Windows, Linux vai MAC

Juoni- ja älyvapaat keskustelut ja kyselyt
Vastaa Viestiin
Avatar
Lucy
Assassin
Assassin
Viestit: 1211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 23:23
Paikkakunta: Aperture Science Enrichment Center

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Lucy »

Tää on niin mukavaa tää Minin mollaaminen XD

Joo mutta hyvä viesti Mikkey. On totta että Minissä on paljon vanhentunutta kamaa sillä sitä ei olla päivitetty pitkiin aikoihin toisin kuin muita Applen tuotteita. Monesti ollaan jo huhuttu että Mini on tippumassa ulos tuotevalikoimasta tai että se uudistuisi radikaalisti kenties enemmän mediakeskuksen suuntaan.

Mä käytän konetta kuitenkin niin paljon, että olen valmis maksamaan hieman ekstraa että saan koneen johon olen tyytyväinen ja jota on miellyttävä käyttää. Olen myös sitä mieltä, että käyttöjärjestelmä merkitsee enemmän kuin koneen kokoonpano. En ole niitä jotka sörkkivät koneen sisuksia, joten minulle Mini oli sopiva lähtöruutu. Kone on vieläkin käytössä, mutta opiskelijakämpässä nököttää jo uudempi iMac. Minille on siis oma asiakasryhmänsä ja toivon että ymmärtäisitte edes sen verran.

Rohkenen olla erimieltä että suuri osa käyttää Windowsia sen paremmuuden takia. Suurin osa roikkuu siinä ennakkoluulojen ja vanhojen tapojen takia.
I'm in SPACE~!
XKCDDAAnimewatcher
Avatar
Cyran
Tokubetsu Jounin
Tokubetsu Jounin
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 20:06
Paikkakunta: Under your bed.
Viesti:

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Cyran »

Lucy kirjoitti:Rohkenen olla erimieltä että suuri osa käyttää Windowsia sen paremmuuden takia. Suurin osa roikkuu siinä ennakkoluulojen ja vanhojen tapojen takia.
Tässä vaiheessa puutun tähän erittäin mielenkiintoiseen keskusteluun sillä, että asia on tosiaankin yleensä näin. Useimmat Windowsin käyttäjät eivät ole koskaan kokeilleet mitään muuta käyttöjärjestelmää, koska Windows ei ole tuottanut sen suurempia ongelmia. (Näin siis ihan kokemuksesta sanon :'D) Windows tulee vakiona suurimmassa osassa nykyään myytävissä koneissa (ellei käy erikoisliikkeissä), joten suurin osa koneen ostajista ei edes ajattele vaihtavansa käyttöjärjestelmää - koska sen eteen joutuisi näkemään vaivaa. Niinpä suurin osa jumittuu käyttämään sitä järjestelmää, joka koneessa on valmiiksi asennettu.

Applen ja Linuxin kannattajat vain pitävät vähemmistönä kovempaa ääntä käyttöjärjestelmistään, tai niin ainakin olen itse huomannut (siskoni seurustelee Ubuntun kannattajan kanssa, joten en voi olla kuulematta sitä Windowsin mollaamista :'D). Oikeastaan olen tullut siihen pisteeseen saakka, että voisin vaikka kokeillakin. Ubuntu lojuu tuolla jossain nurkissa valmiina asennettavaksi, mutta Macia en luultavasti ole vielä valmis hankkimaan. Olen työharjoittelussa paikkakuntamme sanomalehdessä saanut toki sitäkin kokeilla, mutta ei paljon puolta tuntia pidempään. Ihan näppäriltä järjestelmiltä vaikuttavat molemmat, sekä Linux että Mac.

Mutta kuulun toki näihin Windowsin tapakäyttäjiin... Itse en joutunut tästä koneesta maksamaan, joten minulle on ihan sama kuuluiko siihen Windowsin maksu vai ei. Tärkeintä on että kone toimii.
Mind of a ninja, body of a manatee.
Shadow Windmill
Rentun ruusu

Avatar täältä.
Avatar
Mirha
Mindfuck
Mindfuck
Viestit: 1723
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 14:35

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Mirha »

Itse vaihdoin Windowsin Linuxiin (Ubuntu) viime kesänä. Enkä ole katunut. Toimii jouhevammin, loogisemmin ja muutenkin ihmisystävällisemmin kuin mikään Windows ikinä. Joihinkin asioihin piti totutella jonkin aikaa, mutta ei se kauaa vienyt. Enää en välttämättä Windowsiin palaa, ei ole ollut tarvetta. Suosittelen kaikkia kokeilemaan Linuxia, sillä se on yllättävän luonteva käyttää. Myöskin aika laajalti kustomoitava (visuaalisesti sekä sisällöllisesti) jos vaan viitsii alkaa leikkimään väreillä/teemoilla/efekteillä.

Joitain Windows only -ohjelmia on ollut kyllä ikävä, lähinnä Winampia ja LJarchivea, joista jälkimmäistä on tietääkseni yritetty kääntää Linuxille jo parisen vuotta, mutta vielä ei ole mitään tapahtunut. Musasoittimia löytyy kyllä vaikka minkälaisia, mutta olin just duunannu Winampistani ihanan, kun piti sitten luopua siitä D: No, Audacious on hyvä korvike, mutta joitain ominaisuuksia kaipaa siinäkin.

Windowsissa on kyllä se huono puoli, että sen markkina-asema on niin jumalattoman suuri, ettei suurin osa käyttäjistä todellakaan tajua, että olemassa on vaihtoehtoja. Jos jokaisen tietokoneen hinnasta saisi ohjelmiston pois, olisi ihan suht reilua. Nykyisin harvoin/ei koskaan saa konetta ilman Windowsia/Macia ellei osta osissa koko vempainta. Nykyisessäkin koneessa on Vista, mutta en ole sitä käyttänyt kuin reilut kymmenen kertaa, eli käytännössä maksoin turhasta, mikä tietenkin on harmillista. Ubuntun asensin noin kolme päivää koneen ostamisen jälkeen.

Macia en ole kokeillut kuin pari kertaa, ja mielikuvani siitä on aika... no, nättihän se on, mutta siihen se sitten jääkin. Kätevä käyttää ja nätti, mutta ei sinänsä mitään mullistavaa. Samat jutut mitä saa muissakin käyttiksissä, paitsi että siinä on omenan kuva joka antaa +1892 pistettä rispektiä käyttäjänsä egoon.
退屈な星が狂々回る merry go round
Just a Fuckin' class hero ON THE BEACH
Avatar
Lucy
Assassin
Assassin
Viestit: 1211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 23:23
Paikkakunta: Aperture Science Enrichment Center

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Lucy »

Vanha suola janottaa. Heitän tänne linkin jossa Tietokonelehden toimittaja kertoo Mini-kokeilustaan. Mielenkiintoista luettavaa: http://blogit.tietokone.fi/tietojakonee ... aa-maciin/

Tosin kumman paljon näyttää toimittajaa häirinneen Windowsin tottumuksista luopuminen. Itselläni tuli pikemminkin "Eikö tämä muka erilaisempi olekaan?" -reaktio. Macin eriävyydet ja niiden arvostus korostuivat vasta kun jouduin palaamaan Windowsin pariin jonkin ajan jälkeen.
I'm in SPACE~!
XKCDDAAnimewatcher
Avatar
Tonnikala
Just nobody
Just nobody
Viestit: 1297
Liittynyt: La Marras 18, 2006 18:23
Paikkakunta: Hämeen kyrössä

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Tonnikala »

Noh, Windowsia käytän kotona, mutta kun olin viikon työharjoittelussa Hämeenkyrön sanomat-lehdessä, opin rakastamaan MAC-konetta. Sellaisen hankin sitten joskus.
Kuva
Avatar
lineartt
Student
Student
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 23:02
Paikkakunta: vanda

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja lineartt »

kyllä se on se windows .. linuxesta en sitte tiiä pätkän vertaa , muttei hyvältäkään kuullosta XDD mac on sinäänsä huono(kokemusta löytyy) ,sillä siihen pitää ostaa kaikki omat tulostimet, skannerit ja sitä rataa .. ja siihen löytyy harvoja ohjelmia netistä ladattavaksi .. hankala käyttöjärjestelmä , jos haluaa saada oman skannerinsa toimimaan ja ladattua adobe photoshopin .. Ô.o

mac ei sopinu mulle .. mulla toki oli semmonen , mutta käytiin vaihtaa se HP:seen parin viikon kuluttua osto päivästä ://
Avatar
Lucy
Assassin
Assassin
Viestit: 1211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 23:23
Paikkakunta: Aperture Science Enrichment Center

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Lucy »

^Siis oikeesti? Kumma kyllä minun siskon rupuskanneri toimii, piraattiphotarikin on koneessa ja oikeastaan ainoat ohjelmat mille ei löydy vastiketta on pari Microsoftin räpellystä ja koulun yksi pikkuohjelma. Sitäpaitsi Mäkkiin saa sen iänikuisen Windowsinkin asennettua jos itku tulee.

Taisi kyllä olla yritys nollassa.

Ainoa sotku syntyi siskolla DNA:n nettitikusta, joka kyllä tuki Macia niin kauan kunnes uusi käyttis tuli. DNA kertoi kivasti istuvansa käsiensä päällä: Vaihda vanhaan tai maksa tyhjästä. Teleoperaattorit <3
I'm in SPACE~!
XKCDDAAnimewatcher
Avatar
Kiyoshi-san
Chuunin
Chuunin
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 00:02

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Kiyoshi-san »

^Tästä sitten näkee että joutuu sitä macillakin säätämään. ; ) [/ala_ota_tata_vakavasti]
Avatar
lineartt
Student
Student
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 23:02
Paikkakunta: vanda

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja lineartt »

joo kyllähän sen windowsin saa asennettua , jos sen ostaa :DD hehhe .. en kyllä rupee ostamaan sitä :DD ja vaikka sen saisikin jotenkin ilmatteeks asennettua , niin mun enkku on sen verran huono , etten saa niistä ohjeista mtn selvää =_______= sitäpaitsi olihan se aika pieni kone.. vaan 13 tuumane(sry .. ei ollu rahaa 17 tuumasee) O.o
ja kumma kyllä ei löytynyt ajuria canonin smartbase MPC190 skanneriin Ô.o

ja mulla on ihan adobe photoshop 7.0:n asennus levy eikä onnistunu asentaminen Ô.o ja mesekin kusi , ku heitti jatkuvasti ulos , jos koitti vaihtaa mesekuvaketta tai kirjottaa mese nimeä isoilla kirjaimilla.. eikä tiedostojen lähettäminen mesen avulla toiselle toiminu ollenkaan , vaan mese heitti pihalle .. u_______u

ja tarviin myös ohjelmaa , jolla leikata biisejä , niin ei löytyny sitäkään macille(juuri sitä tiettyä minkä halusin), eikä löytyny photofiltreäkään macille eikä hyvää painttia Ô.o .. en saanu ees piirrustuspöytääkään asennettua ..
Avatar
Lucy
Assassin
Assassin
Viestit: 1211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 23:23
Paikkakunta: Aperture Science Enrichment Center

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Lucy »

TERÄSPÄTKÄ kirjoitti:...ei löytyny sitäkään macille(juuri sitä tiettyä minkä halusin)...
Luulisin että joustamattomuus on se yleisin seinä joka estää käyttöjärjestelmän vaihtamisen. Jotkut ihmiset ovat vain liian jämähtäneitä ajattelemaan että asiat voisi tehdä toisella tavalla, ei niin kuin Windowsissa tai muissa totutuissa ohjelmissa. Tyyliin: "Ei ole käynnistä-valikkoa -> paska kone!" Tosiasia kuitenkin on, että 99-98% Macin ostaneista suosittelee konettaan muille ja asiakastyytyväisyys on omaa luokkaansa kuten Tietokonelehden kyselyistä on parin vuoden aikana näkynyt.

Tosin se on kyllä kipeää jos vaihtoaikeissa kaivelee vanhoja levyjä esille. Toisaalta jos vertaa vaikka Seiskaan vaihtamiseen, niin toimiiko noin vanha Photari täysin edes siinäkään? Itse vaihdoin niin nuorena etten ollut kerennyt ostaa mitään kalliimpia ohjelmia. Köyhä opiskelija taas löytää muut keinot...

Kaikki tunnetuimmat peruskäyttäjän ohjelmat kyllä löytyy Macille: Mese ei ole temppuillut, Macin Photarista pidän enemmän kuin Windowsin, Officessa on muutama eriäväisyys mutta mielestäni Mac-versio on Windowsia selkeämpi monissa asioissa. Musiikkisoittimeni vaihdoin monipuolisempaan iTunesiin Winampista, torrent ohjelmakin on nykyään parempi kuin entinen ja se olikin aikoinaan vaihtaessa kipein muutos, tosin nyt en ymmärrä minkä perään haikailin... Yle Areenakin tuli järkiinsä ja vaihtoi yleisempään videoformaattiin joka toimii Macilla.
I'm in SPACE~!
XKCDDAAnimewatcher
Avatar
Jokke-pappa
Lion Heart
Lion Heart
Viestit: 2206
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:42
Paikkakunta: Nokia

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Jokke-pappa »

Lucy kirjoitti:Yle Areenakin tuli järkiinsä ja vaihtoi yleisempään videoformaattiin joka toimii Macilla.
Menee offina, mutta olisko mahdollisesti mitään ohjelmaa tms. jolla saisi MTV3:n katsomon toimimaan muilla selaimilla kuin IE:lla? Sielläkin osa ohjelmista pyörii Operalla ilman suurempia vittuiluja, mutta jotkut eivät suostu pyörimään kuin IE:lla.
Kuva
tänks chauron
~Life is a Bleach and then you Dye~ (c)Ave
Lucy kirjoitti:Muuton takia alkoi kolmen kuukauden Xbox-vieroitus :'C
Avatar
Lucy
Assassin
Assassin
Viestit: 1211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 23:23
Paikkakunta: Aperture Science Enrichment Center

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Lucy »

^ Joku muu varmaan osaa vastata tuohon.. En ole ikinä Maikkarin videoita katsellut. Nyt tosin huomasin palvelun vaativan WMP:n, saisi Maikkari seurata YLEn jalanjäljissä ja vaihtaa fläshiin.
I'm in SPACE~!
XKCDDAAnimewatcher
Avatar
Orion
Student
Student
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2010 12:34

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Orion »

Windows 7:aa tulee kotona käytettyä pääosin. Linuxin kanssa on myös tullu leikittyä aika paljon.
Kuva
"Even I can tell that hatred is spreading. I wanted to do something about it ... but I don't know what ... but I believe ... that someday the day will come when people truly understand one another!! If I can't find the answer, it will be up to you to do it!!" -Jiraiya
Ryuu
Student
Student
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Marras 16, 2010 16:50

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja Ryuu »

Ubuntua olen käyttänyt vuodesta 2006. En tule koskaan vaihtamaan takaisin Windows-nimiseen roskaan.
Avatar
LoneWolf
S-Class Missing-nin
S-Class Missing-nin
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 15:51
Paikkakunta: Kaaosmaa

Re: Windows, Linux vai MAC

Viesti Kirjoittaja LoneWolf »

Windows, nyt ja aina. Maccia oon karttanu jo kauan ja Linuxi nyt vaan ei viehätä. Tälleensä jotenkuten aktiivisena PC-pelaajana on tullut aina suosittua Windowssia, eikä näissä oo kyllä koskaan mitään vikaakaan ollu. Jännä että Vistakin on tuntunu ihan käyttökelpoiselta, vaikka 90% kuulemastani palautteesta on ollut miinusmerkkistä. Kaks vuotta oon pärjänny Vistalla ja varmasti pärjäisin toisenkin mokoman.
Kuva
On pirun vaikea selvitä hengissä hautaan saakka. | Animewatcher | Last.fm | Metallimusiikki F.C. | "Sooner or Slayer"
Vastaa Viestiin