Nyt shall i perhana do this FC!
Sitten tänne saa postailla vapaasti hienoja muumeihin liittyvää omaa fan-arttia ja miksipä ei myös muidenkin^^ Myös Muumi linkkejä otetaan vastaan^___^Wikipedia kirjoitti:Muumit. Todennäköisesti jokaisen meistä ensimmäinen anime/lempisarja. Muumit nyt tuskin kovin paljon esittelyjä tarvivat mutta pistänpäs tähän pikkuisen pätkän^^
Muumi on suomenruotsalaisen kirjailijan ja monipuolisen taiteilijan Tove Janssonin luoma satuhahmo. Jansson kirjoitti lukuisia Muumi-kirjoja, jotka ovat suosituinta ja käännetyintä suomalaista lastenkirjallisuutta. Muumikirjoja on käännetty 38 eri kielelle ja niistä on tehty kirjojen ja sarjakuvien lisäksi myös piirrossarjoja ja ooppera. Erityisen suosittuja Muumit ovat olleet Japanissa.
Muumit asuvat Muumilaaksossa. Siellä on Muumitalo, jossa Muumiperhe asuu. Muumiperheeseen kuuluvat Muumipeikko sekä hänen äitinsä Muumimamma ja isänsä Muumipappa. Muumilaakson asukkaisiin kuuluvat myös muun muassa Niiskuneiti, Mymmeli , Pikku Myy, Nipsu, Niisku, Vilijonkka ja lapset, Nuuskamuikkunen, Mörkö, Hemuli ja Haisuli Harvemmin nähtyjä hahmoja ovat esimerkiksi Aliisa, poliisimestari, noita, Tuutikki, Surku, Jenni-täti, Louska sekä Tiuhti ja Viuhti.
Kirjoittamisen lisäksi Tove Jansson myös kuvitti kirjansa itse. Muumit viestivät harmoniaa. Vaikka muumimaailma onkin perusturvallinen, sen asukkaille tapahtuu välillä jännittäviä asioita, jotka ovat kertomisen arvoisia. Ensimmäinen Muumi-teos oli vuonna 1945 ilmestynyt Småtrollen och den stora översvämningen (ilmestyi suomeksi vuonna 1992 nimellä Muumit ja suuri tuhotulva).
Tampereen taidemuseon itsenäisen yksikön Muumilaakso-museon, joka sijaitsee kaupunginkirjasto Metson tiloissa kokoelmissa on Tuulikki Pietilän, Tove Janssonin ja Pentti Eistolan alkuperäistä Muumiaineistoa: Pietilän tekemiä Muumi-kuvaelmia, Janssonin taidegrafiikkaa ja alkuperäisiä Muumi-kirjojen kuvituksia sekä kirjoja. Kokoelman helmi on Pietilän, Janssonin ja Eistolan yhdessä rakentama viisikerroksinen Muumitalo, josta on tehty myös tietokonesovellus. Naantalin kaupungissa toimii lasten Muumimaailma.
Linkkejä:
-Muumit wiki
-Muumit ja muumihahmot
Itse aloitan näillä fan-artin:
Itse tekemäni ava^^
Ja tehän tiedättekin ne lukuisat iPod kuvat :---D
Ja sitten jäsenet:
-Muumilimu
-LoneWolf
-Uraha
-fLÄSh
-Tonnikala