Ääninäyttely

Kaikki keskustelu go:sta Naruto: Gekitou Ninja Taiseniin
Avatar
Viittaperkele
Surkastuma
Surkastuma
Viestit: 1259
Liittynyt: La Loka 16, 2004 13:45
Paikkakunta: No mie oon täällä jossai....

Ääninäyttely

Viesti Kirjoittaja Viittaperkele »

Ääninäyttely -- yay vai nay? Joillekin ääninäyttely ja filmaattiset dialogit on perusvaatimus peliltä kuin peliltä, mutta edelleen on paljon pelejä joissa pelihahmot ovat joko mykkiä tai mölisevät siansaksaa ja päästelevät erinäisiä lyhyitä äännähdyksiä. Joidenkin mielestä ainakaan täyspitkät näytellyt dialogit eivät ole tarpeellisia ja jopa häiritsevät enemmän kuin viihdyttävät.

Mihin leiriin itse menisit?

Itse olen omistanut lähinnä Nintendon konsoleita ja Nintendo ilmeisesti karsastaa puhetta erittäin paljon. Minulle se sopii, sillä olen allerginen huonolle ääninäyttelylle. Ei niin että se olisi automaattisesti huonoa, sen vain on erittäin helppo olla huonoa. Kirjoitetun dialoginkin on jo helppo olla huonoa, mutta usein riittääkin että siitä onkii tärkeimmät tiedot joilla jatkaa pelissä eteenpäin. Ja kun ottaa huomioon että pelin saattaa pelata erittäin monta kertaa läpi, otan paljon mieluummin huonosti kirjoitetun kuin huonosti näytellyn dialogin.

Joidenkin pelien luonteeseen tietenkin kuuluu ääninäyttely, eikä siinä mitään vikaa ole. Hyvin tehty ja peliin sopiva ääninäyttely on, no, hyvä. Mutta minusta ääninäyttely ei ole sellainen asia mitä voi vaatia jokaiselta peliltä.
Kuva
Avatar
Rota
Genin
Genin
Viestit: 180
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2007 19:31
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Ääninäyttely

Viesti Kirjoittaja Rota »

Ääninäyttely, nay! Olen samalla linjalla kanssasi sillä että pidän enemmän peleistä (kuten Nintendolla) joissa ei ole ääninäyttelyä, lukuunottamatta pieniä äännähdyksiä. Tosin joihinkin pelihin ääninäyttely sopii, mutta itse en pidä turhasta lörpöttelystä.
Avatar
Meralia
Genin
Genin
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2005 00:59
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Ääninäyttely

Viesti Kirjoittaja Meralia »

Itsekin pysyn enimmäkseen Nintendon konsoleilla, enkä ole kovin monessa pelissä ääninäyttelyyn törmännyt. Ne muutamat joissa olen, äänet ovat onnistuneet kovin vaihtelevalla menestyksellä. Yhdessä muuten mainiossa pelissä äänet vain ovat tylsiä ja ponnettomia, minkäs teet. Eräässä toisessa pelissä repesin heti intron ensimmäisistä sanoista, mutta se nyt johtui lähinnä tekstin ylieeppisyydestä. Minulla ei ole mitään ääninäyttelyä vastaan, kunhan se tehdään huolella ja hyvin.

Koska pelihyllyssä on eniten Zeldoja, näissä keskusteluissa keskityn yleensä niihin. Koskaan ennen ei ole häirinnyt ettei kukaan Zeldoissa puhu sanaakaan. Hiljaisuus ja tekstitys toimii peleissä mainiosti. TPssä vähän hätkähdin ekan kerran kun kuulin Midnan siansaksaa, mutta se oli loppujen lopuksi hauska idea. Mutta sitten pelasin peliä enemmän. Animaatiopätkiä, puhetta, ties mitä, on kuitenkin aika paljon. Hahmot ovat hyvän näköisiä, he liikkuvat ja reagoivat sen mukaan mitä puhutaan. Mutta: sitä ei näe, kun silmät tuijottavat automaattisesti tekstiä. Tämä alkoi jossain vaiheessa häiritsemään enemmän ja enemmän. Voi toki odottaa että hahmo tekee mitä tekeekin, ja lukea vasta sitten, mutta sekin on ärsyttävää pitemmän päälle, ei edes tiedä mihin hahmo reagoi jos ei lue samaan aikaan, mikä taas menee ympäri samaan ongelmaan: mitä tässä pitäisi katsoa? Tämä sai minut ensimmäistä kertaa kallistumaan vahvasti ääninäyttelyn puolelle.

Aina vain paremman näköisten pelien tuloa ajatellen, mielummin kuuntelisin ja katselisin kuin lukisin kaiken aikaa. Kunhan tekisivät äänet hyvin. Yleisesti olen sitä mieltä, että peleissä voisi/pitäisi olla vaihtoehdot. Joko äänet päällä itsekseen, äänet pois ja tekstikuplat ruudulla, tai molemmat yhtä aikaa. Kävisi kaikille.
Dark! Narrow! Scary!
Well of Three Features
Avatar
fLÄSh
Jounin
Jounin
Viestit: 1088
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 13:31
Paikkakunta: Oma sänky

Re: Ääninäyttely

Viesti Kirjoittaja fLÄSh »

Ääninäyttely.. vois olla sekä yay että nay. Aika harvoja pelejä oon nähny joissa ääninäyttely kuulostais mun korvaan hyvältä. Kokemuksia löytyy PS1 ja PS2 peleistä, sekä muutamasta gamecube peleistä..

Vois sanoa että parhaimpia ääninäyttelyjä mun mielestä on ollu grandia 1 pelissä. Yks harvoista peleistä joissa pääs jo pelkän ääninäyttelyn avulla oikeeseen tunnelmaan. Muita hyvi näin pikaseltaan tulee mieleen FFXII PS2 ja sitte yllättäen Super Mario Sunshine GC:lle. :D Toivoin aina salaa että FFXII sais japaninkielisen ääninäyttelyn jostain valikosta, mut ei :'/

huonojaki kokemuksia löytyy. Vaikkapa FFX oli jotain ihan kauheeta paikoitellen. Siinä pelissä kylläki saatto vaikuttaa myös hahmojen suun liikkumisen rumuus ja ukotki näytti lähinnä täriseviltä puupölkyiltä. Onneks tähän saatiin mun mielestä hyvä parannus FFXII mentäessä.

En oikeestaan kiinnitä huomiota joka pelissä ääninäyttelyyn.. Vain silloin se jää mieleen jos se on joko ylivoimasen hyvää tai sit täyttä kuraa. Sellaset mediumit jää unholaan helposti. Mut sen sanon että ei huono ääninäyttely kaada peliä.

Editto: Lisään vielä mielipiteeni asiasta, että pitääkö pelissä olla ääninäyttely vai riittääkö mykkä-dialogi. Ite oon tottunu jo siihen että nykyajan peleissä on aina ääninäyttely mukana, joten kyl se mieluusti siel saa olla. Mut kuten sanoin nii ei sen puuttuminenkaa peliä kaada. Monet parhaista peleistä joita oon pelannu on tehty ilman ääninäyttelijöitä. We can read yo.
Happy panda
Avatar
Kiyoshi-san
Chuunin
Chuunin
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 00:02

Re: Ääninäyttely

Viesti Kirjoittaja Kiyoshi-san »

Noh... Itse olen enemmänkin Yay kuin Nay.
Mielestäni ainakin sellaisessa pelissä, jossa on paljon välivideoita ja keskusteluita, pitäisi olla ääninäyttely. Tietenkin jotkut Zelda-pelit ja semmoset (en ole pelannut), niin kait ne jos oikein perinteet haluaa säilyttää, niin pitävät äännähtelylinjan, mutta silti esim. Ôkamissa, jossa oli reilusti videoita, alkoi ottamaan lopulta päähän ne vinkumiset, vaikka ei niitä niin paljon enää huomioinutkaan. Muuten oli loistava pelikokemus, eli ei se sitä pilaa. Mutta ainahan saattaa olla mahollista, että se olisi voinut olla todella surkeakin sen ääninäyttelyn kanssa. En osaa kuvitella esmes Issunia puhumassa oikealla äänellä. :D

Silti ainakin edes jonkin verran juoneen ja välivideoihin luottavassa pelissä pitäisi olla ääninäyttelyä. Se on mielipiteeni. Ja ainakaan ei esim. tekniikan paskuus voi olla tekosyynä sille, ettei ole ääninäyttelyä. Kattokaapa esim. MGS1:stä. Se oli kylläkin muutenkin PS1:sen voimannäyte. Petyin suuresti, kun kokeilin kerran FF7:aa, ettei siinä ollut ääninäyttelyä. (Älkää pilkatko luuloistani, tiedän, että ne olivat aika naiiveja ^^') Nykysukupolven pelaajaa alkoi vain vituttamaan se ainaisten puhe-ikkunoiden naputtelu, vaikkakin ymmärrän, ettei se kait olisi ollut hyvä idea, koska peli oli muutenkin 3-4 levyä pitkä (en ole aivan varma muistinko oikein). Ja yhdessäkään PS1:sen FF:ssä ei ole sitten kait ääninäyttelyä. Mutta silti. Eli olen ääninäyttelyn puolella, ainakin tarinavetoisissa peleissä, eli myös seikkailupeleihinkin jo PS2-sukupolvelle olisi ollut itselleni mukavempi ratkaisu. Ôkamissa naputtelu otti myös päähän.
Vastaa Viestiin