Millaisia Naruto-ficcareita ja -ficcien lukijoita olette?

Narutoon liittyvät juoni- ja älyvapaat keskustelut ja kyselyt
Avatar
Nuti
Chuunin
Chuunin
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2008 20:22
Viesti:

Millaisia Naruto-ficcareita ja -ficcien lukijoita olette?

Viesti Kirjoittaja Nuti »

Tämä ehkä menisi pikemminkin fanfic-osastolle, mutta se on vähän epäaktiivinen, ja sitä paitsi onhan tämä gallup...

Millaisina fanficcareina pidätte itseänne? Mitä genre(j)ä kirjoitatte mieluiten? Onko teillä suosikkiparituksia? Onko kirjoitustyylissänne moittimista? Entäpä millaisia ficcien lukijoita olette? Mitä luette mieluiten, mistä pidätte, mikä ärsyttää eniten? Avautukaapa!

***

Kirjoitan ja luen mieluiten hyvin samantyyppisiä tarinoita, jotka voi jakaa karkeasti kahteen luokkaan: seikkailut ja arkiset toilailut. Hyvä on, tuo on aika karkea ja vähän yleispäteväkin jako, mutta hyvin pätevä. En kirjoita juuri koskaan romansseista, ja jos kirjoitankin, useimmiten sen "romanssin" voi helposti mieltää silkaksi ystävyydeksi tai sitten ihastuminen on vain yksipuolista. Seksuaalisiin kuvauksiin ei riitä rahkeet eikä mielenkiinto. Minua ei myöskään huvita lueskella seksificcejä (minä, terve 19-vuotias nainen!), mutta sopivien romanssien lukemisesta en pistä pahakseni, päinvastoin :)

Seikkailuficit ovat mainioita herkkupaloja, joita tulee luettua ja kirjoitettua harvoin mutta nautinnolla. Joskus se hyvä idea pöllähtää, ja siitä on tuloksena usein usean osan mittainen ficcisarja. Erityisen paljon minut saa kehräämään, jos seikkailussa on oikeasti jännitystä ja siinä tehdään muutakin kuin hutkitaan vastapuolta. Syvälliset ajatukset ja mainiot oivallukset ovat tie minun ficcilukijasydämeeni.

Arkipäiväficit ovat sitä mitä useimmiten olen viime aikoina kirjoittanut: kuvausta hahmojen tavallisesta tai vähän vähemmän tavallisesta elämästä. Pyrin usein sisällyttämään tarinoihini jotain uutta, kuten uusia vitsejä, epätavallisen hahmoparin kohtaamisen tai mielenkiintoisen oivalluksen. Tästä on helppo päätellä, etten yleensä ficcini syntyvät inspiraatiosta, eivät yleensä pelkästä työstä. Saan vain jostain kieron mielikuvitukseni sopukasta idean ja alan työstää sitä. Joskus toki saan ideoita toistenkin ehdotuksista. Arkipäiväficcejä luen myös muiltakin, kunhan niissä on joitain tuoreita ajatuksia eikä saman vanhan rehun märehdintää.

Olen aikamoinen canon-fundamentalisti mitä omien ficcieni kirjoittamiseen tulee. Otan usein tarkasti selvää asioista ottaessani käyttöön uuden Kishi-hahmon käyttöön, ja katson usein animejaksoja esimerkiksi selvittäessäni, miten joku hahmo puhuu tai mitä hän juuri silloin ja silloin sanoi tai miten mitä materiaalia hänen vaatteensa mahtavat olla. Olen tasan kerran kirjoittanut AU-ficin, ja vaikka olenkin suhteelliseen tyytyväinen tulokseen, ainakaan lähitulevaisuudessa en ole kirjoittamassa niitä enempää. Minusta on jotenkin helpompaa pysyä Kishimoto-sensein maailmassa. "Hyväksyn" kuitenkin AU-ficcejä toisilta ficcareilta, kunhan temput on toteutettu hyvin.

Olen aika kranttu paritusten suhteen, vaikkei minulla varsinaisia suosikkipareja olekaan. Canon-fundamentalistisuuteni aiheuttaa väistämättä sen, että hyvin epäkishimotomaiset paritukset saavat ohimoni tykyttämään. ZetsuIno, OrochiTema, SasuHina, WTF? Parhaiten "hyväksymiäni" parituksia ovat sellaiset paritukset, jotka ovat tai olisivat Kishimoton maailmassa täysin mahdollisia ja ehkä jopa todennäköisiä, kuten AsuKure, ShikaTema ja NejiTen. Yaoista, yurista ja s-aista pidän näppini sanatta erossa, ne eivät vain iske minuun. En ole itse asiassa koskaan paritellut Kishimoto-sensein sarjojen vastaisesti hahmoja, vaikka jotain pientä voisin hyvinkin säätää.

Ehdottomia suosikkihahmojani ficeissä ovat

* Gaara, Neji ja Hinata (jotka ovat syvällisiä hahmoja ja muutenkin suosikkihahmojani)
* Lee, Kiba, Shikamaru, Naruto, Kakashi (symppiksiä joista saa hauskoja repliikkejä ja kohtauksia)

Omasta mielestäni oikeinkirjoitukseni on pääpiirteittäin kunnossa, joskin välillä innostun liikaa ja teen sekavia virheitä, kuten unohtelen verbejä tai pilkkuja. Kiinnitän tosin itse melko paljon huomiota toisten ihmisten ficcien oikeinkirjoitukseen, ja jos virheitä on todella paljon, alan kiristellä hampaita. Satunnaisista pilkku- ja yhdyssanalapsuksista en hermostu, mutta toistuvat puuttuvat isot alkukirjaimet ja kappalejaon puute saavat minut räjähtämään.

Tyylistäni sanon sen verran, että suosin synonyymien käyttöä eri hahmoja kuvaillessani (esim. Neji, Hyuuga, Hyuuga-klaanin jälkeläinen, nuorimies, valkosilmäinen nuorukainen...), koska mielestäni on ärsyttävää kirjoittaa esimerkiksi Neji sitä ja Neji tätä. Olen myös huomannut käyttäväni paljon äänitehosteita tarinoissani, tuo mukavaa elokuvamaista tai sarjakuvamaista tuntua. Kiinnitään muiden ficcejä lukiessani huomattavasti huomiota tyyliin, ja oikeastaan voisin lukea melkein mitä hyvänsä schaissea jos se on kirjoitettu hyvin.
"Life is so simple. I do some stuff. Most fails. Some works."
- Leonardo da Vinci
Avatar
Lucy
Assassin
Assassin
Viestit: 1211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 23:23
Paikkakunta: Aperture Science Enrichment Center

Re: Millaisia Naruto-ficcareita ja -ficcien lukijoita olette?

Viesti Kirjoittaja Lucy »

Lueskelin aikoinaan suht paljon narusasua ja itasasua mutta nyt on tää Naruto-kausi menny jo ohi ettei enää sen fandomin ficit kiinnosta. Tykkäsin enemmän AU-ficeistä koska Kishin maailma on niin rajoitettu ja läpi koluttu että oli paljon mielenkiintosempaa lukea jotain muuta kuin ninjailuja. OC:t kuitenkin kiersin kaukaa, vain kahdessa ficissä ne oli käsitelty toimivasti.

Suurin ärsytykseni Naruto fic-fandomissa on Sasuken pervoksi leimaaminen. Tämä on sasunaru-parituksen syytä ja pidänkin enemmän narusasusta sillä se sopii hahmojen persoonallisuuksiin paremmin. Muita ärsytyksiä ovat haaremigenre, kaikki on homoja -asetelma, liika kliseiden käyttö, bashing, drabblet, crossoverit ja järkevän hahmokehityksen puute.

Itse kirjoittaisin mielelläni, mutta englantini ei ole tarpeeksi monipuolista jotta tekstistä tulisi laadukasta ja suomenkielellä kirjoittaminen olisi lähinnä huvittavaa puuhaa. Ideoita kyllä riittäisi...
I'm in SPACE~!
XKCDDAAnimewatcher
Avatar
Nuti
Chuunin
Chuunin
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2008 20:22
Viesti:

Re: Millaisia Naruto-ficcareita ja -ficcien lukijoita olette?

Viesti Kirjoittaja Nuti »

^ Kysyn ihan mielenkiinnosta: Mikä vika suomeksi kirjoittamisella on? Tai mitä etuja englanniksi kirjoittamisella on siihen verrattuna?

En näe jostain syystä itse ongelmia äidinkielellämme kirjoittamisessa - eihän meidän tarvitse kääntää Samehadaa Hainnahaksi, kekkei genkaita verirajoitteeksi, Hakkeshou Kaitenia Taivaanpyöräksi tai käyttää mitään muitakaan Sangatsu Mangan käännöksiä ellemme halua! (Viimeisin noista Sangatsu Mangan käyttämistä esimerkeistä tosin oli sellainen jollaisen edes jotenkin sulatin.) Joutuuhan englannissakin miettimään, mitä pitää japsina ja mitä suomena.
"Life is so simple. I do some stuff. Most fails. Some works."
- Leonardo da Vinci
Avatar
Lucy
Assassin
Assassin
Viestit: 1211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 23:23
Paikkakunta: Aperture Science Enrichment Center

Re: Millaisia Naruto-ficcareita ja -ficcien lukijoita olette?

Viesti Kirjoittaja Lucy »

Suomenkieli kuullostaa tönköltä. Se on ruma kieli. Sen yhdistäminen japanilaisiin hahmoihin ja tarinaan on kuin yrittäisi iskeä usbitikkua hedelmään. Yhtä kauheaa on jos ficissä yritetään sotkea japania ja enkkua sekaisin. Nimet, lempinimet ja käsitteet kyllä käy, mutta voi elämänkevät jos jotain kökköjapania aletaan dialogiin laittamaan, ne ei vaan sovi yhteen.

Englanti on neutraali kieli, se on nettikieli. Jos oikeesti haluaa jotain netissä julkaista niin se on tehtävä englanniksi. Suomi on pieni maa ja siitä kun erottelee ne jotka ovat kiinnostuneita Narutosta ja vielä ne jotka lukevat suomenkielisestä fanfictionia niin aika pieni ryhmä siitä syntyy. Ja veikkaisin että tämä ryhmä on täynnä kymmenvuotiaita kakaroita joille enkuksi lukeminen on kynnys.

Mikäli osaisin japania kunnolla, käyttäisin sitä anime ja mangakielenä. Alkuperäinen on paras. Kääntäminen aina karsii jotain pois ja usein tulee väärinkäsityksiä.
I'm in SPACE~!
XKCDDAAnimewatcher
Avatar
Nuti
Chuunin
Chuunin
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2008 20:22
Viesti:

Re: Millaisia Naruto-ficcareita ja -ficcien lukijoita olette?

Viesti Kirjoittaja Nuti »

Mielenkiintoinen näkökulma.

Kirjoitan itse täysin suomeksi, mutta olen harkinnut muutamien ficcieni kääntämistä englanniksi suuremmalle yleisölle. Kun minuun iskee inspiraatio, haluan sen yleensä heti paperille tai ruudulle. Osaan kyllä omasta mielestäni englantia ymmärrettävästi ja minulla on ihan okei sanasto (joskin punakynä on enkunaineissani viuhunut ahkerasti kielioppivirheiden perässä), mutta minun mielestäni ideat on helpoin laittaa ylös suomeksi. Ficciä kirjoittaessa en halua jäädä tökkimään johonkin kohtaan, jos esimerkiksi mietin, miten kirjoittaa mahdollisimman nätisti jenkeittäin "hän katsoi lasittunein silmin Sasukea, ja hänen huulensa tapailivat sanatta toisiaan", ja mahdollisesti koluan sanakirjoja. Olen kärsimätön: haluan tarinan paperille vaivattomasti ja heti. Sitä paitsi minun on helpompi esimerkiksi vitsailla hahmoilla suomeksi kuin mitä englanniksi, koska suomi on äidinkieleni.

Kuulostaa aika kärjistetyltä sanoa, että suomalainen Naruto-ficcien lukijakunta olisi täynnä kymmenvuotiaita, vaikka siinä totuuden siementä onkin. Olen kuitenkin saanut omille ficeilleni asiallisia ja järkeviä kommentteja, vaikka mukana on tullut toki "Gaara on ihku!!!!111oneoneone"-tyylisiä sinisilmäisiä viestejä jotka eivät auta kehittymään.

En oikeastaan oikein uskalla työntää nenääni kansainvälisille ficcisivuille, en ainakaan ennen kuin olen vähän siivonnut englantiani jollain kouluni kurssilla. Pysyttelen toistaiseksi näissä ympyröissä.

Oikeastaan, lyhyesti summattuna: Haluan kirjoittaa mieluummin hyvin suomeksi kuin huonosti englanniksi, vaikka lukijakuntani olisi tällöin pienempi. En halua pantata ideoita päähäni.
"Life is so simple. I do some stuff. Most fails. Some works."
- Leonardo da Vinci
Avatar
Nuti
Chuunin
Chuunin
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2008 20:22
Viesti:

Re: Millaisia Naruto-ficcareita ja -ficcien lukijoita olette

Viesti Kirjoittaja Nuti »

Nostellaanpas aihetta. Mieleeni tuli lista asioista, joista en Naruto-ficcejä lukiessani pidä:

1. Yaoi, yuri, s-ai - En tapa heitä jotka lukevat ja luovat näitä ficcejä, mutten lue tai luo itse. Eivät satu olemaan minun heiniäni. Makunsa kullakin, ugh.

2. Roisit kirjoitusvirheet ja eritoten puutteellinen kappalejako - ihmiset, palikkatekstiä on oikeasti karmeaa lukea! Ja pitkän ficin pitkät kappaleet sopii erotella kaksoisrivinvaihdollakin.

3. Naruto-ficcien lomasta läytyvä (ja usein angstaamiseen menevä) ficci, jossa ei kerrota henkilöiden nimiä, ei kuvata heitä, ei kerrota mitään Narutoon liittyvää - toisin sanoen ficin voisi pistää muuntelemattomana miltei minkä tahansa sarjan sivuille ilman mitään ongelmaa. Naruto-ficcien tulisi kertoa Narutosta! Hajuttomat "päättäkää päähenkilö itse"-kuvaukset mieluummin toisille sivuille, kiitos.

4. Käytetyt juonikuviot, sellaiset eivät toimi ilman tuoretta kerrontatyyliä tai uusia ajatuksia. Olen jo ihan riittävän monesti nähnyt oneshot-ficcejä, joissa Naruto-hahmo A kohtaa hahmon B, kummastelee tätä, juttelee ja huomaa, että kas, haluaisin kohdata hänet huomennakin. Jos kieli on hyvää niin samma vanha tuttu kaava toimii, peruslätinän kanssa taas ei.

5. Hyvin OOC:mäiset hahmot ilman perusteita. Neji ei minusta ole kikatteleva bimbo joka on juonut pullotolkulla shampoota, Hinata ei ole rääväsuu, eikä Deidara ole tyttö. Pienet omavapaudet kyllä sallin (esimerkiksi ficeissäni Temari heittelee läppää enemmän kuin mitä normisarjassa), mutta "tehdäänpä hahmosta idiootti"-metodi = fail minun kohdallani. Siksi kierrän usein "Huumori"-tarralla varustetut ficit kaukaa, jos alku tuntuu vähänkään epäilyttävältä.

6. Epäkypsät kirjoittajat, anteeksi vain. Uskon kyllä, että useimmat suurficisteistä ovat joskus hävenneet varhaistöitään, mutta mielestäni ne tenavat, jotka saavat paperille aikaan vain merkityksetöntä taistoa tyyliin "Sasuke: Hahaa! *chidori* Naruto: Hah, väistin! *rasengan ja Kyuubi-mode* Sasuke: *cursed seal*", saisivat kypsytellä pääpollaansa vielä vuoden pari.

Ugh.
"Life is so simple. I do some stuff. Most fails. Some works."
- Leonardo da Vinci
Vastaa Viestiin