Roolipelit

Kaikki keskustelu go:sta Naruto: Gekitou Ninja Taiseniin
Tonzgil
Genin
Genin
Viestit: 188
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tonzgil »

<!--QuoteBegin-Genji-san+Jun 5 2005, 20:28--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Genji-san @ Jun 5 2005, 20:28)</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Final Fantasyja sekä monia muita enimmäkseen Squaresoftin RPG:itä on tullut pelattua.[/quote]
Pelaan kaikke roolareita. oon vetäny melkein kaikki ff:ät läpi
Minä pelaan....tosin vain Final Fantasyjä... :)
Jne...


Huoh... Kyllä näitä riittää. Se aloitusviesti, hyvät foorumilaiseni, se aloitusviesti... <_< Tämä topic siis keskittyy pelkästään pöytäroolipeleihin.

Meidän porukalla menee pelien välillä liian kauan. 2-3 viikkoa yleensä, ja pelit ovat liian lyhyitä. Siinä nyt yrität muistaa minkälainen sää oli yms. Harmillista vain että pelaajat yleensä muistavat vain nämä asiat. :D Noh... Toivottavasti tilanne parantuu kesäloman myötä.

World of Darknessia pelaamme. Aika hyvä peli. Säännöt sopivan yksinkertaiset, ettei ne varasta koko showta. Voi keskittyä paremmin itse tarinan kertomiseen. (Ajan puutteen takia siinäkään ei kyllä olla paljoa edetty.)

Viime aikoina on saanut mukavasti pidettyä jonkinlaista tapahtumaa käynnissä. Taisteluista en itse kauheana pidä. Ainakaan pelinjohtajana (Pelaamaan en kyllä ole vielä päässyt. :/), joten koitan usein etsiä vaihtoehtoista toimintaa. Pelaajien päätettävänä kai se tietty loppujen lopuksi on. Ikävä kyllä...
Kuva Kiitoksia SanHosee:lle.
Tonzgil
Genin
Genin
Viestit: 188
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tonzgil »

<!--QuoteBegin-fuga+Jun 6 2005, 10:02--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (fuga @ Jun 6 2005, 10:02)</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Ehkä olisi vähemmän hämäävää jos topicin otsikko olisi Pöytäroolipelit tai Pen & Paper-roolipelit? Ei niin etteivät he tehneet väärin jättäessään topicin lukematta, mutta minusta olisi parempi jos otsikko olisi jotain muuta kuin sairaan laaja genre nimeltä roolipeli.[/quote]
Totta. Voisiko joku mode vaihtaa tuon topicin nimen Pöytäroolipeleiksi?
Itse olen erittäin vähän harrastanut sillä menen kaikista numerojutuista sekaisin. Noppien heitot aiheuttavat päänvaivaa ja pelinjohtajani vie meidät aina tappeluihin (joista tulee lisää noppia), joten eipä jaksa innostaa pätkän vertaa :D
Meilläkään ei yleensä yksi pelaajista oikein tajua noppasääntöjä, mutta kyllä se kohtuu hyvin sujuu kun antaa sille nopat käteen ja sanoo, että onnistuu kun saa sen ja tämän. yms. Ja voihan niitä noppien käyttöä välttää muutenkin. Ne noppasäännöthän usein on tehty vain, ettei homma hajoaisi aivan käsiin. Olisi aika hankalaa jos PJ:n pitäisi päättää, onnistuuko Eino huimassa loikassaan katolta toiselle, tai jotain muuta sellaista.

Meillä se taisteluihin joutuminen on yleensä toisin päin. PJ yrittää välttää niitä, mutta pelaajat tappelevat vähän joka välissä. Tokihan se siis on usein pelaajien päätettävissä taistelevatko. Joskus tappeleminen tietty saattaa olla välttämätöntä.
Sitten voidaankin kiistellä siitä pitäisikö noita laskea "roolipeleiksi". Minusta ne ovat sitä, mutta olen kohdannut ihmisiä joiden mielestä ainoat oikeat roolipelit ovat pöytäroolipelejä tai Diablo -_-'
Tuo kyllä on vähän kiistan alainen juttu. Oikeastaanhan termi roolipeli viittaa hahmon roolin ottamiseen ja siihen eläytymiseen, joka esim. japsiropeissa ei oikeastaan onnistu. Mietityttää vain, miksi peleistä, joissa oma hahmo kehittyy, on alettu käyttämään roolipelit nimeä, vaikka pöytäroolipeleissä hahmonkehitys tietty on usein mukana.
PC- ja konsoliropet ovat vielä kaukana pöytäroolipeleistä, ja tuskin koskaan pystyvätkään muistuttamaan mitenkään niitä.

Toisaalta ne ovat jo vakiintuneet "roolipeleiksi", joten niitä on helpompi vain kutsua siten. Itse en siis oikeastaan pidä termistä, mutta käytän sitä.
Kuva Kiitoksia SanHosee:lle.
Avatar
TeWuicah
ANBU
ANBU
Viestit: 477
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 23:23

Viesti Kirjoittaja TeWuicah »

<!--QuoteBegin-Tonzgil+Jun 6 2005, 12:14--></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Tonzgil @ Jun 6 2005, 12:14)</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->
Itse olen erittäin vähän harrastanut sillä menen kaikista numerojutuista sekaisin. Noppien heitot aiheuttavat päänvaivaa ja pelinjohtajani vie meidät aina tappeluihin (joista tulee lisää noppia), joten eipä jaksa innostaa pätkän vertaa :D
Meilläkään ei yleensä yksi pelaajista oikein tajua noppasääntöjä, mutta kyllä se kohtuu hyvin sujuu kun antaa sille nopat käteen ja sanoo, että onnistuu kun saa sen ja tämän. yms. Ja voihan niitä noppien käyttöä välttää muutenkin. Ne noppasäännöthän usein on tehty vain, ettei homma hajoaisi aivan käsiin. Olisi aika hankalaa jos PJ:n pitäisi päättää, onnistuuko Eino huimassa loikassaan katolta toiselle, tai jotain muuta sellaista. [/quote]
Niillä nopilla tosiaan tuodaan vain sattumanvaraisuutta peliin, PJ:n on vaikea päättää kaikki asiat itse, varsinkin, jos ne ovat juuri tuollaisia sattumanvaraisia. Noppia voi käyttää enemmän tai vähemmän ihan oman mielen mukaan.
Meillä se taisteluihin joutuminen on yleensä toisin päin. PJ yrittää välttää niitä, mutta pelaajat tappelevat vähän joka välissä. Tokihan se siis on usein pelaajien päätettävissä taistelevatko. Joskus tappeleminen tietty saattaa olla välttämätöntä.
Ah, tulee ihan nostalgia mieleen. Silloin, kun olin joskus ajat sitten PJ:nä, kun porukka löytyi vielä, pelaajat olivat juuri tuollaisia tappokoneita. Koetapa siinä kehittää jonkinlaista juonta, kun sama kuka tulee vastaan, niin aina ollaan kimpussa ;o
゛見上げた、夜空の星たちの光。。。゛
Avatar
Kyu
ANBU
ANBU
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 16:51

Viesti Kirjoittaja Kyu »

Eli on just alottanu eli oon aloittelia eli mulla ei oo hajuakaan mitä koko pelissä tehdään :) Haluun vaan testata xD
Kuva
Avatar
Runte
Lord of Oblivion
Lord of Oblivion
Viestit: 4119
Liittynyt: La Maalis 26, 2005 17:00
Paikkakunta: Somwhere Around Nothin'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Runte »

Fablea ja Final Fantasyja oon pelaillut. Muuta ei nyt heti mieleen tule. Fablen kolmeen kertaan läpi. Finaleita oon sitten jo enemmän..
人は孤独には勝てない
故に我は孤独を満喫している
Avatar
Espy
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 566
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 20:45
Paikkakunta: Secret Garden
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Espy »

Tällä hetkellä ropekokemukseni perustuu yhteen Gurpsin sääntöihin perustuvaan randomiin ropeen joka aloitettiin PJ:n innostusta seuratessa.. peli on jatkunut pari vuotta kerran kaksi vuoden aikana.. XD
Mutta hauskaa kyllä ollut, ja jos vain mahdollisuus olisi, harrastelisin pöytäropeja mieluusti tätä enemmän.. o_ò
se vain että olen kauhea perfektionisti, eli jos en osaa jotain heti, ottaa pannuun. :P
Kuva
Avatar
Wendy
Jounin
Jounin
Viestit: 1014
Liittynyt: La Loka 01, 2005 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Wendy »

Aloitin ropettamisen elokuussa 2005, jolloin ropetin nettikaverini Ricinuksen Harry Potter-aiheisessa ropessa nimeltä Releasy your fantasy, mutta sittenkään se ei ollut minulle mieluinen paikka, että päätin lopettaa pelaamisen. Aion kyllä tehdä joskus comebackin Releasy your fantasyyn. Pelasin siellä hahmolla nimeltä Wendy Peekwest (varsin omaperäinen nimi :> ). Sitten ropetus iski uudestaan minuun ja pelaankin nytten Tajimen Naruto-Ropessa ja nettikaverini Sandyn Ranma Ropessa ^^;
The world is rolling around at the speed of rebirth.
CHOCHO
Genin
Genin
Viestit: 155
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 08:32

Viesti Kirjoittaja CHOCHO »

Voisi sitä taas vaihteeksi päivitellä ropetilannettani (vaikka ketäpä se oikeasti kiinnostaa *naur*).

Tässä tullut pelattu D&D 3.5:sta, World Of Darknessia Vampirella ja Call Of Cthulhua. Tai no aika satunnaisesti pelaan ja enemminkin peluutan. Vampire on ehkä paras roolipeli, jota olen pelannut (kiitokset ryhmälle). Pelien paino on oikealla roolipelaamisella ja usein selvitään ilman minkäänlaista konfliktia läpi session.

Tällä hetkellä on alullaan Rooman ajalle sijoittuva valtataistelu, jossa pelaata ovat takapiruina kaappaamassa valtaa, juuri murhautetun keisarin ollessa poissa. Pelin aloitus on traaginen "Sinäkin Brutukseni", mutta miksi Brutus käyttäytyi oudosti ja vaikutti hiukan vastentahtoiselta toimittaessaan tekoa? Aivan kuin hän olisi yrittänyt vastustella itseään. Keisarin kuoleman lisäksi on kiirinyt huhuja villeistä orgioista, joissa kerrotaan julmista ihmisuhreista ja rituaaleista, joissa vuodatettu veri nautitaan.

Lisäksi on vuoteen 2060 sijoittuva assassin peli. Pelissä hahmot saavat tehtäväkseen salamurhata edesmenneen paavin seuraajan, joka sai arvonsa hämärissä olosuhteissa, huomattavassa 14-vuoden iässä. Hänen huhutaan olevan itse Jumalan valittu, joka polveutuu suoraan Pietarin seuraajan aviottomasta lapsesta. Kohua herättävät myös iltapäivälehtien artikkelit, joissa ihmeteltiin, että miksi Hänen Pyhyytensä ei voinut osallistua toissaviikkoiseen toimitukseen. Syitä on arvailtu, ja monet väittävät tämän johtuneen Hänen Pyhyyttään piinaavista stigmoista. Tätä huhua tukee läheisestä sairaalasta vuotanut tieto, että Hänen Pyhyydelleen olisi toimitettu pussitettua verta, jonka hän saa menetetyn tilalle.

Kolmantena olisi ideana peluuttaa peli, jossa kaikki pelaajat ovat nykypäivään sijoittuvia hakkereita, jotka vaikuttavat kunnollisilta kansalaisilta, mutta jotka toimittavat erinäisiä toimenpiteitä edes poistumatta koneensa äärestä. Peli vaatii jonkin verran taitoa ja kärsivällisyyttä pelaajilta. Alan tietous olisi myös hyvä asia. Pelaaminen tapahtuu käytännössä vaikuttamalla ulkopuolisiin tekijöihin ja mitäpä ei pari kolme superhakkeria voisi tehdä? Ensinnäkin sekaannutaan laittomaan ydinasekauppaan, josta suoriutuminen vaatii erinäisten tietoja, homman käytännön valmistelun ja lopulta itse tavaran myymiseen. Rahat ovat kasassa. Sitten palkataan sopiva henkilö salamurhaamaan haluttu kohde. Salamurhaajaa voidaan seurata/opastaa erinäisten viestimien, satelliittien ja valvontakameroiden kautta. Jos tarvitaan jotain ulkomaailmasta, voidaan soittaa pizzapoika ja hiukan "suostutella" tätä dominatella. Jos tarvitaan enemmin lihasmassaa, laitetaan nettiin ilmoitus Harley Davidson -klubin tapaamisesta. Näin saadaan henkilökuntaa, joka osaa ajaa ja ampua samaan aikaan. Jos haluataan varmempi yhteistyösuhde, kohteen voi laittaa käsirautoihin komeroon ja tehdä tästä ghoulin. Mitäs sitten, kun keikka menee poskelleen ja hahmoja aletaan etsiä? Joissain välissä vielä siemaillaan vähän batter... eikun siis verta.

Peliporukan kasaan saaminen ei oikestaan ole kovin vaikeaa. Maailmassa on monta ihmistä, joita harrastus kiinnostaa, mutta joilla ei ole mahdollisuutta sitä aloittaa. Itse uuteen kouluun siirtyessäni kasasin peliporukan tyhjästä muutamassa viikossa. Jos ihmisiä ei kiinnosta, heidät kannattaa tutustuttaa roolipelaamiseen. Niin sai alkunsa aiempi porukkani. Yleensä vaaditaan vain PJ. Itse nautin peluuttamisesta jopa enemmin kuin pelaamisesta.
Avatar
TDM
Missing-nin
Missing-nin
Viestit: 1639
Liittynyt: Ti Heinä 20, 2004 00:13
Paikkakunta: Occupying an uncertain lavatory in Arborea

Viesti Kirjoittaja TDM »

Pelaan kaikkia ropeja mitä pystyn. Omistan tusinan D&D kirjoja ja niitä tulee luettua vaikka kuinka paljon.
Olen ollut osallisena muutamaan varsinaiseen pöytäropeen mutta ne on kaikki harmikseni päättyneet ennen kuin ovat ehtineet edes kunnolla alkaa.
Nyt on suunnitteilla uusi rope ja tänään on hahmon luonti tapahtuma.
Pelaisin vieläkin useammin jos vain voisin mutta nyt vaan täytyy tyytyä niihin PC roolipeleihin.
Avatar
Jusper
Genin
Genin
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 16:01
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jusper »

No juu, olenhan miekin pöytäropeja pelannu/pelittäny, yleensä ne on toiminu helkutin hyvin, jos on pelaajat ollu hyviä. Mut hei, kukas sitä huonojen pelaajien kans pelais ^^ Nyttekki on yks hyvä kaveriporukka, jossa pelataan minun ja natun (kihlattu) omaa ropea. Säännöt on vielä vähäsen muokkauksessa, mut hei, ainakaa ei oo mitään tarkkoja sääntöjä, keksitään sitä mukaa mitä tarttee, heh.

Ja nii, fantasia-aiheinenhan se on, eli miekkoja ja magiaa. Suomeks tietenki, kaikki ymmärtää paremmin ja niin päinpois.. Ja noppa"säännöt" on sellaset, että ei heitetä kaikkia heittoja esim. pelkillä d20:llä, vaan nekin vaihtelee. Rotuja on about kymmenen, ammatteja saa keksiä lisää aina jos haluaa jne..

Että sellasta. Ja helkutin hauskaa on, nyt on paras ropeporukka piiiitkiin aikoiihin. Vaikka jutut meneeki vähä yli ymmärryksen välillä, ni ainaki ne pysyy "järkevyyden rajoilla", eikä esim. "yhtäkkiä näätte ison, mahtavan lohikäärmeen, joka teleporttaa teiät toiseen ulottuvuuteen, jossa te ootte kuolemattomia, mutta saatte kumminki expaa"-tyyliin...

Mut jep, sellasta siis tänään,heh. Huomennakkin varmaan pelataan ja mie oon taas PJ... (ei siinä mitään, ihmiset kuulemma tykkää tosi paljo ku pelitän niitä,heh)
KALATEKID
Rookie
Rookie
Viestit: 63
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 09:27

Re: Roolipelit

Viesti Kirjoittaja KALATEKID »

Joo siis ollaan pelattu tossa narutohenkistä siivousfirma roolipeliä. Tässä ollaa niiku vitti siellä narutoron maailmASSA JA NIIKÖ SIIVOILLAAN YMPÄRIINSÄ IHAN HULLUNLAIKLLA = D vititiasirasrkop
OON HOMO HEI ! : = D
Avatar
Nuti
Chuunin
Chuunin
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2008 20:22
Viesti:

Re: Roolipelit

Viesti Kirjoittaja Nuti »

En ole pelannut kovin laaja-alaisesti roolipelejä, mutta olenpahan kuitenkin. Tässä kokemuksiani:

1. World of Warcraft. Tässä on siis kyse ihan siitä nettipelistä, ei lautapeleistä tai sellaisista. Voi tällaisissakin peleissä roolipelata ihan mainiosti! Toimii varsin hyvin, kunhan jaksaa käyttää mielikuvitustaan ja löytää hyvän peliporukan! Tämä vaatii kuitenkin aika paljon aikaa, joten ei sovi kiireisille. Koulutyöni syövät aika paljon aikaani, joten wowitus on jäänyt...

2. Foorumiroolipeli. Eräs tuttuni perusti foorumiroolipelin (aiheena tutun keksimä fantasiamaailma), jota me kaksi pelasimme. Tuttuni yritti saada mukaan muitakin pelaajia, mutta ei onnistunut siinä, joten pelasimme pitkään kaksin. Yritin minäkin kyllä houkutella tuttaviani mukaan peliin huonolla menestyksellä. Lopulta tämä pelin perustanut tuttu päätti lopettaa pelin yleisön puutteen vuoksi, ja siihen minunkin pelaamiset jäivät. Aion kuitenkin aloittaa uuden foorumiroolipelin jossain isommissa ympyröissä, kunhan koulukiireet hellittävät...

3. Ns. e-mail-roolipeli. Tämä on oikeastaan kahdelle hengelle tarkoitettu muunnos foorumiroolipelistä. Minä ja kirjeenvaihtokaverini olemme pelanneet tällaista piiiiitkään. Tosin tämä peli on enemmänkin jatkotarinamainen, sillä molemmat pelaajat ohjailevat myös toisten hahmoja (vaikka paino onkin omien hahmojen ohjauksessa). Mukavaa ja hauskaa, ja ohella tulee rupateltua muistakin asioista!

Larppausta olen joskus miettinyt, mutta uskallus ei ole riittänyt...
"Life is so simple. I do some stuff. Most fails. Some works."
- Leonardo da Vinci
Vastaa Viestiin