kokkaus

Jos sinua kiinnostaa urheilu tai sinulla on harrastus, josta tahdot keskustella, niin ne keskustelut tapahtuvat täällä.
Avatar
Xtriimi
Chuunin Exam Supervisor
Chuunin Exam Supervisor
Viestit: 622
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2006 15:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Xtriimi »

Yksinkertainen nuudeli resepti: (huom tulinen )
maman nuudeleita mausteet mukaan keitto ohjeet pakkauksessa . pistää hiukan lisää chiliä ja tabascoa oman maun mukaan hiukkasen leikattuja chili palasia oman maun mukaan ja jokain jonka kanssa tarjota vaikka kana tai jauheliha <--- en tiedä tosta en oo ite kokeillut
Kuva
Satsuma
Jounin
Jounin
Viestit: 1016
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 19:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Satsuma »

Keräsin teille reseptejä ^^

RISOTTO KASVIKSISTA JA BOILERISTA

2 dl tummaa riisiä
2 rkl öljyä
2 porkkanaa
100 g purjoa
7 dl kanalientä
3 valmiiksi maustettua broilerin rintaleikettä
150 g kiinankaalia
2 rkl soijakastiketta
1 tl currya
1/2 tl inkivääriä

Kuumenna öljy pannussa ja kuullota siinä viipaloidut porkkanat ja purjot sekä riisi. Lisää joukkoon kanaliemi. Anna kiehua kannen alla 15 minuuttia. kuutioi broileri, lisää ne kypsymään risoton joukkoon. Lisää kiinankaali ja mausta soijakastikkeella, curryllä ja inkiväärillä. Anna hautua vielä 5-10 minuuttia.
Ne jotka tykää risotosta niin tykkää tästä ^^

NUUDELEITA JA KASVISKOOKOSKASTIKETTA
(noin. 4 annosta)

150 g nuudeleita
2 porkkanaa
1 pieni (400 g) kukkakaali
100 g sipulia tai purjoa
1 paprika
2 rkl öljyä
1 valkosipulin kynsi
1 1/2 rkl soijakastiketta
1 rkl omenaviinietikkaa
1/2 tl inkivääriä
ripaus chiliä
ripaus mustapippuria
1 tlk (400 ml) kookosmaitoa

Kuori porkkanat ja viipaloi ne. Paloittele kukkakaali, hienonna kevätsipuli ja kuutioi paprika. Keitä nuudelit ja valuta ne.
Kuullota porkkanaviipaleet, kukkakaali, sipuli ja paprika. Kiehauta hienonnettu valkosipuli öljyssä. Lisää joukkoon kuullotetut kasvikset. Mausta kasvisseos soijakastikkeella, omenaviinietikalla, inkiväärillä, chilillä ja mustapippurilla. Kaada joukkoon kookosmaitotiiviste ja keitä pari minuuttia, kunnes kasvikset ovat rapean kypsiä. Lisää kypsät nuudelit kastikkeen joukkoon varovasti sekoittaen.
Myöskin hyvää.


SIMPPELI TONNIKALANUUDELIJUTTU

Tarvitset:

(1-2 annosta)
2 prk tonnikalaa (maun mukaan öljyssä/vedessä)
1 prk ananaspaloja
2 pss nuudeleita
1dl ruoka cremeä
1-4tl punaista currytahnaa (sitä tulista) maun mukaan. (1tl = ok, 2tl = maistuu jo, 3tl = lämmittää aika lailla, 4tl = ei niille herkkäsuisille)


Valmistus:

Murra ja keitä nuudelit mukana tulevien maustepussien kanssa. Kaada keitinvesi pois. Lisää kattilaan nuudelien sekaan tonnikala ja currytahna. Sekoita ja anna kuumentua hetki. Lisää creme ja ananakset ja kuumenna vielä pari minuuttia. Muista sekoittaa koko ajan jos käytät teräskattilaa.

Yksinkertaista, nopeaa ja täyttävää

reseptit on testattu ja käytössä hyväksi testattu
Kuva
(Kiddo) ty Nixu!
Avatar
Ziryuki
ANBU Squad Leader
ANBU Squad Leader
Viestit: 894
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 02:37
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Ziryuki »

Harvemmin tulee kokkailtua, jotain hyvin pientä saatan tehdä tai sitten olen syömättä. Äiti tekee silloin tällöin jonkin lämpimän ruuan jos siltä pyytää. Kokkaustaidot on aika olemattomat mulla, mutta jos yksin satun olemaan kotona pidemmän aikaa esim. muutaman päivän, innostun kaivamaan vanhat reseptit esiin, käyn kaupassa ja kokeilen loihtia jotain eksoottisempaa kuin makaronilaatikko. ^__^ Kavereiden luona tulee eniten kokkailtua heidän kanssaan, se on paljon mielenkiintosempaa kuin kotona väsäily.

Lempiruoka on spaghetti ja sitä tulee tehtyä usein, aina valitettavasti niistä valmispakkauksista sillä en ole vielä mummoa saanut minulle paljastamaan hänen ihanan kastikkeensa ohjetta. Toinen on joku kiinalainen hommeli jota äiti tekee, siihen tarttee pakastevihanneksia/kasviksia, kanasuikaleita, jotain mausteita ja riisiä. Ne sitten valmistaa wokkipannussa ja hyvää tulee.
Kuva
Avatar
_suski_
Chuunin
Chuunin
Viestit: 293
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 16:08
Paikkakunta: siellä hirsitalossa

Viesti Kirjoittaja _suski_ »

Buhaa! tein taas oman mestariteoksen :D (eli se maistuu musta hyvältä)

ultimate super uber paprika spaghetti kastike

yksi punainen paprika
jauhelihaa (riippuu kuinka monta syöjää)
italialaisia mausteita oman maun mukaan (meillä on valmista sekoitusta)
tomaattimaurskaa.
spagettia
oreganoa of coors!

pilko paprika pieniksi paloiksi ja pistä pannulle kuumenemaan. kun paprika on mukavan ruskea mäjäytä jauheliha pannulle ruskistumaan. kun jauheliha on ruskeaa pistä tomaattimurskaa mutta älä heitä sitä purkkia menemään vielä vaan täytä se vedellä ja pistä sekin pannuun. lisää mausteet ja oregano nopeasti ja pistä semmonan lasikansi päälle ja anna hautua, pistä lämpöä pienemmälle. pistä vesi kiehumaan ja lisää spagetti vasta kun vesi kiehuu. pistä kasviliemikuutio vielä spagetti veteen ja no syömään :D
Avatar
.Yoshimi.
Oinin
Oinin
Viestit: 946
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2004 16:08
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja .Yoshimi. »

Yay o/ Minä tykkään kokata. Välillä saattaa kyllä palaa pohjaan jotain ^^;
Eipä minulla kyllä mitään omia reseptejä ole. Täytyy kokeilla noita mitä muut on pistänyt o.O
Välillä äitiä autan ruuan tekemisessä, mutta yleensä minä väsään jotakin itse, esim makaroonisalaattia tai jtn vastaavaa.

Sisko pitää päästää koneelle. Kirjotan myöhmemin lisää!
Kuva
Naruto.Fiin puolella Yena ^.~
Avatar
Chouko
Oinin
Oinin
Viestit: 921
Liittynyt: To Loka 20, 2005 16:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Chouko »

Minä kokkailen ainoastaan slloin kun olen äitini luona. Tämä sen takia, koska äidillä on erikoinen ruokavalio, eikä suostu syömään mitään mitä minä teen. Kokkailen pääasiassa pastaruokia, koska kastikkeita on helppo väsäillä. Isäni luona jätän ruuan tekemisen aikuisille.
~Stupid is as stupid does~
||Animewatcher||
Avatar
minori
Legendary Sannin
Legendary Sannin
Viestit: 3015
Liittynyt: La Kesä 11, 2005 13:44
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minori »

En voi sanoa, että on pakko ollut opetella kokkaamaan nyt kun muutin itsekseni, koska osasin jollain ihmeenkaupalla laittaa ruokaa jo kotona, vaikken melkein koskaan sitä harrastanutkaan. O__o *laiska*

Nykyään tykkään kokkailla tosi paljon. ^^^^ Harmi vaan, ettei iltavuoron jälkeen yleensä mitään hirveän erikoista jaksa alkaa laittaa, kun on kotona puol kymmenen maissa. :/ Viikonloppuisin sitten tulee laiteltua kaikkea parempaa. ^^ Ja kaipa minä ainakin ikäisekseni aika hyvä kokki olen - ainakin chauron väittää niin. XP

Lempireseptejä on varmaan sellainen sweet&sour -kanahässäkkä ja herkkusienikirjolohi/-norjanlohi.

Broileriwokki
broilerin suikaleita (mieluiten fileesuikaleita)
wokkivihanneksia (Lotus tai Thai on parhaita)
sweet&sour -kastike
jasmin-riisiä

Paistetaan broileri, heitetään sekaan vihannekset ja paistetaan sen aikaa kun nyt se wokki-pussi sanoo, muistaakseni joku 6-8min. Lisätään sweet&sour ja annetaan vähän kiehahtaa ja valmista. Ja tässä samalla on siis myös riisi keitetty. ^^ Riisin voi sekoittaa kastikkeen sekaan, jos on tarpeeksi iso pannu, mutta minulla ei ole. \o/


Herkkusienilohi

Kirjo-/norjanlohta
säilykeherkkusieniä
sipulia
2 purkkia ruokakermaa (itse käytän sitä Pirkan kasvirasvavalmistetta, kun on kevyempää ja terveellisempää)
kermaperunapussi (pakaste)

Lohi uunivuokaan ja maustetaan esim kalamausteella ja suolalla (tilliä, pippurisekoitusta, mitä nyt satuu löytymään). Perunat, sipulit ja herkkusienet siihen ympärille ja kerma perään. Perunoiden päälle ripotellaan mustapippurirouhetta. Uuniin 200 asteeseen ja kala sinne 50-60minuutiksi.


Tonnikalakastike

Tämä on joku nopea väännös, jonka keksin vahingossa joskus kun piti saada nopeaa ruokaa.

Pirkka curry-tonnikalaa
ruokakermaa (tai sitä samaa Pirkan kasvirasvajutskaa)
Ananasmurskaa tai -paloja

Heitetään kaikki sekaisin kattilaan ja kiehautetaan. ^^ Lisätään suolaa ja valkopippuria ja mahdollisesti currya, jos tarvitsee. Sopii pastan ja riisin kanssa.


Harrastakaa Ruoka Pirkka -lehteä. ;P *sanoo K-kaupan täti* Mutku siellä on hyviä ohjeita, eikä maksa mitään. ^^
Viimeksi muokannut minori, Ma Loka 02, 2006 12:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Bitenshi
Missing-nin
Missing-nin
Viestit: 1598
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 08:57
Paikkakunta: Lestijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bitenshi »

Kokkaaminen on tosi hauskaa. :3 Olen kyllä niin laiska etten koskaan jaksa itse ruveta yksikseni kokkailemaan, mutta siskon kanssa tulee aina välillä pyöräytettyä jotain kun ei vanhukset ole maisemissa. Osataan tehdä järjettomän hyvää pizzaa muuten! ;D Kokkaamisen ilo tulee varmaan siitä että rakastan ruokaa. ^^ On niin kiva tehdä itsekin jotain sellaista joka maistuu hyvältä. Ja joskus siskon kanssa keksitään kaikenlaista helppoa/nopeaa ja hyvää. Miksi tehdä makaronilaatikko kun jauhelihan ja makaronin voi vaan sörkätä samaan pataan ja syödä ketsupin kanssa? o_O Helppoa ja namia. Kokeilimme yhtä siskoni kaverin sörsseliä tässä taannoin ja se oli tosi hyvää! :D Siinä oli nuudeleita, paistettuja kanasuikaleita, purkkitomaattia ja papuja samassa kattilassa ja se oli niin nam. T_T

Siskoni ja minä rakastamme varsinkin maustamista. Varsinkin jauhelihan maustamista, se on aina yhtä kivaa. ^^ Sisko tosin aina suuttuu kun rupean maistelemaan vähän liikaa... >___> Myös munakkaista saa paljon iloa kun rupeaa vähän kokeilemaan muutakin kuin tavallista makkaramunakasta. xD Kannattaa lisätä vähän paprikaa, maustaa basilikalla tai oreganolla ja johan on sivistynyt munakas. :D Toki yksinkertaisemman ruoan ystävät saavat syödä omansa pelkän ketsupin kanssa. 8)

Mutta ennen kaikkea olen jämämestari. Maanantaina jääkaappi on melko tyhjä, mutta siellä on paljon jämiä viikonlopulta. Sanonta "kaikki maistuu paremmalta toiseen kertaan valmistettuna" on maanantaisin aika todellinen meidän perheessä. Kaikki lihat ja perunat lykätään pannulle parin kananmunan kanssa ja syödään pois, sehän olisi haaskausta heittäää vielä käypää ruokaa pois! :O Älkääkä olko turhan epäileväisiä perunamuusin käytössä. Muussiklöntti maistuu vain paremmalta kun sen paistaa pannulla tai uunissa. :) Jämistä saa myös erittäin hyviä välipaloja. Esim. pizzan jäljiltä saattaa olla sopivasti juustoraastetta, tonnikalaa ja jonkinsortin purkkihedelmää, niin eikun tekemään mikropizzoja. Tonnikala maistuu ihanalle ruisleivän kanssa, uskokaa pois. Kannattaa muistaa laittaa leivälle ensin ketsuppia ennen muun sörssin lisäämistä, se antaa sille sen pizzan maun. Myös tacosalsan jämät hoituvat kunniakkaasti pois kunhan on kinkkua, vaaleaa leipää ja juustoa. Mikroon vaan ja siinä on loistava välipala. :D
Kuva
Ruotsinvihkonsa sottaamisesta vastaa Gomis.
~Y.S.A.K
Avatar
Uusis
Chuunin
Chuunin
Viestit: 214
Liittynyt: To Kesä 08, 2006 16:47

Viesti Kirjoittaja Uusis »

Oonkohan ainoa täällä joka ei osaa kokata mitää :?
Veden keittäminenki varmaan sytyttäis talon palamaan... No mutta onneks on äidit olemassa..
Kuva
Uusis syö hiekkaa ja paskoo graniittia.
Avatar
toma
Genin
Genin
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Elo 08, 2006 20:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toma »

Ei ole tultu kokattua kovin usein... Sillon, kun oli köksää koulussa niin sillon tuli laitettuu ruokaa vähän enemmän. En mikään erityisen hyvä kokki ole, mutta kyllä mun ruoat ihan syötäviä on. Ainoa asia, jota osaan tehdä todella hyvin on vihannes-kana wokki,syön sitä vähintään kerran viikossa. Kyllästyn siihen varmaan aika pian. Mulla kun on paha tapa syödä jotain hirvee määrä ja sit mä en syö sitä enää koskaan :roll: . Mutta kumminskin ohje:

-Broileria suikaleina
-Paprikaa
-Porkkanaa
-Herkkusieniä (mieluiten tuoreita)
-Punasipulia
-Valkosipulia
-Minimaissia

Laita vesi kiehumaan. Suikaloi/kuutio/lohko vihannekset tai ihan miten haluat miten haluat. Kuumenna öljy wokkipannussa ja heitä kanat sinne. Kun kanat ovat kypsyneet laita niihin currya, paprikaa ja hunajaa. Lisää sipulit, valkosipulit ja porkkanat. Hauduta vähän aikaa. Lisää loput aineet. Lisää vähän soijaa ja chilikastiketta. Toivottavasti vesi kiehuu tässä vaiheessa. Laita nuudelit (joita keittää 3 min.) kattilaan ja hauduta wokkia, kunnes nuudelit ovat valmiit. Sekoita wokki ja nuudelit ja voilà.
Kiltit lapset eivät pyydä mitään.
-Kiltit lapset eivät saa mitään
Avatar
Hideyori
ORE WA HOURITSU DA!
ORE WA HOURITSU DA!
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 14:41
Paikkakunta: The House of Doom
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hideyori »

Tulloopi melkeen joka päivä laitettuu ihan vaan tylysti nuudeleita, mutta kyllä mie oon kyhänny kaikenlaista aikanani, ku on vaan kokeillu ;D


Elikkäs...

Berserkkeri:
-Jauhelihaa/kanan rintafile (niin paljon, että saat AINAKIN kaksi pihviä)
-Sipulia (2)
-Valkosipulia
-Ruispuikuloita
-Cheddaria (ei kanaversioon)

Elikkäs sie kypsennät pihvin/fileen pannulla
ja teet ruispurilaisen niistä (hyvää ja helppoa)

Der Kanzler (isoveljen keksimä nimike[sama, kun berserkker mutta tehdään härän sisäfileellä ja ruislimpulla xD]).


Nuudelihässäkkä (pikaversio):

-Nuudelia
-Habanero chili (ei heikkovatsaisille[sillon se jätetään poies :P])
-Semmonen knorrin currykanathaiwokjutskeli (löytyy pakastealtaasta)
-Pekonia (kasvissyöjille tai muille hipeille katkarapua :D)

Paista pannulla se kanawokki, keitä nuudelit ja lisää molempiin teon aikana se habanero ja sitte vielä lisäks semmosta sweet chili kastiketta, ni hyvvöötä tulee.
"It is safe to say, that no one understands quantum mechanics." - Richard Feynman
Kuva
"Hideyori on korkeasta aatelissuvusta, nimittäin Turun Sinaapista" - Drago^
The Lost Sect of Torment© || Cockface Outerspace© || "Paras. Chapter. Ikinä." - Gebric
Avatar
zobis
Chuunin
Chuunin
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 21:29
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja zobis »

Vihaan kokkaamista, sillä olen siinä aivan toivoton. :/ Koulussakin on valinnaisena kotitalous ja nyt huomaan, että se oli virhe. Tai no, ainakin saa syödä sitten kokkauksensa, mutta usein se menee niin, että muu ryhmä tekee ruokaa ja minä vain esitän tekeväni jotain. :D
Avatar
Wendy
Jounin
Jounin
Viestit: 1014
Liittynyt: La Loka 01, 2005 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Wendy »

Minäkin pidän kokkaamisesta vaikkei sitä tulekkaan kovin usein tehtyä kotona. Viimeksi leivoin kotona helpon marjapiirakan, jossa vain tarvitsi sekoittaa ainekset ja levitellä taikina pellille (tietenkinn leivinpaperin päälle). Minun kokkaustaidot eivät ole kovin kehuttavat, osaan korkeitaan keittää nuudelia ja makaroonia sekä paistaa jauhelihaa. XDD

Kotitalouden tunnilla tulee sitten enemmän kokattua, yleensä olemme leiponeet tai tehneet oikein ruokaa (hyvä puoli on se, ettei kotona tarvitse syödä heti koulusta tultua). Viimeksi teimme.. öö.. *koittaa muistella*... lihapullia, perunamuusia ja caesarsalaattia (Tuo salaatti oli tosi ihanaa, kun siellä oli leivänpalasia. : DD ). Ärsyttävää, kun melkein jokaiseen ruokaan pitää laittaa purjoa tai juustoa ja en pahemmin pidä kummastakaan, mutta kyllä ne alas saa. : >
The world is rolling around at the speed of rebirth.
Avatar
minori
Legendary Sannin
Legendary Sannin
Viestit: 3015
Liittynyt: La Kesä 11, 2005 13:44
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minori »

Wendy kirjoitti:caesarsalaattia (Tuo salaatti oli tosi ihanaa, kun siellä oli leivänpalasia. : DD ).
Heihei, oliko siinä ihan se oikea kastikekin?? Et haluaisi heittää ohjetta, kun olen yrittänyt löytää yhtä hyvää kun se mitä meillä herkkutorilla myydään. ^^
Avatar
minori
Legendary Sannin
Legendary Sannin
Viestit: 3015
Liittynyt: La Kesä 11, 2005 13:44
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minori »

Zherec kirjoitti:
minori kirjoitti:Heihei, oliko siinä ihan se oikea kastikekin?? Et haluaisi heittää ohjetta, kun olen yrittänyt löytää yhtä hyvää kun se mitä meillä herkkutorilla myydään. ^^
Eikös Cesariin tullut majoneesipohjainen soosi, jossa oli makua antamassa anjovikset, valkosipuli ja Worchesteshire-kastike? Ei pitäisi kovin hankalaa olla.
En sitten tiedä onko tuo se aito ja alkuperäinen, mutta enpä tuota kuitenkaan aja takaa. ^^' Ei anjoviksia kiitos... Siinä on ainakin parmesania ja tosiaan tuo majoneesi tietty, mutta ei noita muita...

edit: nyt kun rupesin oikein kaivelemaan, niin pirkka.fi:stä löytyi joku, joka voisi (myöskin ilman anjovista xP ) olla ihan kokeilemisen arvoinen. ^^ Nooh, joskus sitten kun ehtii...
Vastaa Viestiin