Harry Potter - kirjat

Keskustele suosikkikirjoistasi ja -kirjailijoistasi täällä, tai vaikkapa kirjallisuudesta ylipäätänsä.
Avatar
Interwise`
Rookie
Rookie
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 19:00

Re: Harry Potter - kirjat

Viesti Kirjoittaja Interwise` »

Potter..Potter..Potter... Olin monta vuotta täysin pimennossa näiden kirjojen osalta. Sain peräti syntymäpäivälahjaksi kolmannen Harry Potterin, joka olikin ensimmäinen HP, joka hyllyyni ilmestyi. Kirja pyöri lukuisia vuosia jaloissani, ja sain aina ensimmäisen sivun luettua, kun heitin sen pois ja vannoin polttavani noin surkeat teokset.

Viimein eräänä koleana talvipäivänä lähes kompastuin kirjaan, joka pilkisti hyllyn alta. Kaivelin sen sieltä ja puhdistin pölystä, ja se olikin tämä samainen surkimus. Istahdin kuitenkin sohvalle, ja avasin sen. Seuraavaksi ajantajuni palasi usean tunnin jälkeen, kun kirja oli lähes luettu; tämähän on aivan loistavaa tavaraa! Siitä sitten äkkiä puhelin käteen, ja käsky äidille poiketa kirjakuapan kautta. Näin sainkin joululomalle Potterit 1, 2 ja 4, jotka olivat ehtineet ilmestyä ennen hullaantumistani.

Nopealla temmolla luin, ja jo viikon päästä oli jokainen kirja koluttu kannesta kanteen ja olin todellakin innoissani. Löysin pölyisen kaapin alta kirjan, joka viimein 'valloitti' sydämmeni täysin. Ainoa harmillinen juttu oli, että seuraavan kirjaan menisi vielä useampia vuosi(suomennokseen). Noh netin kautta aloinkin välittömästi etsimään Pottereista tietoa, ja päädyin Suomalaisella foorumille, Vuotikselle. Siellä oleilin useamman kuukauden, kunnen se jotenkin vain unohtui ja tunnus vaipui unholaan.

Viidennen kirjan ilmestymisen jälkeen olin ehdottomasti löytänyt sarjan parhaan palan, aivan loistava lukukokemus, jonka olen nyt kahlannut ~40 kertaa lävitse. Kuudes kirja toi edelleen tyydytystä ja seitsemäs taas vastasi moneen kysymykseen - sarja kahlattu lävitse, mitäs nyt?

Jo ennen viidennen kirjan julkaisemista olin aiemmat lukenut _useaan_ kertaa lävitse. Ennen seitsemättä Potterit oli luettu jo ~25 kertaa lävitse, ja suurinpiirtein siinä olemme nykyään. Tosin tuo viiden pienoinen poikkeus, jonka joskus saatoin lukea kolme kertaa putkeen.

Lisäksi omistan kirjan Huispaus kautta aikojen, ja olen yrittänyt löytyy Ihmeotuksia ja niiden olinpaikkoja, mutta valitettavasti painoksia ei enää tehdä. Tosin olen senkin kirjan useampaan kertaa lukenut.


Paljon on kulunut aikaa niistä synttäreistä, jolloin ensimmäisen Potterini sain. Nykyään tiedän tuosta fantasiamaailmasta aika paljon ja vakuutan etten tule unohtamaan(aika imelää tekstiä).
Kuva
Interwise`@Quakenet, authed as Interwise
Avatar
Lee<3
Rookie
Rookie
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 15:46

Re: Harry Potter - kirjat

Viesti Kirjoittaja Lee<3 »

täytyy myöntää että olen suuri fani... en voi ymmärtää miten kukaan voi keksiä niin uskomattomia tarinoita!! Kalkaros rulez!!! <3<3<3<3<3
Gary diggaa diglettejä, Gary diggaa diglettejä!!
Avatar
Zetsubou
Genin
Genin
Viestit: 144
Liittynyt: Ti Marras 18, 2008 11:18
Paikkakunta: Kontu

Re: Harry Potter - kirjat

Viesti Kirjoittaja Zetsubou »

Potterit eivät kuuna päivänä voita Tarua Sormusten Herrasta, mutta oiva sarja kuitenkin, kyllähän kaikki nuo kirjat kotoa löytyy. :D Nymfadora Tonksin voisin mainita ainakin yhdeksi lempihahmokseni. ~ Kirjat 1-3 on tainnut tulla luettua sellaiset 13 kertaa, siitä eteenpäin vain vaivaiset kaksi tai kolme kertaa.
I have always known the storm would come,
listen now, my young ones,this is not a story I tell
of midnight, moon and sun


~ Neji FC ~ Shikamaru FC ~
Avatar
Blue_Hill-san
Familiar Stranger
Familiar Stranger
Viestit: 1448
Liittynyt: La Marras 11, 2006 17:18
Paikkakunta: Hjämeenkjyrö

Re: Harry Potter - kirjat

Viesti Kirjoittaja Blue_Hill-san »

Itse tutustuin Pottereihin ala-asteella, joskus kolmannella tai neljännellä luokalla. Ensimmäisen luin kaverin suositeltua sitä, toista luimme yhdessä [kumpikaan ei lukenut enempää kuin luvun kerralla, jotta ei pilattaisi toistemme lukuiloa :D]. Kolmannesta tuli suosikkini heti kun olin sen lukenut. Syitä oli useampikin: Lupin [suosikkihahmojani koko sarjan läpi], Sirius [samaa kuin Lupin kohdalla], ankeuttajat ja linkki menneisyyteen [ts. kilta ja Kelmit].

Neljäs osa oli melkoinen paukku itselleni silloin kun sitä luin. Sain eilen Liekehtivän Pikarin toista kertaa eilen loppuun ja kyllä kohoaa melkein suosikiksi. Voldemortin paluu ja se tosiasia, että tämän kirjan jälkeen joutui odottamaan seuraavaa kirjaa pitkään, tekivät kirjasta mieluisan jo silloin kun luin ensimmäistä kertaa. Turnajaisia ja juonittelua.

Nyt luen viidettä kirjaa uudestaan. Ärsyttää. En vain tajua, neljä ensimmöäistä meni helposti ilman mitään ärsyyntymistä mihinkään. Viidennessä en siedä Harrya ollenkaan, hermojen meneminen on lähelä. En muistanut ensimäiseltä kerralta, että Harryllä oli noin paha angstikausi FK:ssa. Kuudennesta en muista juuri mitään. Syy ehkä se, että seitsemäs oli todella hyvä, suorastaan loistava [luin ~20 tunnissa]. Kuudennen uudelleen lukemista odotan kyllä innolla, juuri siksi, että en muista siitä juuri mitään [pääkohdat tietyt mutta..].

Lukuloma=Potterien uudelleen lukemisloma ^^ Kirjoittelen ajatuksia kuudennesta kun siihen pääsen käsiksi :)
Bleach EP1 kirjoitti:We have no form, therefore we fear it, and because we are formless, we revere it. Thus we are slain.
Animewatcher
Avasta kiitokset Runtelle ^^
Avatar
Cyran
Tokubetsu Jounin
Tokubetsu Jounin
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 20:06
Paikkakunta: Under your bed.
Viesti:

Re: Harry Potter - kirjat

Viesti Kirjoittaja Cyran »

^ Pakko myöntää että minä kyllä melkein inhosin viidettä kirjaa sydämeni pohjasta, se aiheutti minulle paljon harmaita hiuksia ärsyttävyydellään -.-"

Mutta joo, tylsää kun on ja tykkään vastailla topikkeihin, jotka ponnahtavat jostain unhon suosta esiin, niin mikäpä siinä etten tähänkin vastaisi.

Olin varmaan tokalla luokalla kun luin ensimmäisen Potterini kokonaan, ja se oli Salaisuuksien kammio, jonka sain nimppparilahjaksi. Joo, älkää kysykö, luin neljä ensimmäistä Potteria tosi omituisessa järjestyksessä... En enää muista edes olenko lukenut ne ikinä edes järjestyksessä :'D
Suosikkejani Potter-kirjoista olivat ne neljä ensimmäistä, koska minulla oli silloin jonkinlainen kausi niistä menossa, ja se kausi päättyi vitosen mukanaantuomaan pettymykseen. Se loppui ihan hyvin, mutta alkua ei meinannut jaksaa lukea. Kutonen ja seiska olivat ihan normihyviä Potter-kirjoja kuitenkin (vaikka seiskan loppu oli jotain täysin käsittämättömän laimeaa). Jos nyt yksi kirjoista pitäisi valita suosikiksi, niin se saattaisi olla Azkabanin vanki tai sitten tuo ensimmäinen koskaan kokonaan lukemani Potter, Salaisuuksien kammio. Pidän silti kovasti myös ensimmäisestä ja neljännestä kirjastakin, ei siinä mitään.

Saattaa olla että hieman kasvoin nelosen ja vitosen välillä eroon noista kirjoista lukemalla paljon muita fantasiakirjoja, en tiedä. Eivät kuitenkaan aivan suosikkilistani kärkipäässä komeile nämä Harry Potterit.
Mind of a ninja, body of a manatee.
Shadow Windmill
Rentun ruusu

Avatar täältä.
Avatar
Blue_Hill-san
Familiar Stranger
Familiar Stranger
Viestit: 1448
Liittynyt: La Marras 11, 2006 17:18
Paikkakunta: Hjämeenkjyrö

Re: Harry Potter - kirjat

Viesti Kirjoittaja Blue_Hill-san »

^
Mie taas oon aina inhonnut Salaisuuksien Kammiota :D Siinä on hyvät kohtansa, lentävä Ford Anglia on yksi niistä, mutta jotenkin koko kirja ei napannut läheskään yhtä paljoa kuin Viisasten Kivi tai Azkabanin Vanki. Tämän vanhan käsityksen päälle kun lisätään elokuva niin... Okeij luin Salaisuuksien Kammion alle kahdessatoista tunnissa viime viikolla mutta... Ei nappaa.

Viides on nyt loppusuoralla, Kalkaroksen muisto kouluajoilta käyty lävitse. Mie niin rakastan noita ajatuseula muisteluita: ne eivät valehtele ^^ Btw, viidennen kirjan positiivisimpia puolia [vai olikohan jo neljännessä] on se, että kaikki taikamaailman asioita ei kerrata. Kolmessa ensimmäisessä huipauksen, Tylypahkan jne. käsitteiden selittäminen oli viedä hermot. Nyt kun ne luki tiiviissä putkessa [ja ehkä vähän kriittisemmin kuin joskus] niin häiritse kyllä todella paljon.. Grauh.

//Edita//
Puoliverinen Prinssi ja Varjelukset takana.. Prinssi oli mukava lukukokemus, koska en siitä juuri mitään muistanut. Oli hauskaa lukea noita muisteloita ja muutenkin.. Mukavan "kevyt", ainakin pituuden puolesta, verrattuna Feeniksin Kiltaan tai Kuoleman Varjeluksiin. ^^"
Bleach EP1 kirjoitti:We have no form, therefore we fear it, and because we are formless, we revere it. Thus we are slain.
Animewatcher
Avasta kiitokset Runtelle ^^
Avatar
Yumeji-chan
Student
Student
Viestit: 5
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 10:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Harry Potter - kirjat

Viesti Kirjoittaja Yumeji-chan »

Itse päätin lukaista kaikki Potterit nyt toiseen kertaan ja Salaisuuksien Kammiossa menen, kun Viisasten Kiven luinkin siinä 4 tunnissa. Päätinpähän lukaista uudelleen kirjat ja katsoa ilmestyneet leffat ihan vain muistellakseni sitä, että olivatko ne niin hyviä kuin mitä muistin. :)
Vastaa Viestiin