaa, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja Mikkey »

large kirjoitti:Kaikki Disneyn lisensöimät animetkin olisivat tuossa tapauksessa vain puoliksi animea.
Ne ei oo animea enää ollenkaan...
Tai no riippuu missä sitä piirretään.
Kuva
Avatar
circol
Keiji-san
Keiji-san
Viestit: 1184
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 19:29
Paikkakunta: Quakenet & Ircnet

Viesti Kirjoittaja circol »

Fluor kirjoitti:Eivätkö ei-japanilaisten tekemät mangatyyliset sarjakuvat ole pseudo-mangaa, vai olenko täysin väärässä? o.o
Juu, sitä minä sanoinkin tossa ketjussa mistä tämä ketju sai alkunsa :P
Kuva
Avatar
Setzeri
Kapteeni Garlock
Kapteeni Garlock
Viestit: 992
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 10:34
Paikkakunta: Kurikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Setzeri »

MuruMagi kirjoitti:Mangahan on oikeastaan piirrostyyli!
Uhh...olen eri mieltä tuon kanssa.

Ja minun aivoni ruksuttaa sanan "pseudo" negatiiviseksi asiaksi.
Eli jos joku sanoo "mä piirrän pseudomagnaa!" niin mä oon sillei "eeh..."
swing
Academy Teacher
Academy Teacher
Viestit: 321
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 16:25

Viesti Kirjoittaja swing »

Piirretäänkö sitten japanissa ollenkaan tavallista sarjakuvaa? Vai kutsutaanko sitä sitten kanssa mangaksi jos japsi piirtää sarjakuvan esmes disney-tyyliin kotomaassaan? Sillä jos näin tekee vaikka suomessa, niin eihän sitä mangaksi kutsuta. Ja entäs sitten jos länkkäri muuttaa japaniin ja sitten siellä piirtää mangatyylistä sarjakuvaa, niin voiko sitä kutsua mangaksi?

Itse olen kanssa käsittäny aina että manga on piirrostyyli, joka on kotoisin japanista. Voisin kyllä itse olla sitä mieltä että suomalainen tai kuka tahansa länkkäri voi piirtää mangaa, eli ei pelkästään japsit. Thaha, perehtynyt en todellakaan ole asiaan joten en jaksa alkaa väitteleen enkä tiedä asiasta paskakaan. ;D
Avatar
kaze-chan
Dream Catcher
Dream Catcher
Viestit: 653
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 12:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kaze-chan »

Minä yhdyn kaikkien kanssa siihen, että vain puhtaan japanilaisen tekemä manga on aitoa mangaa. Olen tosin jossakin kuullut käytettävän Suomessa tehdystä sanaa finnmanga, enkä pidä sitä huonona terminä. Itseasiassa minä käytän sitä Suomessa tehdystä manga-tyylisestä sarjakuvasta. Kun Koreassa on manhwa, miksei meillä voisi olla finnmanga?
Kuva
|Hitsugaya-taichô FC|Kingdom Hearts FC|Ouran High Scool Host Club FC|
J@nzki
Oinin
Oinin
Viestit: 958
Liittynyt: La Joulu 04, 2004 22:19

Viesti Kirjoittaja J@nzki »

aito manga on parasta ei sitä voi kukaan muu kuin japanilainen piirtää kaikkein entien ärsyttää manhwa korealaiset on ääliöitä
Avatar
Hi Enzeru
Chuunin
Chuunin
Viestit: 282
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 18:47
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Hi Enzeru »

Japanilaisten itse piirtämä manga on AITOA Mangaa!!! Suomalainen on FinnMangaa ja Korean Manhwaa (Se tosin on kyllä useasti aika rumasti piirrettyä, minun mielestäni.. Manga on nätimpää!!)
Avatar
charmander
electric sushi
electric sushi
Viestit: 1937
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 18:44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja charmander »

Länsimaisille ihmisille; Japanilainen sarjakuva.
Edes korealainen (manhwa) ei ole mangaa, vaan nimenomaan vain japanissa tehty sarjakuva.

Japanilaisille; kaikki sarjakuvat, mukaanluettuna ulkomainen. Kerta heillehän manga on vain sana joka tarkoittaa sarjakuvaa yleensä.
Avatar
kiko-chan
Super Mama
Super Mama
Viestit: 1478
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 19:25
Paikkakunta: Gitaroo Planet
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kiko-chan »

Vähän niin kuin toivoin että keskustelu täälläkin olisi kääntynyt väittämään että mangan kerronta ei loppujen lopuksi eroa muista sarjakuvista ollenkaan.

Olisin ollut eri mieltä. :D

Oh well... Itsekin pidän sitä hiukan elitistisenä kun ihmiset vetävät nykyisin talonkokoisen herneen nenään siitä kun joku sanoo "piirrän mangaa". Eikö se hiukan vaikeuta kommunikointia sanoa "piirrän japanilaissarjakuvista inspiroituneella tyylillä sarjakuvaa"? Neljä sanaa ja satoja tarkoituksia kiteytettynä yhteen. Ei, en väitä että manga-sanan käyttö on oikeaoppista. Sitä vain että sen käyttäminen helpottaa huomattavasti päivittäistä keskustelua. Kyllä nyt kaverin kanssa ainakin pitäisi ymmärtää mistä on kyse. Miettikää asiaa näinpäin. "Piirrän sarjakuvaa." Kertooko se mitään siitä mitä oikeasti piirrän? Ei, koska sarjakuva on paljon laajempi käsite kuin manga. Se voi tarkoittaa strippiä, se voi tarkoittaa Aku Ankkaa ja vaikka mitä. Kun käyttää manga-sanaa niin kaikilla on selkeä idea siitä mitä toinen piirtää vaikka kuva olisikin vain irvikuva manga-volumen kannesta. Manga on länsimaalaisessa merkityksessään niin paljon enemmän kuin japanilaista sarjakuvaa. Se on japanilaista kulttuuria, se on japanilaista kerrontaa. Se on kulttuuria, se on kerrontaa. Se on tyyli. Se on suunta. Se on. Itse jätän kuitenkin "piirrän mangaa"-jutun sanomatta kun sanon että piirrän. Saa päätellä kuvasta itse mitä piirrän.

Eri asia sitten jos joku näyttää olevan totaalinen tauno ja luulee oikeasti piirtävänsä mangaa piirtämällä isosilmäisiä/päisiä tyttöjä. Se onkin tainnut aloittaa koko tämän manga-topikin.
Kuva
Vastaa Viestiin