Harry Potter - kirjat

Keskustele suosikkikirjoistasi ja -kirjailijoistasi täällä, tai vaikkapa kirjallisuudesta ylipäätänsä.
Avatar
Mikkey
Missing-nin
Missing-nin
Viestit: 1518
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 22:02

Viesti Kirjoittaja Mikkey »

Harry Potter on loppujenlopuksi aivan kamalaa nykypäivän massaroskaa ja siinä kaikki. Kun kysyn itseltäni vetääkö kirjat vertoja esim. vaikka Mika Waltarin arvostetuille klassikkoteoksille niin vastaus on aina ollut erittäin itsestäänselvä ''ei'' ja tämän takia minun olisi erittäin naurettava lukea Potteria sillä sittenhän voisin todeta että: ''no okei... menin massan mukana.. massa vaikutti minuun'' ja tämä on minulle ehdottomasti kiellettyä.
Vaikka nykyään aivan liian monesti piiloudutaan ''mielipideasioista ei voi kiistellä'' lausahduksen taakse ja miltei joka asiasta tehdään mielipide niin minä joudun sanomaan tässä loppujenlopuksi että
minusta Harry Potter on oikeasti erittäin huono ja mielenkiinnoton tuotos jonka valtavat kliseet saavat minut voimaan pahoin.
Kuva
Avatar
Blue_Hill-san
Familiar Stranger
Familiar Stranger
Viestit: 1448
Liittynyt: La Marras 11, 2006 17:18
Paikkakunta: Hjämeenkjyrö

Viesti Kirjoittaja Blue_Hill-san »

[x ] lukeneensa Harry Potter -fanfictionia
[ ] piirtäneensä HP-fanarttia
[ ] kirjoittaneensa HP-fanfictionia
[ ] kirjoittaneensa HP-fanfictionia Mary Sue -hahmolla :P
[x] lukeneensa HP-doujinsheja
[ ] tehneensä kaikkia edellisiä
[x] tehneensä kaikkia edellisiä, mutta yaoina/yurina
Bleach EP1 kirjoitti:We have no form, therefore we fear it, and because we are formless, we revere it. Thus we are slain.
Animewatcher
Avasta kiitokset Runtelle ^^
Avatar
SuzyQ
Genin
Genin
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Marras 24, 2006 23:07
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja SuzyQ »

[x ] lukeneensa Harry Potter -fanfictionia
[x ] piirtäneensä HP-fanarttia
[x ] kirjoittaneensa HP-fanfictionia
[ ] kirjoittaneensa HP-fanfictionia Mary Sue -hahmolla :P
[ ] lukeneensa HP-doujinsheja
[ ] tehneensä kaikkia edellisiä
[ ] tehneensä kaikkia edellisiä, mutta yaoina/yurina

Aluksi en Harry Potterista pahemmin pitänyt, kunnes ensimmäisen elokuvan ilmestymisen aikoihin veljeni lykkäsi minulle ekan kirjan käteen. Ihastuin siihen ja uteliaisuuteni heräsi. Nykyään olen lukenu kaikki kirjat joista kaksi viimeisintä alkuperäiskielellä englanniksi. Kaikki elokuvat on myös tullut katsottua.

Lempikirjaani minun on vaikea valita. Se on joko Azbakanin vanki tai Feeniksin kilta. Suosikkihahmoja on Sirius ja Snape. Ja kyllä, Alan Rickmanin Snape on aivan syötävän hyvännäkönen. :wink:
Avatar
Turhis
Chuunin Exam Supervisor
Chuunin Exam Supervisor
Viestit: 656
Liittynyt: Su Joulu 17, 2006 03:31
Paikkakunta: Mikämikä-maa, jossa asuu pieniämiehiä

Viesti Kirjoittaja Turhis »

tjaah siis eka kirja minkä luin, oli tuo liekehtivä pikari. Sain sen joskus serkulta lahjaksi (se lukee kaikkea scifi/fantasia juttuja minkä ehtii) no enivei sitten ku sen kirjan sai kouraan, niin en oo ikuna pettyny sillait. Tuli sellanen "?!?! siis täh tää on kirja *avaa kuoret* voi prkl joku v****n potteri" ja kiva heitto kaarteella olkapään yli. Ei sopinut ajatus maailmaan *äijät ei lue*. No nykyään oon lukenut kaikki kirjat oli vain sitte luettava se liekehtivä pikari se vaan koukuttaa, sattuu oleen vielä aika paha lukihäiriökin niin se on hieman jeesanut siinäkin.

ps. toivottavasti siitö saa selkoo :?
Avatar
Silja
Genin
Genin
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 16:20
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Silja »

Tiedoksi vielä niille, jotka ovat olleeet jossain ihme uutispimennossa viime päivät: Seitsemäs Harry Potter-kirja "Harry Potter and the Deathly Hallows" ilmestyy lauantaina 21.7.2007 klo 00.01.
Kanjikaveri - opi japania!
suomi-japani-suomi -sanakirja
Keskustele japanin kielestä ja kulttuurista foorumilla
Avatar
LoneWolf
S-Class Missing-nin
S-Class Missing-nin
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 15:51
Paikkakunta: Kaaosmaa

Viesti Kirjoittaja LoneWolf »

[] lukeneensa Harry Potter -fanfictionia
[] piirtäneensä HP-fanarttia
[] kirjoittaneensa HP-fanfictionia
[] kirjoittaneensa HP-fanfictionia Mary Sue -hahmolla :P
[] lukeneensa HP-doujinsheja
[] tehneensä kaikkia edellisiä
[] tehneensä kaikkia edellisiä, mutta yaoina/yurina

Jaa, melko tyhjäksi jäi.. Olen lukenut nuo kirjat 1-4, mutta siihenpä se sitten valitettavasti jäi. En enää jaksanut alkaa lueskelemaan viidettä teosta jostain syystä. Voisin ehkä nähdä Potterit jonkinlaisena nuoruuden villityksenä. Elokuviakaan ei ole tullut katsottua kuin kaksi ensimmäistä.
Kuva
On pirun vaikea selvitä hengissä hautaan saakka. | Animewatcher | Last.fm | Metallimusiikki F.C. | "Sooner or Slayer"
Avatar
Sutsuran
Academy Teacher
Academy Teacher
Viestit: 377
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 17:08

Viesti Kirjoittaja Sutsuran »

Päätin sitten lopulta lukea uusimmankin kirjan ( Half-blood prince). Englanniksi. Olen kyllä saakelin ylpeä itsestäni, jos saan luettua tuon. Varmaan luen sen uusimmankin sitten heinäkuussa englanniksi. Mutta kirjastossa on varmaan hirveät jonot siihen. Saa nähdä.

See, voisin vaikka kertoa häpeällisen menneisyteni HP:in parissa.

Kun olin pikkutyttö (jepp), siskoni luki näitä ihmeellisiä Pottereita, joista kaikki niin kovasti hablas. Minä jätin ne omaan arvoonsa, muut asiat nääs kiinnostivat enemmän pikkutyttöä. Barbeilla leikkimiset sunmuut. Eräänä päivänä kuitenkin kävi niin, että siskoni unohti Kirjan nimeltä Azkabanin vanki, jonnekin lojumaan. Kirjallisuutta rakastavana pikkutyttönä kiinnostuin Kirjasta. Luin sitä jonkun verran, en muista paljonko, en ne ajat ovat hämärän peitossa.
Isosisko oli eräänä päivänä palauttanut kirjan kirjastoon. Niinpä se kirja jäi kesken.
Seuraavaksi lainasin H P ja Viisasten kivi-kirjan. Pidin sitä jostain ihmeen ja kumman syystä hyvänä. niinpä jatkoin seuraaviin osiin. Lopulta olin yksi niistä toivottomista faneista, ja muiden mukana odotin seuraavaa kirjaa kuin kuuta nousevaa. viidennen kirjan kohdalla jokin alkoi mennä pielen. Kenties se oli alkanut jo neljännessä. Into lopahti tyystin.
Kuudetta kirjaa en jaksanut edes lukea. Aloin ymmärtää koko juonen ja asetelman lapsellisuuden ja tyhmyyden.
Näin. Yht'äkkiä viime viikolla tuli halu lukea viimeisin Potter. Olin kuitenkin varma, että se on aivan surkea. joten päätinpäs lukea sen englanniksi. Ainakin siitä jotain hyötyä olisi.

Mutta täytyy myöntää, vähän hankalaa tuo on. En ole oikein selvillä kuka on kuka, kun olen lukenut suomeksi, ja hahmoillahan on eri nimet englanniksi. Ja leffoissa en ole viitsinyt kuunnella ollenkaan puhetta. Voi minua tyhmää. Kylläpä pari vuotta voi muuttaa ihmistä. Nykyään ei tulisi mieleenkään olla seuraamatta enkunkielistä puhetta samalla kun lukee tekstitystä (jos lukee)
Fudge=Toffee? Okeei...
Sitä paitsi en edes muista kaikkia hahmoja. Esim. Olisiko tarkoitus tuntea tämä Prime Minister? Minulla varmasti tulee tämän tyyppisiä kysymksiä kirjan aikana vastaan paljonkin. Jos joku haluaa tarjoutua kysymysten vastaajana, ilmoittautukaa.

Voi juma, nyt kun muistelee, en muista paljon mitään. Lempihahmo? Köh. Lempikirja? Köh. Elokuva? Köh. Ei muista!!

Joku yhteenveto:
Vaikka sarja onkin kliseinen, lapsellinen, tylsä, itseääntoistava, kai siinä jotain hyvää on. Tylypahka on ihana snobi clishé koulu, jossa juoruämmät levittää juttuja ja Harrya sorretaan oikein olan takaa. Sadistiset opettajat ja Harryn The chosen one-rooli jotenkin oudolla tavalla kiehtovat.


Mutta mitäköhän tapahtuu kun sarja loppuu? Montako ihmistä tekee itsarin? Rowlingin pitäis miettiä näitä juttuja. (oikeastaan, sehän kirjoitti jo viimeisen kirjan, että juu) Vai loppuuko se? Sarjalla on kuitenkin niin vannoutuneita faneja, että vaikea uskoa heidän antavan sarjan loppua.
Kuva
Ilmasto on hot -ole sinä viileä
----
Kaikkea ei kannata ottaa niin vakavasti.
Avatar
Verdana
ANBU
ANBU
Viestit: 423
Liittynyt: Su Touko 27, 2007 21:04
Viesti:

Re: Harry Potter - kirjat

Viesti Kirjoittaja Verdana »

[x] lukeneensa Harry Potter -fanfictionia
[ ] piirtäneensä HP-fanarttia
[ ] kirjoittaneensa HP-fanfictionia
[ ] kirjoittaneensa HP-fanfictionia Mary Sue -hahmolla :P
[ ] lukeneensa HP-doujinsheja
[ ] tehneensä kaikkia edellisiä
[ ] tehneensä kaikkia edellisiä, mutta yaoina/yurina

:oops:

..herättelen vähän tätäkin keskustelua. Luin tuossa viime viikolla Puoliverisen Prinssin toisen kerran, kun en muistanut enää mitä siinä tapahtui... Nyt odottelen innolla uusinta kirjaa. :--D Toivottavasti se "suomennetaan" nopeaa, en usko, että jaksaisin alkaa englanniksi lukemaan. XD
Avatar
Jatimatic
Chuunin Exam Supervisor
Chuunin Exam Supervisor
Viestit: 619
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 14:11
Paikkakunta: Laihia

Re: Harry Potter - kirjat

Viesti Kirjoittaja Jatimatic »

Hahaha älkää nyt naurattako Naruto foorumilla haukutaan jotain kliseiseksi? Ha! Noh, ymmärtäähän se onhan tämä Potteri ihan eri maailmasta. Itse pidän Potterista ja kutonen oli vallan mainio kirja ei sen puoleen :) Btw. nykyään on melkein kaikki näyttää teidän kriteereillä olevan angsteja joten ei tarvi mennä sinne nurkkaan *ei perkele kun en kestä angstaajia*.
Kuva
Avatar
salakuljettaja
Rookie
Rookie
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 19:01
Paikkakunta: Tampere

Re: Harry Potter - kirjat

Viesti Kirjoittaja salakuljettaja »

*nostaa kätensä ylös* Tunnustan. Olen kirjoittanut fanficciä ja lukenut pari sellaista.

Hmmh, Harry Potterit olivat pikkuisena varsin ihmeellisiä ja kivoja luettavia, mutta tässä kasvaessani en voi muuta todeta kuin ettei Rowling osaa kirjoittaa! Vaikka Potterit ovat ihan hemmetin suosittuja niin c'mon, esim. viime kirjassakin oltaisiin voitu herkutella hirveillä parisuhdedraamoilla, mutta eihän tuo meidän rakas kirjailijamme osannut ottaa niistä mitään irti x__x Jos Pottereiden ensimmäiset osat eivät olisi olleet aikanaan niin erikoisia idealtaan niin koko sarjasta ei olisi tullut koskaan mitään.
Sham kirjoitti:Minusta ne kannet ovat omalla omituisella tavallaan ihan hienot .__. En väitä, että hahmot olisivat niissä kovin esteettisen näköisiä (nenät -_-), mutta kansikuvat itsessään ovat hienoja. Ja ne sopivat Pottereihin.
Musta ne kannet on just parhaat. Ne tosiaan sopivat tosi hyvin Pottereihin sillä eivätkös hahmot olleet aluksi erilaisia ulkonäköseikkoineen päivineen. Musta toi Mika Launiksen tapa kuvata nää hahmot on se parhain mahdollinen tapa :3 Lisäks mä henkilökohtaisesti tykkään sen tyylistä.
Avatar
jenske
Tokubetsu Jounin
Tokubetsu Jounin
Viestit: 557
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 14:43
Paikkakunta: Great Kotka city

Re: Harry Potter - kirjat

Viesti Kirjoittaja jenske »

[x] lukeneensa Harry Potter -fanfictionia
[ ] piirtäneensä HP-fanarttia
[ ] kirjoittaneensa HP-fanfictionia
[ ] kirjoittaneensa HP-fanfictionia Mary Sue -hahmolla :P
[ ] lukeneensa HP-doujinsheja
[ ] tehneensä kaikkia edellisiä
[x] tehneensä kaikkia edellisiä, mutta yaoina/yurina (tai siis toi mikä on raksittu)

Itselläni ei oikein näppäimistö pysy sylissä eikä enää piirrustuskynäkään niin, että sillä saisi mitään kovin kummoista aikaan. Mutta olen kova lukemaan HP-ficcejä (etenkin slashia), eli Finissähän mie ihan kiitettävästi hengailen.

Eli kaikki kirjat olen lukenut, ja tuossa viime kesänä luin koko paskan maratoonina. Lempikirjojani ovat 3 ja 5, en tiedä miksi, mutta varmaan Remus ja Sirius liittyvät asiaan. Lempihahmoni taitaa olla Severus, sitä en sitten tiedä onko se enemmänkin itse kirjojen vai ficcien ansiota. Huomaamattani olen käynyt myös kaikki elokuvat käynyt elokuvateatterissa katsomassa ja ykkönen taisikin olla ihka ensimmäinen kerta kun elokuviin menin. Nelos-elokuvassa jäi häiritsemään, että siinä tapahtui kaikennäköistä, mutta mitään ei oikeastaan selitetty.

Kuutoskirja jäi jotenkin laimeaksi, ihan hyvähän se oli, mutta jollain tavalla ihan outo O_o Tai ne juonenkäänteet olivat kaikki melkoisen omituisia miun mielestä, muttaah...

Äh nyt tuli armoton oikosulku.
Kuva
23.58
Y.S.A.K
roxor
Academy Teacher
Academy Teacher
Viestit: 368
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 11:18

Re: Harry Potter - kirjat

Viesti Kirjoittaja roxor »

-
Viimeksi muokannut roxor, Ma Kesä 02, 2008 02:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
charmander
electric sushi
electric sushi
Viestit: 1937
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 18:44
Paikkakunta: Oulu

Re: Harry Potter - kirjat

Viesti Kirjoittaja charmander »

Spoilereiden välttämiseksi (niille jotka mahdollisesti vasta aloittavat kirjasarjaa) seitsemännestä Potter - kirjasta "The Deathly Hallows" löytyy nyt oma keskustelusäie täältä: http://www.naruto.fi/board/viewtopic.php?f=26&t=4190
Avatar
Meralia
Genin
Genin
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2005 00:59
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Harry Potter - kirjat

Viesti Kirjoittaja Meralia »

On luettu kaikki seitsemän, ja selitin viimeisestä sen omaan topiciin, niin antaa sen nyt olla.

Potter-ilmiön noustessa olin, kuten tavallista, autuaan tietämätön koko asiasta. Käsittääkseni kirjoja oli jo neljä siinä vaiheessa kun ensi kerran kuulin koko asiasta. Tämä tapahtui lukiossa, kaverini luki tunnilla jotain random fantasiakirjaa, ja huomatessaan tämän ope kysyi onko se harripotter. Vastaus tuli vihaiseen ja halveksivaan sävyyn "Minä mitään pottereita lue!" Näin jäi minulle aika pitkään kestänyt negatiivinen ensivaikutelma sarjasta, johon en sitten koskenut pitkään aikaan. Asiaan vaikutti myös kamalat kannet, en voi sietää niitä. Sisko näki kyllä vaivaa saadakseen mut kiinnostumaan aiheesta. Uteliaisuus häiritsi, mikä siinä voi muka olla niin hienoa että kaikki on ihan hulluina...

Myöhemmin, kun piti tehdä lukupäiväkirja jostain, pistin typerät ennakkoasenteeni tauolle ja luin ekan Potterin. Olihan se ihan ok, ei kaiken sen hehkutuksen (jonka olin vihdoin huomannut) arvoinen, mutta kelpaa. Jonkin aikaa sen jälkeen luin toisenkin. Kolmannen ja neljännen luin englanniksi, jossain vaiheessa kolmatta suostuin myöntämään että pidin siitä aika paljonkin. Viidettä odotellessa luin vielä ykkösen ja kakkosen enkuksi. Siitä eteenpäin, uuden kirjan ilmestyessä olen kiltisti odottanut että joku muu lukee sen ensin, ja lainaan sen sitten. Spoilereilta en ole täysin välttynyt vitosen ja kutosen kanssa, mutta tätä viimeistä odotellessa olen pysynyt kaukana foorumeilta ja kaikkialta, missä saattaisi kävellä vastaan spoilereita. Onnistui, en kuullut yhtään ainutta lipsahdusta.

Olin tartuttanut huonon asenteen pottereita vastaan myös Mirhaan. Myöhemmin harmittelin asiaa, kannattaisi pitää suunsa kiinni jos ei tiedä asiasta mitään, kaveriparka missaa koko jutun... Mirhan käännyttäminen vuosia myöhemmin oli huomattavasti vaikeampaa kuin minun.

Kaksi ekaa on luettu kaksi kertaa, lähinnä siksi kun halusin lukea ne enkuksi. Muut on luettu vain kerran. Muutamia kohtia olen tarkistanut muistin virkistykseksi (tai muuten vaan) myöhemmin, mutta muuten. Luulisin että luen ne vielä joskus uudestaan, kunhan jaksan. Nelosesta eteenpäin ainakin. Vitosesta en muista juuri muuta kuin Harrin jatkuvan angstauksen (tapahtuiko siinä jotain muutakin?), ja jostain syystä on valtavan vaivan takana muistaa ollenkaan mitä kutosessa tapahtui.

Ärsyttää huhut siitä että Rowling saattaa tehdä lisää Potter-kirjoja. Sarja on hyvä kokonaisuus näin. Lopetus oli loistava. Jätä ne rauhaan. Jos se menee rahanahneudessaan tekemään lisää... Sen verran lahjakas kirjailija, sais kehittää jonkun uuden maailman ja tarinan. Kyllähän siinä maailmassa on vielä vaikka kuinka paljon mitä kehitellä, mutta ei kannattaisi.

Muoks
Hm, ilmeisesti Rowling on nyt kertonut, että olisi jossain vaiheessa tekemässä encyclopediaa, siis tietokirjaa, Potter-maailmasta. Tähän tulisi juttua paitsi maailmasta, myös hahmoista, taustatarinoita joita kirjat ei kerro, ja niin edelleen. Tällaisen voin hyväksyä, se olisi ihan mielenkiintoinen. Mutta enempää tarinoita en haluaisi... Löpinät tietokirjasta löytyy linkin takaa, mutta siellä on SPOILEREITA seitsemännestä Potterista, tiedoksi vain. Siellä on se haastattelu videonakin, mutta niin, spoilereita.
VAROKAA SPOILEREITA
paaaha linkki
VAROKAA SPOILEREITA
Dark! Narrow! Scary!
Well of Three Features
Vastaa Viestiin